Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Min mamma släpar fortfarande fram julpynt jag gjort i skolan typ förfärliga smällkarameller i t.ex lila och limegrönt. Antagligen kommer jag väl göra detsamma när barnen börjat producera nått som med lite god vilja är föreställande något mer än kladd.

Brukar börja pynta inför första advent, sen kommer det fram lite vartefter. Vi har ny soffa i petroleumfärg, vet inte riktigt hur jag ska pimpa den, annars har jag haft röda kuddar och röd pläd men det lär väl inte bli så vackert. 

Låter ju väldigt lugnt med barn som inte flyttar sig måste jag säga. Linnea går för fullt längst med möblerna, drar ut lådor och klämmer fingrarna om man inte passar sig, tar sig upp på soffbord och hyllor och "skördar" allt hon kan få tag på där. Igår tog jag upp storebrors gamla gå-vagn. Hon gillar den, och är mycket kaxig när hon kommer några steg framåt, men hon fattar inte att det är hon som ska styra den och bestämma farten. 

Idag ska jag gå och klippa mig! Behövs verkligen! Börjar jobba igen 25 nov. 

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-11-15 08:39:33 följande:

Imorse hittade Bosse våran ask med noblesse, borde ha förstått att det var rackartyg på gång när han plötsligt blev så tyst. Nom nom, där låg han och åt choklad! Tur det bara var 2-3 flarn kvar ;)

Haha tror inte det är någon fara. För någon vecka sen hade jag en sån mörk chokladkaka jag gick och smååt från i köket. Hade tagit med mig några rutor till datorn men tappade en på vägen. Letade efter den men fick besviket ge upp då jag inte såg den någonstans (vi har mörkbrunt trägolv). Den var det dock någon annan som hittade, när man ser Linnea komma krypande superglad och hela ansiktet brunkladdigt
  • Lavish

Idag har vi varit på BVC för 8 månaderskoll. Lilla guldklimpen väger 10,5 kg och är 72,5 lång. En fyllig liten fröken. 

• Lavish

Linnea är faktiskt inte så benägen att slå sig. Hon gick i golvet några gånger i början när hon började ställa sig men nu tar hon emot sig fint. Lämnar henne inte själv för att duscha men om storebror är hemma kan jag lämna dem två så ropar han om det är något + tar ifrån henne sånt hon inte ska stoppa i munnen.

Det som är mest jobbigt just nu är att hon ska ställa sig upp mot våra ben hela tiden. Alltid när man är i köket och fixar eller dammsuger eller något kommer hon och ställer sig upp mot benen och ibland håller man ju i nått man inte kan ställa ner hursomhelst också. Tar man något steg då så ramlar hon såklart. Hon ställer sig också mot storebror och han är inte lika försiktigt så då har hon ramlat några gånger när hon hängt sig på honom och han vill gå iväg. 

• Lavish

Här är det femmorna som gäller i alla modeller nu. Fröken är rund om magen. 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-11-21 09:36:28 följande:
    Det är inte alls länge sen vi bytte till fyrorna men jag är redan fundersam om vi måste byta till storlek fem. De räcker gott och väl runt midjan på henne och de är inte för tighta runt benen men däremot upplever jag de som väldigt korta bak i ryggen. Har hon inte body på sig så syns rumpan på henne och bajsar hon så är det lät hänt att det läcker just upp mot ryggen. Antingen är hon väldigt lång eller så är blöjorna korta:P frågan är väl bara om femmorna blir för stora
    Jag brukar bedöma om blöjor blivit för små med om man tydligt och väl ser naveln när man knäpper dem. Helst ska blöjan gå upp över naveln när man knäpper (sen halkar den ner lite när de haft på den en stund). Är det flera centimeter upp till naveln när man knäpper är blöjan för liten. 

Har funkat som regel på mina barn i varje fall, kanske inte på alla. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-11-22 10:43:34 följande:

Idag är det synd om min lilla tjej! Utslagen vi kämpat med i två månader är värre än någonsin nu och hon har kliat hela natten. Hela ungen är full i utslag, tom öronen, hårbotten och fingrarna!

Vi har ju smort med kortison i tre veckor (sista dagen i onsdags). Då hade det ändå inte försvunnit helt men såg ju LITE bättre ut iaf. Idag ser det som sagt värre ut än någonsin tidigare och jag tycker så synd om henne :(

Får ringa VC imorgon och kräva en läkartid så snabbt som möjligt. Tänkte vänta till onsdag då vi ska ner på BVC och väga men när hon ser ut som hon gör idag vill jag inte vänta till dess, dessutom vill jag träffa en läkare! Suck:(

Men stackars lilla gumman då

Usch vad arg man blir på vården/BVC och att de aldrig kan ge någon vettig hjälp. Vad ska man ha dem till egentligen? Hörde några kollegor skoja om att med första barnet ringer man BVC om ungen nyser, med tredje bryr man sig typ inte när de står på huvudet från klätterställningen.

