Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Här är det iaf definitivt slut med nyföding-lugnet nu.

De senaste dagarna har Linnea snabbt förbättrat sin förmåga att ta sig fram och igår var det full fart över golvet. Hon ställer sig högt på armarna som en valross och kan då backa eller vrida sig lite åt sidan, men framförallt förflyttar hon sig genom att rulla i sidled. Mage-rygg-mage-rygg tills hon stöter emot något. Sen ligger hon där halvvägs i en vändning och skriker ilsket över att hon inte kommer vidare. 

Det är ju roligt att se hur hon utvecklas, men det blir ett himla massa jagande och städande nu för att hon inte ska få tag på nått olämpligt att stoppa i sin lilla mun. 

• Lavish
    sommarstad skrev 2015-07-29 19:20:49 följande:

Nåt tips för att få dem börja med ersättning. Vill ju bara ha det som ett komplement men han verkar inte gilla det. Det är tredje dagen vi försöker idag. Flaskan har han inga problem med. Vi testade att ha lite vatten i den och han drack då så glatt.

Vet inte om det påverkar hans lust att prova smaker. Jag höll fram lite potatis på en sked till honom som han testat förut men han var inte alls intresserad. Han ville inte gapa. Provade att istället ge på mitt finger istället. Det funkade inte det heller. Testade med lite fiskbullar också men lika ointresserad. Igår när han testade det fick han lite ersättning efteråt vilket kanske inte var så smart.

Det är ju inte hela världen om han inte vill ta ersättningen eftersom jag har mjölk men eftersom han äter så ofta blir det lite påfrestande.

Kanske det rinner för snabbt eller för långsamt ur flaskan? Inbillar mig att ersättning är något tjockare och mer trögflytande än bröstmjölk, men kan ha fel. Du kan ju också testa en annan sorts ersättning? 
  • Lavish
    pink76 skrev 2015-07-31 13:27:24 följande:

Vi grälar här hemma varje månad om räkningar och ekonomi. 

Jag är ju hemma med föräldrapenning. Jag tar ut fullt vilket resulterar i ca 12000 kr per månad.
    Min man, jobbar heltid och får ut ca 20 000 kr.

Nu tycker jag att, är man gifta, så delar man på räkningar och mat. Egentligen så tycker jag att han ska stå för mer eftersom han jobbar o tjänar mer o jag är hemma med bebisen o tjänar mindre, men ändå. 
    Men varje månad när räkningarna ska betalas så slår han bakut o fattar inte varför vi har så mycket räkningar. Han vill betala några tusenlappar o behålla resten i egen ficka. 

De pengar som jag får ut, de lägger jag allt på familjen. Är mitt "jobb" mindre värt än hans jobb. Är det inte meningen att man ska leva som familj o ta hand om varandra? 

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Oj men det är ju jättedåligt av honom! Allra minst borde han iaf betala hälften av utgifterna, fast egentligen tycker jag han ska stå för mer eftersom du får mindre inkomst för att du är hemma. Hur har ni gjort innan ni fick barn då?

Vi sparar på föräldrapenningdagarna för att kunna resa och ta längre semestrar samt ha Linnea hemma till 2, så jag brukar ta ut ca 8 fp-dagar i månaden och får då ut ca 3500. Sen jobbar jag lite ströpass när sambon är hemma så kanske 3000 till för det i genomsnitt. Sambon tjänar ganska bra, ca 45 k efter skatt. Han betalar alla räkningar förutom bolånet och mitt CSN och min mobil. Sen brukar han föra över pengar till mitt konto som fickpengar lite då och då, från början hade vi ett system med budget o allt men nu har vi skitit i det. 

Antar att det är min tröst för att vi bor i en trea istället för ett hus som jag egentligen drömmer om. Att vi aldrig behöver bråka om eller oroa oss för ekonomin. 
  • Lavish
    ebe91 skrev 2015-08-03 10:20:29 följande:
    Jag önskar gubben hade tagit honom någon morgon... Nu under semestern (6e veckan nu!) har han klivit upp med honom 2 eller 3 ggr... Vanligtvis går jag o lägger mig mellan 21-23 för att orka medan sambon är vaken till mellan 01-03... Sen tjaaaatar jag tills han kliver upp mellan 10-11:30... Som en jäkla tonåring....
    Det känns igen. Har varit lite bättre denna sommar än tidigare år, men oftast får jag ju tjata och buffa så mycket på honom att jag själv är klarvaken när han väl masar sig upp.

Sen det som varit mest tröttsamt är att även om jag får ett par timmars sovmorgon, så när jag väl kommer upp, då är han ju så jääääättetrött och det är supersynd om honom för att han var uppe så tidigt, så då måste han gå och lägga sig. Sen sover han typ tre timmar och då har ju dagen gått, alla eventuella roliga grejer vi kunde ha gjort är försent och stora sonen som måste ut och aktiveras klättrar på väggarna och är asjobbig tills någon går ut till lekparken med honom. Med andra ord, de dagar jag fått sovmorgon har blivit skitdagar, så att det inte blir värt det... 
  • Lavish

Femmånaders koll idag, 8900 gram och 68 cm. Gud vad tung hon är att bära runt på hela tiden!

