• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-09-01 10:34:59 följande:

Kpax! Stackars dig, vidrigt när sådana nätter händer!

Vår rutin är kvällsgröt runt 20, vanlig havregrynsgröt. Tandborstningen, blöja och pyjamas. Sedan in på hans rum som är nedsläckt där vi har två 90-madrasser bredvid varandra på golvet. Vi ligger bredvid honom och sjunger tyst vaggvisor tills han somnar. Har vi tur tar det 5 min, har vi riktig otur tar det närmare 60'min. Normalt ca 15 min. Joel sover bredvid honom hela natten och jag sover med lillebror i stora sängen. Anledningen till samsovningen är att inget av barnen sover bra ensam. Med samsovningen vaknar Folke 1-3 ggr/natt för nappinstopp... Utan samsovningen är det betydligt värre (typ sådan natt du beskrev)

Här har vi lika, alltså delat på oss. Fast sambon sover själv och jag med båda barnen. Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå att låta Olle sova själv igen (har inte gjort det sen Sigge föddes för 3 mån sen) men jag är faktiskt inte sugen på att experimentera med det nu, jag är bara tacksam om han sover hela nätterna även om det då blir så att jag och sambon inte får sova ihop. Eftersom Olle ej stör mig alls på natten (bortsätt från att man får en fot i huvudet nångång ibland haha) så är det som att bara sova med lillebror, som jag ändå skulle behöva göra om Olle sov själv eller med pappa också.

Hoppas min sambo inser vilken jäkla tur han har som får sova själv! Haha..

Vi ger Olle gröt vid 18:30, sen pyjamas, ny blöja, smörjer in benen som är torra ofta och borstar tänder, bäddar ner mig i vår säng med Olle på vänster sida om mig där vi bullat upp med kuddar så han ej ska ramla ut på natten och på höger sida ligger Sigge i sitt nest. Olle stökar runt i sängen en stund men somnar efter ca 10 min, Sigge somnar oftast också enkelt men ibland ammar jag honom till söms, sen sover båda för kvällen :)
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2016-09-01 03:31:39 följande:

Guuuud.... Dottern vaknade 00.30 och det var helt omöjligt att få henne att somna om, till slut gick jag upp med henne. Strax före tre verkade hon supertrött, så jag la henne igen, men hon sover fanns fortfarande inte!

Jag blir galen!!!

Nu har hon iofs bara gnytt lite senaste tjugo minuterna (jag har alltså lämnat hennes rum), så har jag jättetur somnar hon. Kan dock hända att hon vaknar när jag går över det extremt knarrande hallgolvet.

Hur gör ni andra när barnen ska somna? Vi lägger ner i sängen, på kvällen får hon välling men inte till lunchvilan eller på natten, sen stryker vi lite över ryggen och sitter kvar tills hon sover. Kan hönda att hon vaknar igen, då lägger vi henne på sidan och stryker lite till. Oftast går det fort, men ibland blir det så här.

Jag vill inte köra femminutersmetoden, och jag vill inte lyfta upp henne hela tiden, så jag vet inte vad annat jag kan göra?

Vi brukar ha smidiga nattningar. Båda barnen vill sova själva men pga platsbrist så får de tyvärr dela rum ett tag till. 19.30 tar vi på ny blöja, pyjamas, borstar tänderna och gör en flaska välling. Sen går vi upp och lägger honom i spjälsängen med vällingen och drar ned rullgardinen. Säger god natt och går därifrån, då somnar han direkt. Vi provade länge att vara med under nattningen men då blev han mer störd och kunde inte somna. Sen en halvtimme senare går vi upp med storasyster och tänder sänglampa utan att han vaknar. Vi läser en saga för storasyster och säger god natt så 20.15 brukar båda barnen sova. 20.30 går pappan och lägger sig och 21.15 går jag och lägger mig. Inte mycket egentid men det funkar.
  • snö 81
    Kpax skrev 2016-09-01 03:31:39 följande:

Guuuud.... Dottern vaknade 00.30 och det var helt omöjligt att få henne att somna om, till slut gick jag upp med henne. Strax före tre verkade hon supertrött, så jag la henne igen, men hon sover fanns fortfarande inte!

