Inlägg från: Mildamilda |Visa alla inlägg
  • Mildamilda

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag kommer nog vara föräldraledig till januari... Får se hur det blir. Sist jag var föräldraledig var jag hemma ett år och längtade efter att få jobba och använda hjärnan till annat än att fundera över tupplurar, välling, blöjor... : ) skulle helst vilja jobba halvtid och vara ledig halvtid. Min sambo vill helst vara ledig på heltid så får se hur det blir...

• Mildamilda

Nu när vi pratar om jobb blev jag nyfiken på vad ni jobbar med! Själv jobbar jag som biomedicinsk analytiker på sjukhus, jobbar mest med ultraljudsundersökningar, fast inte på foster då : )

• Mildamilda
    Cymi skrev 2015-04-24 20:51:17 följande:
    Vad gör en biomedicinsk analytiker? Det lät intressant iaf :P Jag är barnskötare och har jobbat på förskola, men nu med egen unge känner jag att jag vill byta karriär så jag vill plugga HR efter mammaledigheten men vet inte om jag lyckas fixa högskoleprovet (mina betyg från gymnasiet räcker inte till högskola/universitet) så jag håller på plugga lite till det nu när jag är hemma 
    Man kan jobba med många olika saker, tex blodcentral, laboratoriet med analys av blodprover mm. Jag jobbar inom fysiologi som innebär undersökningar på människor -inte prover. Det jag gör mest är ultraljudsundersökning av hjärtat och olika blodkärl i kroppen. Jätteroligt jobb och ett bristyrke så lätt att få jobb!
  • Mildamilda

Ang alkohol så tycker jag det är ok så länge man kan ta hand om sitt barn eller någon annan gör det.

Jag tar fem fp-dagar i veckan nu, men kommer nog minska till fyra.

• Mildamilda
    snö 81 skrev 2015-04-25 12:14:32 följande:

Fy vad deppig jag blev idag! Har ju tyckt att knipningarna går jäkligt trögt, hur mycket jag än kniper så blir det aldrig bättre. Fick mens imorse och satte då in en tampong, men 2 timmar senare när jag kissade trillade den ut (!!!!) i toalettstolen. Känns som att jag är helt trasig där nere. Efter dottern hade jag inga problem, men två barn var tydligen mer än vad min bäckenbotten klarade av :(

Tråkigt... Vet inte hur lång tid återhämtningen tar? Har du varit på efterkontroll? Jag ska dit den 20 maj, känns lite nervöst...
  • Mildamilda
    Mimipig skrev 2015-04-25 16:26:09 följande:
    Jag gick upp 0,8 kg förra veckan, men nu verkar jag ha vänt och är nere på 77,1, vilket är 100 gram från veckans mål. Finner dock ingen logik i upp eller ner, så jag tror mest på vatten. Min kropp är sladdrig! Jag har alltid varit fast, haft hög densitet liksom, nu är jag lööös! Fastar den till sig ned tiden, ni som gjort detta förr???
    Det beror nog på hur mycket man tränar och vilka gener man har ... Visst blev det lite fastare igen efter ett tag men på mig blev det inte helt som före barn igen.
  • Mildamilda

Idag ville jag passa på att mysa och umgås mycket med min stora pojk, men lillen har vägrat sova och skrikit mycket... Satt och myste i soffan och var tvungen att hela tiden resa mig upp och ta lilleman... Då sa min stora:" jag vill att du ska vara med mig! Vet du att du är min mamma?"

Jobbigt det här att gå från 1 till 2 barn. Känslan av otillräcklighet...

• Mildamilda

Vi hade också en fin kväll efter en ganska jobbig dag. Köpte wok som vi fick äta i lugn och ro - bebis sov : ) sen somnade båda barnen före åtta så vi hann kolla en film! Annars har det varit skrik hela kvällarna tills vi somnat! Hoppas flera av er haft en fin kväll!

• Mildamilda
    tovemaja skrev 2015-04-26 15:10:18 följande:

Apropå blöjor så beställde jag mina första 4 tygblöjor idag! Ska bli så kul att testa... Två olika modeller. Känns bra men hoppas de funkar som de ska också!

Vilket märke köpte du? Berätta gärna sen hur det funkat!
  • Mildamilda
    Kpax skrev 2015-04-26 13:28:34 följande:

I natt gick det SJU timmar mellan amningarna, det är ju vansinnigt?! Hon sov 5-6 h, det tog alltså nån timme i bärselen innan hon kunde somna, och när sambon la ner henne vaknade hon inte. Jag vaknade däremot rätt ofta för att kolla om hon levde, hehe.

Idag har hon fortfarande inte varit vaken mer än tio minuter åt gången. Så typiskt när sambon är hemma, han fattar inte vad jag pratar om när jag säger att hon är väldigt krävande. Iofs har hon inte behövt ligga själv så värst mycket idag.

Angående blöjor har vi nyss bytt till Pampers strl 2. Ettorna fungerade jättebra, men eftersom hon väger 5,5kg är det ju strl 2 som är "rätt". Jag tycker de känns väldigt stora och klumpiga, de tar så stor plats i bodyn, ökar på längden liksom. Skulle kanske fortsatt med ettorna tills de blev tighta eller började läcka. Jag kommer inte vara lika snabb med att byta till strl 3 (vilket det väl egentligen är dags för typ nästa vecka om man går efter vikten).

Hon har nu växt ur alla bodys och pyjamaser i strl 56, och 62 kommer inte funka länge till. Herregud, när planar det ut?! Jag ska lugna mig med shoppingen i alla fall, meningslöst att lägga pengar på fina grejer som hon bara hinner ha två gånger.

Skönt med lång paus, typiskt att man då inte sover själv... O känner igen det där med att de uppför sig exemplariskt när andra är med, till skillnad när man är ensam...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?