• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mildamilda

Åh jag måste erkänna att jag blir lite avundsjuk på er som är gravida igen eller som planerar syskon nu... Jag har ju redan två barn men kan ändå känna att jag skulle vilja ha ett tredje barn... Förstår egentligen inte hur jag kan känna så för vi har absolut tillräckligt med två! Fullt upp hela dagarna och stupar i säng på kvällarna...

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2016-01-10 08:51:59 följande:

Av och till är jag det, absolut! Hade ju inte tänkt oss såhär tätt. Men samtidigt har vi väldigt bra förutsättningar för att det ska gå bra,.. Bor stort, har ett väldigt bra förhållande, inga ambitioner att jobba heltid någon av oss och möjlighet att vara hemma tillsammans i 5-6 månader i början.

Men som nu, när Folke är sjuk igen (40 i feber) fattar man ju inte hur man fixar två!

Jag som har två tätt tycker att när de är sjuka är det jobbigaste som finns. Särskilt jobbigt blir det om en strular hela halva natten och sen vaknar den andra när den första till slut sover. Då blir det lätt att man är vaken nästan dygnet runt. Så egentligen är det inte själva sjukdomen utan att aldrig få vila som blir problemet.

Men det är så värt att ha två tätt. De älskar att vara tillsammans och leker bra fast lillebror bara är 9 månader. Så lämpligt att de gillar samma leksaker och är på samma nivå.
  • LillLouise84

Här håller lillebror på att få tand nr sju och är så gnällig. Han vill bara äta välling och dissar all mat och sover uruselt. I morse gjorde han morgon 3, och har knappt sovit sen dess.

• ebe91

Tidigare har dagarna sprungit iväg, från början träffade jag andra mammalediga varje dag, var och flängde mest hela tiden och tiden gick superfort. Från början var det ju för ens egen skull, det är ju först sista månaderna man sett att sonen haft ut något av det. Nu är vi i otakt med alla. Bosse sover en gång varje dag medan alla andra fortfarande sover två, så när bosse vaknar ska vännerna sova. Så här sitter vi nu själva nästan varje dag, i mörkret o kylan... Vad gör ni andra för att få dagarna att gå?

• snö 81
    ebe91 skrev 2016-01-11 12:14:58 följande:

Tidigare har dagarna sprungit iväg, från början träffade jag andra mammalediga varje dag, var och flängde mest hela tiden och tiden gick superfort. Från början var det ju för ens egen skull, det är ju först sista månaderna man sett att sonen haft ut något av det. Nu är vi i otakt med alla. Bosse sover en gång varje dag medan alla andra fortfarande sover två, så när bosse vaknar ska vännerna sova. Så här sitter vi nu själva nästan varje dag, i mörkret o kylan... Vad gör ni andra för att få dagarna att gå?

Jag har suttit hemma själv hela föräldraledigheten tyvärr. Eftersom jag fått andra barnet blir man inte inbjuden till någon föräldragrupp via BVC och ingen av mina vänner är föräldralediga. Öppen förskola finns typ inte och sångstunder i kyrkor har än så länge lockat alldeles för lite för min del.
    Men nu när de stora barnen återgår till skola så måste jag försöka aktivera mig lite de sista månaderna innan jag går tillbaka till jobb igen, även om det då blir kyrkan...
    Med dottern var jag med i 3 olika mammagrupper och hängde med andra mammor och barn typ 4 ggr/vecka.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2016-01-11 14:30:10 följande:
    Jag har suttit hemma själv hela föräldraledigheten tyvärr. Eftersom jag fått andra barnet blir man inte inbjuden till någon föräldragrupp via BVC och ingen av mina vänner är föräldralediga. Öppen förskola finns typ inte och sångstunder i kyrkor har än så länge lockat alldeles för lite för min del.
    Men nu när de stora barnen återgår till skola så måste jag försöka aktivera mig lite de sista månaderna innan jag går tillbaka till jobb igen, även om det då blir kyrkan...
    Med dottern var jag med i 3 olika mammagrupper och hängde med andra mammor och barn typ 4 ggr/vecka.
    Jag har varit på kyrkans sångstunder men hållit mig därifrån men magsjukesäsongen började... Har inte heller gått på några bvc-grupper utan bara umgåtts med sånna jag känner sen innan, främst så svägerskan med jämnårig son.

