• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mildamilda
    septemberbarn08 skrev 2016-01-11 21:40:36 följande:
    Ingen som vet:/ hon brukar kunna skrika så hon liksom blir tyst någon sekund och sen tvärt drar in luft igen om hon ramlat och blir riktigt ledsen men nu var hon ju inte så ledsen så jag fattar inte.. och just att hon verkligen inte andades och föll ihop? Hon är inte förkyld heller så man kan inte skylla på något sånt. Jag känner mig inte trygg alls nu. Fy fan vilken hemsk upplevelse..

Under mina drygt sju år som mamma har man ju många gånger funderat på hur man skulle reagera om något av barnen slutade andas eller satte något i halsen. Minns att jag under dessa sekunder hann tänka "så det här var det? Det var bara 9 månader vi fick med henne? Nu är det över!".
    Oj va läskigt o hemskt att oroa sig så... Kan det varit ett sk affektanfall? Läste om det för nån dag sen då en kompis barn blev arg/ledsen och skrek så hon svimmade. Stod bra info på 1177. Har hon piggat på sig?
  • SvanE
    septemberbarn08 skrev 2016-01-12 15:03:06 följande:

Natten blev lugn, lite FÖR lugn (missförstå mig rätt). Hon sov hårdare än hon brukar. Själv har jag förstås inte sovit en blund inatt, legat och tittat så hon andats.

Imorse var hon ovanligt grinig och klängig och efter gårdagen vågade jag förstås inte sätta ner henne en sekund. När vi for för att lämna storebror på skolan hann hon somna i bilen (kort sträcka och hon brukar ALDRIG somna i bilen). Hon fortsatte sova trots att jag bar in henne och klädde av henne och bökade på, hon som annars är så lättväckt. Sen sov hon stenhårt i drygt två timmar trots att min telefon ringde och jag låg bredvid henne och pratade.

Fick en läkartid vid 1 men det gav inte så mycket. "En gång är ingen gång" och det var inte så mycket att oroa sig för (vilken förälder skulle kunna se sitt barn sluta andas och försvinna bort och behålla lugnet?). På väg från läkaren slocknade hon igen innan vi ens hann ut från parkeringen och sover än, trots massa bökande när jag bar in och klädde av henne. Hon är inte sig lik helt enkelt och det oroar ihjäl mig :/

Hur är hon annars när hon är vaken förutom gnällig? Äter hon, vaken på ögonen? Man tycker ju att personalen alltid ska gå på föräldrarnas egna ord om att ens barn inte är sig själv oavsett vad dom kan se. Känns något fel ska man gå på den känslan men ändå försöka ta in vad personalen säger. Om du vaknar med samma känsla imorgon och hon inte är sig själv så sök igen, stå på dig. Du måste få ett lugn du också.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-01-12 15:03:06 följande:

Natten blev lugn, lite FÖR lugn (missförstå mig rätt). Hon sov hårdare än hon brukar. Själv har jag förstås inte sovit en blund inatt, legat och tittat så hon andats.

Imorse var hon ovanligt grinig och klängig och efter gårdagen vågade jag förstås inte sätta ner henne en sekund. När vi for för att lämna storebror på skolan hann hon somna i bilen (kort sträcka och hon brukar ALDRIG somna i bilen). Hon fortsatte sova trots att jag bar in henne och klädde av henne och bökade på, hon som annars är så lättväckt. Sen sov hon stenhårt i drygt två timmar trots att min telefon ringde och jag låg bredvid henne och pratade.

Fick en läkartid vid 1 men det gav inte så mycket. "En gång är ingen gång" och det var inte så mycket att oroa sig för (vilken förälder skulle kunna se sitt barn sluta andas och försvinna bort och behålla lugnet?). På väg från läkaren slocknade hon igen innan vi ens hann ut från parkeringen och sover än, trots massa bökande när jag bar in och klädde av henne. Hon är inte sig lik helt enkelt och det oroar ihjäl mig :/

Hoppas att hon bara är medtagen efter vad som hände så att hon sover efter alla intryck. Du kanske borde fundera på ett andningslarm så du kan sova utan att oroa dig att hon slutar andas. För du behöver sova om du ska orka med allt som det innebär att vara en förälder.
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2016-01-12 20:24:44 följande:

Oj va läskigt o hemskt att oroa sig så... Kan det varit ett sk affektanfall? Läste om det för nån dag sen då en kompis barn blev arg/ledsen och skrek så hon svimmade. Stod bra info på 1177. Har hon piggat på sig?