Men det är ju inte för att man blir mindre orolig utan för att man lärt sig att vården inte gör ett jävla skit om man inte är typ döende i vilket fall, så det är ingen mening att höra av sig dit. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-11-26 15:04:39 följande:

Fy fan vad hemsk jag känner mig nu :(

Vi ska ju ha dop på lördag och jag tänkte hämta nyckeln till Församlingshemmet imorgon och fara dit och duka. Då ringde de idag och sa att senast 15 idag var vi tvungen att hämta den för imorgon var alla lediga. När de ringde hade Selina precis somnat, sonen hade sprungit iväg till en kompis och bilen var precis inkörd i garaget. Suck! Så jag ringde min pappa och bad han komma ner och vara här så fick jag ta hans bil och åka och hämta nyckeln. Det är absolut första gången jag lämnar Selina till någon annan än sambon.

Var kanske borta 20 minuter och när jag kliver upp på bron här hemma hör jag hur hon GALLSKRIKER inne, alltså riktigt tjippar efter luft. Kom in och hittade pappa bärande på henne och hon bara skrek och skrek och tårarna sprutade :( snacka om att få dåligt samvete :(

Äldre dottern sov tom borta när hon var 8 månader.. och Selina går inte lämna alls! Nu kommer jag ju aldrig våga lämna henne igen! :(

Du tror inte att hon kanske egentligen är mer *arg* än *förtvivlad* då? För att hon inte tycker att du får vara borta från henne och du har lyssnat på det? 

Linnea skriker på det sättet när hon ser mig gå, men annars har det börjat funka bättre att vara med pappa nu. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-11-27 09:16:08 följande:
    Tidigare har det gått bra att vara hos mina föräldrar - så länge hon inte ser mig. Det har alltså gått bra för dem att plocka upp henne om jag varit i ett annat rum. Nu sov hon när jag for och jag tänkte att om hon då vaknar så är ju inte jag där så hon kanske inte reagerar med att bli ledsen om någon annan håller i henne. Ska tillägga att min pappa är nog jordens mest barnkära människa. Barn älskar honom och han älskar alla barn typ;)

Arg tror jag inte hon var, det var riktiga tårar som rann och hon hulkade och skrek:( så fort hon fick komma till mig borrade hon in huvudet i min axel och lugnade sig men snyftade ett tag! Fattar inte varför jag är så blödig! Det är ju inte mitt första barn och med de andra två var det inga problem alls att lämna.. de var hos mina föräldrar några timmar redan när de var 3 månader. Hade det gått bra igår kanske jag hade vågat börja lämna henne små stunder nån gång ibland (drömmen är ju att ta sig till frissan).. nu känns det om möjligt ÄNNU mer avlägset att vara ifrån henne.
    Men det är väl säkert just för att hon är den sista? Sista bebisen som behöver dig på det sättet. Jag tycker jag är mycket blödigare med Linnea som förmodligen blir min sista. Kanske också för att med brorsan kändes det ju någonstans som att bebistiden skulle vara för evigt och man var tvungen att slå sig fri eller kvävas - nu vet jag ju att den perioden går över och efteråt känns som den ändå var över jättefort. 

Sen blir man nog också mer orolig och sentimental som man blir äldre. 
  • Lavish

Började jobba i lördags, sambon ska vara hemma dec-feb så får vi se hur vi ska lägga upp det sen.

Riktigt skönt att vara på jobbet men det har varit jobbigt med brösten och Linnea har inte velat äta mat medan jag varit borta. Hon har varit lite sjuk också, tänder tror jag för en till har brutit igenom däruppe nu. Känns lite hemskt att behöva "överge" henne just när hon är dålig. Men annars har det gått bra med pappa. Linnea kommer börja dagis nästa höst förmodligen. 

• Lavish
    tovemaja skrev 2015-12-05 07:27:50 följande:

Är i chock! Gravid 3+ dök upp på det digitala idag! Vi som skulle vänta minst ett år med att försöka! Och jag dom haft "mens" som vanligt! Kommer ta ett tag att landa i detta och börja glädjas! Men visst kommer det lilla livet att vara välkommet! Vet bara inte alls hur långt gången jag är!

Grattis! Vad roligt! Och så skönt att det verkar vara ni som vill ha fler barn som går och blir gravida om än lite tidigt, istället för mig som just nu iaf känner att jag inte vill. 
  • Lavish

Jag jobbar nu igen men kommer antagligen att vara hemma mars april samt något i sommar. Sen har vi inte riktigt bestämt hur det blir till hösten. Eftersom jag har "min" dag på mitt favoritmuseum på onsdagar funderar jag på att be mamma som går i pension i höst att ha Linnea då samt jobba lite helger men vara hemma de andra vardagarna så att vi kan skjuta förskolestart till någon gång längre fram på hästen kanske okt-nov. 

• Lavish

Har ni köpt några julklappar till era småttingar? Känns så dumt här för hon förstår ju inte och allt hon kan tänkas behöva, klassiska bebisgrejer och så, har vi kvar från storebror.

Jag har köpt ett paket duplo till samlingen som nog storebror kommer leka mest med ett tag till. Sen ska hon få en mössa och jag tänkte övertala storebror att vi ska ge en av hans dockor eller nallar som han aldrig lekt med som en julklapp till henne.