Jag blir galen!!!

Nu har hon iofs bara gnytt lite senaste tjugo minuterna (jag har alltså lämnat hennes rum), så har jag jättetur somnar hon. Kan dock hända att hon vaknar när jag går över det extremt knarrande hallgolvet.

Hur gör ni andra när barnen ska somna? Vi lägger ner i sängen, på kvällen får hon välling men inte till lunchvilan eller på natten, sen stryker vi lite över ryggen och sitter kvar tills hon sover. Kan hönda att hon vaknar igen, då lägger vi henne på sidan och stryker lite till. Oftast går det fort, men ibland blir det så här.

Jag vill inte köra femminutersmetoden, och jag vill inte lyfta upp henne hela tiden, så jag vet inte vad annat jag kan göra?

Det är svårt att lära en gammal hund att sitta brukar man säga, och det kan jag skriva under på. Min dotter och sömn var likställt med problem när hon var liten, pga att jag ammat henne till sömns första halvåret. Efter det satt jag och sjöng/vaggade henne till sömns ytterligare ett år. Sen helt plötsligt tvärvägrade hon egen säng och då lät jag henne somna och sova med mig i flera år, trots att jag knappt kunde sova själv då. Fick kämpa ordentligt för att lära henne att somna själv i egen säng och sova hela natten. När jag var gravid med Tage fick jag henne att ligga på en madrass på golvet nedanför mig, men det var en kamp att lyckas bara med det. Sen när Tage föddes insåg hon efter ett tag att hon blev väldigt störd inne hos oss så då kunde jag tillslut få henne att sova själv, då var hon nästan 5,5 år.
    Med Tage hade jag bestämt mig långt innan han föddes för att inte göra samma misstag igen så han har fått somna själv i egen säng från första natten på BB. Han får kvällsmat, macka och mjölk, pyjamas och tänderna borstade vid 19-19.30 och efter det är det raka vägen upp i sängen, vi säger god natt och går ut. Ibland grejar han runt i sängen en stund och ibland somnar han direkt, sen sover han utan minsta ljud fram till 6-6.30
  • Kpax

Tack för alla svar!

Ser ut som rutinerna är ungefär desamma fram tilö absolut sista steget. Tycker det är skitsvårt det här.

Snö81: Vad gör du om han är ledsen då?

• snö 81
    Kpax skrev 2016-09-03 20:49:54 följande:

Tack för alla svar!

Ser ut som rutinerna är ungefär desamma fram tilö absolut sista steget. Tycker det är skitsvårt det här.

Snö81: Vad gör du om han är ledsen då?

Det händer att han inte alls har lust att somna och är ledsen, men då går vi bara in till honom och kramar/stryker på ryggen/stryker kinden och säger god natt. Ibland får man gå in en gång och ibland fyra. Vi har aldrig kört någon strikt "5-minutersmetod" utan vi går in när vi tycker att det behövs. Detta händer väldigt sällan kvällstid, han är ofta mer ledsen när han ska sova mitt på dagen och då rullar vi vagnen till han lugnar sig.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2016-09-05 06:05:58 följande:

Det händer att han inte alls har lust att somna och är ledsen, men då går vi bara in till honom och kramar/stryker på ryggen/stryker kinden och säger god natt. Ibland får man gå in en gång och ibland fyra. Vi har aldrig kört någon strikt "5-minutersmetod" utan vi går in när vi tycker att det behövs. Detta händer väldigt sällan kvällstid, han är ofta mer ledsen när han ska sova mitt på dagen och då rullar vi vagnen till han lugnar sig.

Ah okej, så gör vi också. Går inte in bara för att hon låter, men låter henne inte vara ensam och ledsen.
  • ebe91

Kpax - när var det du var beräknad? :) visst var det ganska snart?

