• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • laila88

Åh lyckos alla som har RUL! :) Jag har fyra veckor och en dag kvar! Känns som en evighet.

• Kpax
    Tussludd skrev 2014-10-01 06:26:42 följande:

Anledningen till att gravida rekommenderas influensavaccin är att vi under graviditeten har ett sämre immunförsvar och kan bli sjukare än normalbefolkningen. Man har även sett att dödsfallen bland gravida var högre vid svininfluensan än i andra grupper. Årets säsongsvaccin innehåller 3 olika virustyper om jag förstått det rätt, varav en är just mot svininfluensa. Inget att oroa sig för då det ämne i vaccinet som har lett till narkolepsi inte används. Säsongsvaccinerna framställs på samma sett som man gjort i flera decennier och man är van att byta ut och lägga till olika virusstammar allteftersom vi behöver skydda oss mot olika influensor.

Som någon skrev innan tillverkades det första svininfluensavaccinet i panik och med en annan metod.

Så, influensa för en vanlig människa är inte farligt, men kan bli jobbigare om man är gravid och därför rekommenderas vi att vaccinera oss precis som gamlingarna. Bra att vaccinera sig för både sin egen och andras skull.

Jättebra info, tack!

Jag ska ringa vårdcentralen och kolla.
  • Vikkan333
    Kpax skrev 2014-10-01 19:44:02 följande:
    Hej! I trådstarten har du en länk till BF-listan.

Jag har känt något buffa svagt, men det kan ha varit nervryckningar eller nåt, jag vet inte.
    Haha bara för att jag frågade och var lite orolig fick jag en riktig spark rätt i handen ikväll!!! Jag är så lycklig! ;)
  • Madelia
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 06:43:40 följande:
    Vad bra att allt såg fint ut men trist att den inte ville visa sig "från den sidan" smile5.gif

Ja bf blir efter RUL. Påpekade du att det inte stämde med kub eller med ÄL? Ibland mäter de då en extra gång för att se.

Det enda potentiella negativa med att få ett "missvisande" bf och bli tillbakaflyttad är att man ev får gå över tiden mer än de två veckorna då man vid bf redan är en vecka över tiden mätt från ÄL. Men de gör ju UL när man går över tiden för att se så att allt ser bra ut så det är bara en liten liten negativ aspekt trots allt smile1.gif
    Okej, tack:) Nej, jag sa faktiskt inget, men det borde jag kanske ha gjort. Jag trodde nog att det inte skulle spela någon roll. Sen var jag nog lite uppspelt efter att fått titta på och försöka putta runt på bebisen så jag hade annat i tankarna:) haha. Men men, ut kommer den väl och jag är glad att allt såg bra ut iaf:)
  • LillLouise84
    Astilbe skrev 2014-10-01 19:15:34 följande:

Har hamnat i världens största trötthetssvacka och fick kollat mitt järnvärde i dag. Det låg på 20 så jag behöver inget extra tillskott. Är det någon som vet vilket spann ett normalt järnvärde ligger runt? Har inte varit särskilt trött tidigare i graviditeten men är nu i v 15 och det känns som att någon har klubbat mig... Blir smått knäpp i huvudet av denna trötthet eftersom jag driver eget och inte fixar att hålla normaltempo överhuvudtaget just nu.

Jag har varit trött hela tiden, men lite bättre på sistone. Men klockan 14.00 är det som någon slagit mig i huvudet och jag vill bara sova. Mycket tror jag beror på att jag sover så taskig på nätterna. Jag springer och kissar och kissar precis hela tiden.
  • Smulan 89
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 17:29:11 följande:
    Om det diffar såpass mycket så måste man ju tänka på motsatt scenario också. Dvs att mamman kanske går över 24 dagar istället för 14 och det är ju inte bra, varken för mamman eller barnet.

Tycker att det borde vara som standard att man gör ett UL när mamman gått över tiden en vecka och kontrollerar fostervatten och flöde.
    I Norge där jag har fött mina barn får man ultraljud en vecka över tiden. Sen är det kontroll varannan dag tills bebisen kommer eller man sätts igång. Första barnet sattes igång på bf+13, en söndag kl 07:00. Han är född 07:16 nästan dag, på bf+14. Andra barnet sattes igång på bf+10, kl 10:00 (vi fick tycka till om tiden den här gången). Han kom efter ca 12 timmar.
  • Astilbe
    LillLouise84 skrev 2014-10-01 22:18:52 följande:
    Jag har varit trött hela tiden, men lite bättre på sistone. Men klockan 14.00 är det som någon slagit mig i huvudet och jag vill bara sova. Mycket tror jag beror på att jag sover så taskig på nätterna. Jag springer och kissar och kissar precis hela tiden.
    Tack för svaret! Ja, eftermiddagarna är hemska! Tycker bara att det är konstigt (och störigt!!! att det kommer NU när det mesta borde släppa... Är också uppe mkt på nätterna antingen på toa eller rotar jag i kylskåpet...
  • KarinIngrid
    laila88 skrev 2014-10-01 19:44:38 följande:

Åh lyckos alla som har RUL! :) Jag har fyra veckor och en dag kvar! Känns som en evighet.

Samma här. Inte RUL förrän 30;e oktober
  • Madelia
    Kpax skrev 2014-10-01 19:39:38 följande:
    Åh vad kul! Skönt att allt var bra.

Jag har RUL på fredag, hoppas det finns en bebis, att den ser frisk ut, och att barnmorskan kan se vad det är för kön! :)
    Åh, och jag hade verkligen ställt in mig på att få reda på kön. Skitunge, haha:) Men men huvudsaken är ju självklart att det verkade se bra ut.

Lycka till på fredag och uppdatera sen :)
  • Mimipig
    KarinIngrid skrev 2014-10-01 22:39:33 följande:
    Samma här. Inte RUL förrän 30;e oktober
    Jag har RUL 28/10, bf 22 mars. De har redan flyttat min bf tre grr, 25, 18 och nu 22 mars. Är beredd på fler flyttar på RUL. Men det måste väl handla om fostrets tillväxt och utveckling snarare än ålder i dagar? Eller?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?