Idag var jag hos en sen tidigare bekant som fick barn dagen innan mig, men gud vilken besvikelse det kändes som idag! Stroppig upplevde jag henne... Sa typ "den här mamman värderar designmöbler och vill inte att barn klänger på dom" när sonen ställde sig upp mot en gungstol.. Liksom, en jäkla stol. Sen ställde sig sonen mot hennes altandörr som är helt i glas och det var inte alls poppis... Blir nog inte att åka dit nå mer, var ju mer besvärligt än vad det gav. Och då har hon lixom själv barn som är en dag äldre.
  • ebe91

Haha, nu lät det ju som jag inte alls bryr mig om olika regler hos olika personer - vilket jag absolut förstår! - var bara sättet hon tillrättavisade mig/sonen på... Gissar att jag är lite gravidkänslig också ;) men att säga "mitt barn vet att nej är nej och skulle aldrig ställa sig mot det där" sved lite i min föräldrakänsla.

• Trollunge85
    ebe91 skrev 2016-01-11 16:31:44 följande:

Haha, nu lät det ju som jag inte alls bryr mig om olika regler hos olika personer - vilket jag absolut förstår! - var bara sättet hon tillrättavisade mig/sonen på... Gissar att jag är lite gravidkänslig också ;) men att säga "mitt barn vet att nej är nej och skulle aldrig ställa sig mot det där" sved lite i min föräldrakänsla.

Haha kan hon lära min son vad nej betyder? Jag har inte lyckats än men hoppas han förstår det när han är äldre. Kanske inte varit tillräckligt hård i utlärandet men tänker han förstår det bättre sen. Jag håller koll och stoppar/flyttar. Än så länge leder jag när det kommer till kapplöpning om toaborsten, så jag är nöjd ;) Tycker inte du ska ta åt dig. Finns alltid folk som tycker de är lite bättre än andra när det kommer till barnuppfostran.
  • Trollunge85

Apropå vad vi gör om dagarna. Typ ingenting känns det ibland som. Förmiddagspromenad och sova/vila tillsammans i sängen på eftermiddagen. Lek och mat däremellan. Långtråkigt i längden men funkar. Tis fm är vi på församlingshemmet och sjunger. Är där även på ons em/kväll då de har lek/pyssel/sång/middag för de barnfamiljer dom vill. Börjar dock inte förrän nästa vecka. Tänkte försöka mig på öppna förskolan nu när han är mer intresserad av andra barn. I övrigt har min mammagrupp inte haft så många träffar och jag har inte haft kompisar som varit föräldraledig samtidigt som mig så det är mycket ensamtid. De andra fick barn året före. En av mina bästa kompisar får barn när som (hon är på bim +7) så kanske kommer vi ses lite innan jag går tillbaka till jobbet i april. Men samtidigt så vet jag hur nytt allt är i början så det är inte säkert det blir av. Men nån vagnpromenad kan det kanske bli när hon känner sig återhämtad. De bor ju ändå bara 100 m från oss.

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2016-01-11 17:12:32 följande:
    Haha kan hon lära min son vad nej betyder? Jag har inte lyckats än men hoppas han förstår det när han är äldre. Kanske inte varit tillräckligt hård i utlärandet men tänker han förstår det bättre sen. Jag håller koll och stoppar/flyttar. Än så länge leder jag när det kommer till kapplöpning om toaborsten, så jag är nöjd ;) Tycker inte du ska ta åt dig. Finns alltid folk som tycker de är lite bättre än andra när det kommer till barnuppfostran.
    Min son har en egen tolkning av ordet "nej", nämligen = fortsätter jag kommer mamma ge mig ännu mer uppmärksamhet alt tillomed komma o lyfta upp mig! Suck...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?