Då det här lär bli sista barnet tycker jag också det känns hemskt sorgligt att lägga undan kläder och så, och tänka att aldrig mer kommer något av mina barn att ha dom grejerna. 

• Lavish
    pink76 skrev 2015-08-07 11:01:48 följande:
    Jag kommer aldrig att komma ifrån det här äktenskapet. Jag kan inte klara mig ekonomiskt utan honom. Börjar känna att jag antagligen få leva olycklig framöver. Ser ingen lösning på det. 

Han säger att han har hyrt ett rum där han kan bo emellanåt om jag vill. Det låter ju bra, men jag är rätt så övertygad om att han bara hittar på. 

Jag känner nu att jag inte känner honom och jag litar inte på honom. 

Jag är så dum.
    Vad tråkigt att du känner så, klart att du inte är dum, däremot låter det som att din karl är det. 

Förstår han att han kommer att förlora dig om han håller på så?

Det är klart att du klarar dig på 12 000 om du vill, du får ju underhåll och kanske bostadsbidrag och så också! 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-08-11 08:30:48 följande:

Alltså denna vikthets på småbebisar driver mig till vansinne! Selina ligger EXAKT på mittenkurvan både längdmässigt och viktmässigt. Är med andra ord lika stor som "medelbebisen". Går upp ca 200g/vecka. Om hon så legat långt över ÖVERSTA kurvan tycker jag inte det finns något att diskutera.

I förrgår fick jag höra att vi nog måste ta dopet rätt snart, för så tjock som Selina är nu har hon väl redan vuxit ur dopklänningen. Det är alltså en dopklänning som våra andra barn haft också och de döptes när de var 9 månader och då var klänningen rätt stor. Selina är alltså för tjock för den redan nu vid halva den åldern? Tror inte det!

Och så måste vi ju för guds skull byta bilstol åt henne för hon är ju för stor för babyskyddet. Då har vi fortfarande spädbarnsinsatsen ("dynan") i för att hon satt jättedåligt när vi tog bort den!

Måste man kunna räkna revbenen på en 4månaders bebis för att det ska vara godkänt? Fan vad förbannad jag blir, får de inte ens vara bebis ifred innan vikthetsen ska börja?

Är det din svägerska som är i farten igen? Är du säker på att hon inte är lite hm som vi sa när jag var liten men som man väl inte får säga längre "sjuk i huvudet"?

Linnea är ju stor och objektivt sett ganska rund, ligger två över på viktkurvan och en över på längdkurvan. Har hittills aldrig fått några negativa eller retfulla kommentarer om det. Några "Åhh vilka runda goa kinder" men då har det låtit som att de verkligen menar det positivt och inte som en pik. 
  • Lavish

Linnea får sådana attacker ibland. Helt oväntat, med vissa vänner som varit hemma så blir hon helt hysterisk när hon ser dem. Jag tror inte det är separationsångest utan mer att hon av någon anledning fått för sig att just de är "farliga". Lite pinsamt och besvärande... 

Gemensamma nämnaren har varit att det har varit personer utan egna barn som kanske är lite osäkra på hur man gör med en bebis, kanske den osäkerheten hon snappat upp och reagerat på av någon anledning. 

• Lavish

Igår vad Linnea med på 30 årsfest. Gick bra förutom att hon gallskrek i panik varje gång hon såg födelsedagsbarnet. Det var lite pinsamt Skrattande

• Lavish
    pink76 skrev 2015-08-18 06:52:15 följande:

Känns som att jag bara gnäller. Men det här fungerar inte. 

Min lille prins är så underbar och jag försöker göra allt för honom och min dotter. 

Men nu orkar jag inte mer. Min man är så hemsk o jag får honom inte att förstå. Nu sist när vi skulle åka o köpa mat så hade han slut på pengar. De hade han spenderat på en ny bil. Jag blev så arg att jag fullständigt gick i taket. försökte få honom att förstå att man kan inte kalla sig man eller pappa om man väljer att köpa en bil istället för att se att familjen har mat så att de klarar sig. 

Han svar på det hela är att han i fortsättningen köper sin egen mat så får jag köpa mat till familjen. 

Det går inte att ha det så, eller? Jag orkar inte. Detta ständiga grälande är hemskt. 

Förlåt för mitt gnällande.

Nej, det går ju inte alls, låter lite som att han tycker att han ska vara en tonåring i familjen medan du är hans mamma.

Men de tråkiga nyheterna för honom är ju att resten av samhället inte håller med, så om ni går isär kommer han ju att bli tvungen att betala underhåll för sina barn... 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?