Jo affektkramp är ju vad de skyller på iaf. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Dels var hon ju inte SÅ upprörd när detta hände (fast jag har läst att de behöver inte vara så arga för att det ska utlösas). Sen är det bara så att min magkänsla säger att det är något annat. Jag har svårt att lita på att det ska vara något ofarligt och att det inte är någon fara om det händer igen. Jag känner mig som en galning när jag tänker såhär men jag har ju liksom haft en gnagande känsla i kroppen sen hon låg i magen, att något är fel!
  • septemberbarn08
    SvanE skrev 2016-01-12 21:59:57 följande:

Hur är hon annars när hon är vaken förutom gnällig? Äter hon, vaken på ögonen? Man tycker ju att personalen alltid ska gå på föräldrarnas egna ord om att ens barn inte är sig själv oavsett vad dom kan se. Känns något fel ska man gå på den känslan men ändå försöka ta in vad personalen säger. Om du vaknar med samma känsla imorgon och hon inte är sig själv så sök igen, stå på dig. Du måste få ett lugn du också.

I vaket tillstånd är hon bara gnällig, men annars som vanligt. I normala fall, om detta inte hänt, hade jag nog inte brytt mig om hennes gnällighet utan tyckt att det bara var en sån dag och så hade jag tröstat henne. Nu analyserar jag förstås varje liten grej.. :/
  • Mildamilda

Nån mer vars bebis vägrar ligga still? Blöjbyte och påklädning gör mig svettig numera... Storebror var likadan o jag hade bestämt att nr 2 skulle va lugnare : ) sen nätterna är ett skämt just nu han vaknar o ställer sig upp o är ledsen o vill snutta - typ sex ggr per natt... Snark!!

• ebe91
    Mildamilda skrev 2016-01-13 10:54:22 följande:

Nån mer vars bebis vägrar ligga still? Blöjbyte och påklädning gör mig svettig numera... Storebror var likadan o jag hade bestämt att nr 2 skulle va lugnare : ) sen nätterna är ett skämt just nu han vaknar o ställer sig upp o är ledsen o vill snutta - typ sex ggr per natt... Snark!!

Haha har haft svårt o byta blöja på han sen han var 4 månader! Bajsblöjor tar jag i handfat/badkar, nya blöjan åker på medan han står (kör pants-modellen).
  • Lilj3
    Mildamilda skrev 2016-01-13 10:54:22 följande:

Ja det är helt hopplöst här med påklädning och blöjbyte. Kör nästan enbart med byxblöjor nu då det går lite smidigare att få på. Ibland fungerar det att distrahera med en leksak/annat föremål en stund men då är det max i några sekunder. Drar mig för att gå ut nu när det är kallt och massa kläder ska tas på. Båda dryper av svett innan vi är påklädda och klara. Nätterna är inte speciellt bra här heller. Han vill snutta 2-3 gånger men vaknar oftare än så och är orolig, alternativt jättepigg och vill leka klockan 3-4 på natten.
    Detta i kombination med vintermörkret gör ju att man är allt annat än pigg just nu...
  • Mildamilda
    ebe91 skrev 2016-01-13 10:57:46 följande:
    Haha har haft svårt o byta blöja på han sen han var 4 månader! Bajsblöjor tar jag i handfat/badkar, nya blöjan åker på medan han står (kör pants-modellen).
    A vi kör också med up&go i stående... Kommer ihåg när vi skolade in storebror på förskolan och glömde säga att han vägrar ligga på skötbordet... Efter några dagar kom fröken och undrade hur vi gör när vi byter blöjor!! Men... Sen gick det bra att ligga på skötbordet - på förskolan men inte hemma...
  • Mildamilda
    Lilj3 skrev 2016-01-13 11:08:00 följande:
    Ja det är helt hopplöst här med påklädning och blöjbyte. Kör nästan enbart med byxblöjor nu då det går lite smidigare att få på. Ibland fungerar det att distrahera med en leksak/annat föremål en stund men då är det max i några sekunder. Drar mig för att gå ut nu när det är kallt och massa kläder ska tas på. Båda dryper av svett innan vi är påklädda och klara. Nätterna är inte speciellt bra här heller. Han vill snutta 2-3 gånger men vaknar oftare än så och är orolig, alternativt jättepigg och vill leka klockan 3-4 på natten.
    Detta i kombination med vintermörkret gör ju att man är allt annat än pigg just nu...
    Låter ju lite elakt men känns lite skönt att veta att man inte är ensam! Vissa dagar känns det som att våren o sommaren gärna får komma! O vi måste ju ut för att lämna o hämta varje dag så minst två omgångar per dag...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?