Kpax skrev 2016-09-01 03:31:39 följande:
Guuuud.... Dottern vaknade 00.30 och det var helt omöjligt att få henne att somna om, till slut gick jag upp med henne. Strax före tre verkade hon supertrött, så jag la henne igen, men hon sover fanns fortfarande inte!
Jag blir galen!!!
Nu har hon iofs bara gnytt lite senaste tjugo minuterna (jag har alltså lämnat hennes rum), så har jag jättetur somnar hon. Kan dock hända att hon vaknar när jag går över det extremt knarrande hallgolvet.
Hur gör ni andra när barnen ska somna? Vi lägger ner i sängen, på kvällen får hon välling men inte till lunchvilan eller på natten, sen stryker vi lite över ryggen och sitter kvar tills hon sover. Kan hönda att hon vaknar igen, då lägger vi henne på sidan och stryker lite till. Oftast går det fort, men ibland blir det så här.
Jag vill inte köra femminutersmetoden, och jag vill inte lyfta upp henne hela tiden, så jag vet inte vad annat jag kan göra?
Vi lägger han i sin säng (en juniorsäng), sen ligger jag eller sambon bredvid i en 90s säng (kloss mot hans säng) tills han somnar. Han får sitta, krypa, rulla osv hur mkt han vill i sängen så länge han stannar i sin säng. På dagen tar det ungefär 5 min att lägga han och på kvällen tar det 15-30 minuter trots att vi gör på samma sätt. När han vaknar på natten går vi in till han o ger han sin tutte, alt kliver han upp och kommer in till oss. Ibland bär vi tillbaka han och ibland får han sova mellan oss resten av natten, beror på vad vi orkar.
Han har blivit mer o mer morgonpigg, förr sov han alltid till mellan 8-9, sista månaderna har han vaknat vid 7-tiden och nu vaknar han närmare 6 varje morgon... Han somnar kring 20-20:30 på kvällen och vilar middag drygt 1 timma (och då är han verkligen jättetrött när han ska vila).