Måste bara säga att allt har gått över förväntan med två små, hade verkligen gruvat mig i onödan. (Så många som uttryckt det att jag kommer få det såå himla tufft med två små så tätt) Amningen har fungerat klockrent, båda barnen sover rätt hyfsat (lillan sover bättre än storebror tom), dagarna rullar på och jag trivs som tvåbarnsmamma - har inget dåligt samvete åt något håll. Känner att jag får ensamtid med storebror (inte upplevt minsta svartsjukan från hans håll) både under dagarna men sen även på kvällen när sambon kommer hem från jobbet. Förstår att det kommer komma perioder som är jobbigare, men försöker leva i nuet. Jag och sambon har haft en svacka nu sista veckorna men vi jobbar på vårat förhållande och börjar hitta tillbaka till varandra, man är ju inte mer än människa känner jag (Svackan beror inte på barnen utan på andra omständigheter). Har ingen längtan tillbaka till jobbet, att vara hemma är verkligen min grej ;) (kan bero på att vi har kaos på mitt jobb och jag vill absolut aldrig tillbaka - letar nytt nu under föräldraledigheten).

• Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-05 15:01:46 följande:

Kpax - när var det du var beräknad? :) visst var det ganska snart?

Måste bara säga att allt har gått över förväntan med två små, hade verkligen gruvat mig i onödan. (Så många som uttryckt det att jag kommer få det såå himla tufft med två små så tätt) Amningen har fungerat klockrent, båda barnen sover rätt hyfsat (lillan sover bättre än storebror tom), dagarna rullar på och jag trivs som tvåbarnsmamma - har inget dåligt samvete åt något håll. Känner att jag får ensamtid med storebror (inte upplevt minsta svartsjukan från hans håll) både under dagarna men sen även på kvällen när sambon kommer hem från jobbet. Förstår att det kommer komma perioder som är jobbigare, men försöker leva i nuet. Jag och sambon har haft en svacka nu sista veckorna men vi jobbar på vårat förhållande och börjar hitta tillbaka till varandra, man är ju inte mer än människa känner jag (Svackan beror inte på barnen utan på andra omständigheter). Har ingen längtan tillbaka till jobbet, att vara hemma är verkligen min grej ;) (kan bero på att vi har kaos på mitt jobb och jag vill absolut aldrig tillbaka - letar nytt nu under föräldraledigheten).

20/9, så det är två veckor ungefär :)

Är fortfarande apnervös inför livet som tvåbarnsmamma, men ser verkligen fram emot att inte vara gravid längre. Har ont och är fruktansvärt trött. Känner inte alls att jag är den mamman jag vill vara just nu.

Skönt att det känns så bra för dig! Klart du ska njuta av det, finns verkligen ingen anledning att gå och tänka på att det KAN bli sämre.

Angående relationen så pratade vi om det innan vi fick dottern. Jag hade hört av någon "expert" (nån relationsmänniska på Nyhetsmorgon antagligen) att man inte ska ta några stora relationsbeslut när barnen är under 3 år, och det tror jag stenhårt på, haha :)

Man är så jäkla påverkad av hormoner under graviditet och eventuell amning, hela livet förändras och man sover dåligt. Sen ska man ha ångest över att börja jobba igen och försöka komma in i allt (uppgiftsmässigt och socialt).

För mig är det en trygghet att jag inte behöver fundera så mycket över om relationen känns on track eller inte, sexlivet får vara lite si och så med (där känner jag dock att sambon och jag tycker olika...), och jag behöver inte känna mig tokkär.
  • tovemaja

Ebe91, så gött att det verkar funka så bra för både dig och villhaenbebbe :) jag trivs som fisken i vattnet just NU... Men verkligheten börjar inte för oss förrän i november då maken börjar jobba. Än har jag bara haft barnen själv ett par timmar i streck...

Kpax: ja, slutet som gravid var fruktansvärt... Lider med dig! Kunde inte alls ta hand om Folke och hade ständigt dåligt samvete och var trött och sur mot J också :( men i samma stund Noa föddes vände ALLT och jag blev mig själv igen. Hoppas på samma för dig!

• tovemaja

Alltså denna ålder! Alla ord som bara bubblar ut! All glädje! Underbart! MEN också detta testande av gränser och alla illskrik rakt ut!! Jösses! Börjar ana vad de närmsta åren har i beredskap åt mig!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?