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-12-23 09:20:04 följande:
    Hehe, jag har köpt typ 10 julklappar åt han... Massa leksaker. Sen får han ju av gammelfarmor, gammelmormor, mormor, morfar, moster, morbröder, farmor&farfar och sen alla 3 farbröder. Så han kommer nog få en drös julklappar.
    Haha okej, jag hoppas han har ett stort rum för fler jular och födelsedagar kommer det bli.

Första året har jag för mig att sonen inte ens var intresserad av att öppna. Fortfarande förra året, tre år, var han mest intresserad av att fortsätta leka med första roliga leksak han fått och inte öppna de andra. 

Men visst är det roligt att handla. Ska försöka få ner några säckar till källaren för att rymma det nya... 
  • Lavish

Linnea äter numera ca 1/3 burk per mål. Utöver det småplock av majsbitar, brödbitar, banan och sånt. Hon ammar fortfarande jättemycket, skulle verkligen önska att det var mindre nu när jag jobbar, blir jobbigt med brösten när jag är borta länge.

• Lavish

Idag tog Linnea sina första steg!

Sen några veckor tillbaka har hon kunnat stå utan stöd, ofta reser hon sig bara rakt upp från sittande utan att hålla i något, och står sen och kaxar upp sig och hoppas på beröm en liten stund innan hon sätter sig igen. Man har också kunnat ställa ner henne på fötterna så står hon kvar själv en stund sen. Men hon har inte försökt gå tidigare.

Idag kom jag på henne med handen i en av lådorna i badrummet där hon hittat en deodorant hon tänkt äta upp. Kom in för att skälla och ta den, då släppte hon kanten och gick tre steg fram till mitt ben och klängde sig fast! Utan någon annan uppmuntran än "Nej Linnea!!!" (Hon blir alltid lika glad när man säger så, hon verkar ta det som ett kvitto på att hon gjort något rätt). 

Hon blir tio månader på måndag, så det är ju mycket tidigare än sonen som tog första steget några dagar före ettårsdagen. 

• Lavish

Vad mycket era barn äter! Linnea brukar äta ca 1 dl gröt på morgonen, 1/3 burk till lunch och 1/3 burk till middag. Däremellan diverse rån, majskrokar, smoothie, fruktbitar. Ofta vägrar hon dessutom minst ett av de där målen. Antagligen därför hon äter så många gånger på natten, kanske 5 nattamningar nu. Hon är fortfarande rund som en julgranskula så svälter gör hon väl inte. 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2016-01-11 20:57:03 följande:

Känner att jag måste få ventilera mig lite här..

Ikväll hände det som jag fasat för och liksom bara väntat på sen Selina föddes. Hon slutade andas:(

Hon var i hallen med sin storebror och han skulle gå upp till övervåningen och stängde grinden. Selina blev sur för att hon inte fick följa förstås.. inte så att hon gallskrek men hon blev lite grinig. Sambon skulle gå dit och plocka upp henne men innan han hann dit blev hon helt tyst.. när han tog upp henne andades hon inte (vid det laget hade jag också gått ut i hallen). Sen blev hon helt blå, ögonen försvann och så föll hon ihop. Jag slet henne från sambon och skrek bara att han skulle ringa ambulans. Hon kom igång och andades efter några sekunder (kändes förstås som en evighet) och var bara ledsen efter det. Ambulansen kom och kollade puls, andning och saturation och allt var normalt. De pratade med läkaren som tyckte vi skulle avvakta en halvtimme och se om hon blev som vanligt igen när ambulansen farit (hon var lite spak när de var här).

Hon verkade inte annorlunda innan hon somnade så jag hoppas allt är okey men.. Hur fan ska jag kunna slappna av nu? Vad är det som säger att det inte blir likadant nästa gång hon börjar gråta? :( nu sover hon i min famn men det blir nog inte mycket sömn för min del inatt :(

Nej men fy vad hemskt! Vilken mardröm! Vilken tur att lilla gumman verkar må bra nu i alla fall. Men ni måste ju få någon riktigt ordentlig undersökning av henne!!
  • Lavish

Här försöker vi nu avsluta nattamningen.

Mitt tuttofila barn är ju mer som en ettåring än en bebis numera, går ganska bra och har börja säga några ord. Men tutten vill hon inte släppa. Det första hon ropar när jag kommer hem från jobbet är "Tutte!" och sen tittar hon någon annanstans än i ögonen, drar i kläderna och smackar med munnen som hon sett en marsipangris. 

Har fortsatt nattamma henne eftersom det känns som att när jag jobbar är det den tryggheten och närheten jag kan ge henne. Men nu orkar jag inte mer. Klockade hennes uppvak efter att jag gått och lagt mig, hon vaknade för att få bröstet 21.30,22,22.30, 23, 23.30, 1, 2, 3.30, 4.30, 5, 5.30, 6, 6.30 och sen ville hon inte somna om. Ungefär så har det sett ut de flesta nätter.

Så vi försökte inatt att sambon tog henne och jag sov på soffan. Hon skrek typ hela natten. Stackars grannarna lär inte ha sovit. Får se hur det går inatt. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?