Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-21 21:32:03 följande:

Hur tänker ni göra med smakportioner? Jag trodde rekommendationen var från fyra månader, men nu tyckte jag att BVC-sköterskan sköterskan nämnde sex månader (i förbigående på föräldragruppen, så jag ville inte avbryta och fråga).

Jag vill gärna börja så fort som möjligt, jag älskar själv mat och ser verkligen fram emot att Josefin ska få smaka och känna på olika sorters mat.

På tremånaderskontrollen ska jag fråga vad de rekommenderar, och om de höjt till sex månader ska det bli intressant att veta varför.

Som jag minns det ändrade dom det när sonen var bebis, och sa att från fyra månader kan man ge pyttesmå smakportioner typ en tesked för att de ska få börja känna på mat, men att börja med att öka portionerna och ge det som en del av barnets egentliga kost ska man vänta med till sex månader. (Innan dess var det att börja med mat från fyra månader) 

Vet egentligen inte varför, ska jag gissa kanske för många försökte gå över till välling och mat nästan helt, och att det konkurrerade bort amningen och att det är det de försöker stävja. 
  • Lavish
    tovemaja skrev 2015-05-22 16:11:45 följande:

Varit på jobbet idag (gymnasieskola) för att lyssna på mina elevers avslutningstal... Tog inte med mig Folke eftersom J är föräldraledig torsdagar och fredagar... Och shit va surrealistiskt att spatsera runt på arbetsplatsen utan bebis! Som om inget hänt... Börjar ju jobba i januari 2016 och det känns så nära och långt bort på samma gång! Men känner, som alltid, att jag älskar mitt jobb när jag är bland elever och mina kollegor... Så fasar inte för att mammaledigheten ska ta slut även om jag njuter i fulla drag nu också!

Har varit inne idag och dom andra fredagarna i maj och jobbat, tycker det är perfekt. Känns kul att vara på jobbet och få lite omväxling, och känns härligt att komma hem till bebis efter att man hunnit sakna henne lite. 
  • Lavish
    Vikkan333 skrev 2015-05-22 10:03:54 följande:

Första vägningen idag sen jag började med viktväktarna. Minus 1,3 kg!! Hoppas verkligen det fortsätter såhär. Och tro mig när jag säger att jag inte gått hungrig. Handlar mer om att jag gjort lite nyttigare val ( men åt big mac och co. härom dagen. ) :)

Ikväll blir det kyckling i pitabröd med tzatziki här hemma.

Vad äter ni ikväll?

Grattis till nedgången! Vi kör Linas matkasse ibland så idag blir det rotfruktsallad med ruccoladressing och ägg. 
  • Lavish
    Trollunge85 skrev 2015-05-23 10:26:01 följande:

Vägdag. Kom på det när jag klätt på mig och var blöt i håret sen duschen. 74,8 kg, dvs 3 kg ner sen förra veckan trots kläder och blött hår. Undrar vad vågen stått på om jag kommit ihåg det innan duschen.

Wow, tre kilo till din kroppsvikt är ju typ vinna-invägningen-i-biggest-loser-nedgång. 
  • Lavish

Sonen är och har hela tiden varit en klon av sin pappa. Varje gång någon har försökt, som de ofta gör, att övertala mig att han börjar bli mer lik mig och få mina drag m.m är det bara att kolla i gamla bilder av sambon för att se att han fortfarande är en klon. Han har ljusare hår än sin pappa, men annars är de nästan identiska. (Det kände jag mig lite bitter över, jag som burit och fött ungen och sen är det ändå bara en pappa-kopia) 

Dottern är fortfarande mer lik sin pappa men hon har även blå ögon som mig, ännu ljusare hår och inte lika mycket av en klon av pappa åtminstone. 

Jag har hört att små bebisar ofta är mer lika sina pappor för att väcka deras fadersinstinkter och övertyga dem om att det är deras barn. Men jag vet inte om det är sant, låter lite suspekt. 

• Lavish

Inte kan väl ungen strypas av en knytmössa? Om man hänger bebben i ett träd i snöret kanske. Hur skulle det kunna gå till? 

• Lavish

Vad jobbigt med andra besvärliga saker som händer just när man har fullt upp första tiden med en liten bebis

Här rullar allting ganska bra just nu. Linnea blir allt mer nöjd att sitta i sin babysitter medan jag städar och fixar, vilket gör att jag hinner med någorlunda och när hon väl sover sina korta små lurar så kan jag med gott samvete sätta mig här med min kaffekopp. Dock som andragångsförälder vet jag att denna bekväma rutin säkert blir kortvarig.

Tror sonen precis skulle bli fem månader när han började åla. I början tar dom sig ju inte fram så fort, men man måste ändå ha uppsikt hela tiden för hur man än städar lyckas de alltid hitta något olämpligt att dammsuga upp. Usch nu kom minnet tillbaka om när sonen hittade en spindel och benen stack ut ur munnen.

Efter att ha stått still med vikten två veckor så har jag kämpat lite extra och lyckats bli av med ett kilo sen förra invägningen iaf, så ny vikt 86,0.  

• Lavish
    Mullan skrev 2015-05-25 23:47:08 följande:

Magsjuka i huset. Tvååringen har spytt 3 ggr nu och två lösbajs. Så himla olägligt, dop för lillen på lördag så jag hoppas att vi hinner bli friska tills dess. Och att lilla Lucas klarar sig såklart <3

Får passa på att sova nu innan något av barnen vaknar. Visst är småbarnslivet underbart ;) (oftast iallafall)

Åh nej, hoppas verkligen det blir bra till dopet
  • Lavish

Linnea har kommit in i sin första "kan själv". Hon vill sitta själv, och blir arg när man stödjer henne och sätter henne så att hon kan luta ryggen och nacken. Hela tiden kämpar hon med sitt lilla huvud framåt för att komma upp och få sitta rak i ryggen. Hon orkar faktiskt hålla nacken och hela ryggen rak, men hon har givetvis ingen balans så man måste ju stödja med en hand mot ryggen eller hålla henne i armen. Men snart flåsar och grymtar hon som en vild griskulting så man vill ju inte utsätta hennes rygg för det - men det vill hon. 

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-05-27 16:34:15 följande:
    Först brydde jag mig inte, men nu är jag jäkligt less på att höra... Värst är ju svägerskan men hon har någon skev bild på vikt också. Eftersom vi plusade samtidigt (skiljde bara 3 dagar mellan bf) så skulle hon jämföra hur mkt vi gått upp varje gång vi sågs, o lite så var hon redan innan graviditeten. O självklar nu efteråt också.
    Förstår att det är svårt att hålla ifrån sig när de tjatar. Din svägerskas inställning låter ju nästan lite obehaglig. Antar att hon aldrig skulle få för sig att svälta en bebis, men om hon sätter sån status i vikt kanske hon blir överdriven när barnet blir större och äter mat? 

Min son var riktigt rund som bebis, men när han började krypa på allvar kring 8 månader ramlade den där runda gosigheten av i svindlande fart.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?