• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Mildamilda
    septemberbarn08 skrev 2016-01-13 16:04:09 följande:
    Jag har funderat på det här med andningslarm nu idag men det finns ju rätt många att välja mellan. Antar att vi måste ha ett att fästa i blöjan då vi samsover. Men hur fungerar det egentligen? Är hon för stor och rörlig för det? Hur fäster man det? Blir det obekvämt?

Idag har vi varit ner på bvc och vägt.. 9 månader och 3 veckor = 8700g och 72cm. Lång tjej! Vi tog upp hennes utslag och fick "skäll" för att vi inte smörjer än. Jag tycker väl att det är onödigt att smörja då det ändå inte hjälper. Dessutom var det ju sagt att om det inte var bra efter 3 veckor skulle vi börja kolla upp orsaken till utslagen. Nu har det gått 7 veckor och ändå ska vi "fortsätta smörja". Bättre att kolla upp orsaken och ta bort problemet istället för att behandla symtomen tycker jag!

Nästa sak jag fick skäll för var nattamningen. Det är ju enda sättet att få henne att somna och somna om, hennes trygghet! Men nej.. sluta nattamma och absolut inte låta henne sova bredvid mig. Lägg henne i spjälsängen och stryk henne över ryggen, absolut inte plocka upp.

Känns väl som att det sista jag vill göra just nu är att lägga ifrån mig henne, ta bort hennes trygghet och låta henne skrika.. inget jag skulle vilja i vanliga fall h absolut inte efter måndagen!
    Men hur vet du att det inte hjälper om ni inte testat att smörja? Jag fick bort Isaks torrhet på några dagar med miniderm, det var nu inga utslag men ändå.
    Får se om jag också får utskällning när vi ska på 10 månaders kontrollen... För nattamning menar jag.
  • ebe91
    Mildamilda skrev 2016-01-13 17:27:15 följande:

En annan icke önskvärd grej min bebis gör är bits! Nyss kröp han fram till mig när jag satt på golvet o så bet han mig genom mysbyxorna i insidan av låret aj!! Nån mer?

Japp, han testar sina tänder i allt! Låret, magen, armen... Ja, och allt annat han får tag i också för den delen. Både på mig och på saker ;)
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2016-01-13 17:30:38 följande:

Men hur vet du att det inte hjälper om ni inte testat att smörja? Jag fick bort Isaks torrhet på några dagar med miniderm, det var nu inga utslag men ändå.

Får se om jag också får utskällning när vi ska på 10 månaders kontrollen... För nattamning menar jag.

Jo men vi HAR ju smörjt (och smörjt och smörjt). Sedan sju veckor tillbaka har vi smörjt, varje dag, med kortison. Det var BVC-sköterskan själv som sa för två veckor sedan att vi skulle börja trappa ner eftersom det ändå inte försvunnit.. sen typ fyra dagar tillbaka slutade jag smörja helt. Det finns ju ingen anledning att fortsätta smörja om hon fortfarande får i sig det hon inte tål.
  • SvanE

En annan icke önskvärd grej min bebis gör är bits! Nyss kröp han fram till mig när jag satt på golvet o så bet han mig genom mysbyxorna i insidan av låret aj!! Nån mer?

Jämt och i allt han får tag på! I pannan, haksn, armen, halsen. Bitiga ungar vi har, och ont gör det ;D
  • snö 81
    ebe91 skrev 2016-01-13 16:06:18 följande:
    Nu sover han både i sin säng och med oss, men han har haft samma sen födseln; en tunn kudde och en mjuk filt. Visst, fötterna ligger lika ofta på kudden som huvudet men när vi lägger han ligger han åtminstone åt rätt håll ;) vi har kört kudde hela tiden för att minska risken för platt huvudform. Filten är lika ofta under han som delvis på han, men han håller sig varm i bara pyjamas.
    Vi hade kudde de första månaderna, sån där specialkudde just för huvudformen. Men sedan han blev 4 månader och lärde sig att vända sig från rygg till mage så har vi skippat kudde eftersom han BARA sover på mage, i heeela sin säng :)
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2016-01-13 16:04:09 följande:
    Jag har funderat på det här med andningslarm nu idag men det finns ju rätt många att välja mellan. Antar att vi måste ha ett att fästa i blöjan då vi samsover. Men hur fungerar det egentligen? Är hon för stor och rörlig för det? Hur fäster man det? Blir det obekvämt?

Idag har vi varit ner på bvc och vägt.. 9 månader och 3 veckor = 8700g och 72cm. Lång tjej! Vi tog upp hennes utslag och fick "skäll" för att vi inte smörjer än. Jag tycker väl att det är onödigt att smörja då det ändå inte hjälper. Dessutom var det ju sagt att om det inte var bra efter 3 veckor skulle vi börja kolla upp orsaken till utslagen. Nu har det gått 7 veckor och ändå ska vi "fortsätta smörja". Bättre att kolla upp orsaken och ta bort problemet istället för att behandla symtomen tycker jag!

Nästa sak jag fick skäll för var nattamningen. Det är ju enda sättet att få henne att somna och somna om, hennes trygghet! Men nej.. sluta nattamma och absolut inte låta henne sova bredvid mig. Lägg henne i spjälsängen och stryk henne över ryggen, absolut inte plocka upp.

Känns väl som att det sista jag vill göra just nu är att lägga ifrån mig henne, ta bort hennes trygghet och låta henne skrika.. inget jag skulle vilja i vanliga fall h absolut inte efter måndagen!
    Kan du inte byta BVC-sköterska? Tycker du gör rätt att amma på natten och har henne hos dig (kanske är partisk för jag gör samma ;)) Sen förstår jag inte varför de inte vill göra någon utredning för utslagen. Det blir ju uppenbarligen inte bättre. Fortsätt tjata och kräv en utredning.
  • Trollunge85

Min har inga tänder än men bits ändå, ofta... Och drar i håret. Idag fick han loss en rejäl tuss från mig. Aj
  • LillLouise84

Min trollunge har inte bitits så mycket senaste tiden utan han "pruttar" med munnen på all hud han kommer åt och slår med hela händerna så det smäller.
  • Mildamilda
    septemberbarn08 skrev 2016-01-13 19:02:08 följande:
    Jo men vi HAR ju smörjt (och smörjt och smörjt). Sedan sju veckor tillbaka har vi smörjt, varje dag, med kortison. Det var BVC-sköterskan själv som sa för två veckor sedan att vi skulle börja trappa ner eftersom det ändå inte försvunnit.. sen typ fyra dagar tillbaka slutade jag smörja helt. Det finns ju ingen anledning att fortsätta smörja om hon fortfarande får i sig det hon inte tål.
    Jaha ok då förstår jag, hade missat att ni s-märkt tidigare. Håller med om att ni kanske skulle kolla upp det med nån annan.
  • septemberbarn08

Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Någon högre makt måste ju hata mig och tycka att det inte är nog som det är!

Nu när det är nog kaotiskt och jobbigt så vaknar äldre dottern upp och kräks! Har varit hemma nästan två månader från dagis för att vi ska slippa skiten, började i tisdags igen och har gått 9 timmar den här veckan. Nu kräks hon!

Fanfanfan! Jag ber till gudarna att Selina ska klara sig! Och helst att jag också ska klara mig! Har redan gått ner till 46kg nu och är nog slutkörd av all stress den här veckan.. det sista jag behöver nu är en magsjuka, dessutom när Selina är så mammig och inte vill vara hos någon annan!

Giv mig styrka!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?