Inlägg från: Mildamilda |Visa alla inlägg
  • Mildamilda

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

En annan icke önskvärd grej min bebis gör är bits! Nyss kröp han fram till mig när jag satt på golvet o så bet han mig genom mysbyxorna i insidan av låret aj!! Nån mer?

• Mildamilda
    septemberbarn08 skrev 2016-01-13 16:04:09 följande:
    Jag har funderat på det här med andningslarm nu idag men det finns ju rätt många att välja mellan. Antar att vi måste ha ett att fästa i blöjan då vi samsover. Men hur fungerar det egentligen? Är hon för stor och rörlig för det? Hur fäster man det? Blir det obekvämt?

Idag har vi varit ner på bvc och vägt.. 9 månader och 3 veckor = 8700g och 72cm. Lång tjej! Vi tog upp hennes utslag och fick "skäll" för att vi inte smörjer än. Jag tycker väl att det är onödigt att smörja då det ändå inte hjälper. Dessutom var det ju sagt att om det inte var bra efter 3 veckor skulle vi börja kolla upp orsaken till utslagen. Nu har det gått 7 veckor och ändå ska vi "fortsätta smörja". Bättre att kolla upp orsaken och ta bort problemet istället för att behandla symtomen tycker jag!

Nästa sak jag fick skäll för var nattamningen. Det är ju enda sättet att få henne att somna och somna om, hennes trygghet! Men nej.. sluta nattamma och absolut inte låta henne sova bredvid mig. Lägg henne i spjälsängen och stryk henne över ryggen, absolut inte plocka upp.

Känns väl som att det sista jag vill göra just nu är att lägga ifrån mig henne, ta bort hennes trygghet och låta henne skrika.. inget jag skulle vilja i vanliga fall h absolut inte efter måndagen!
    Men hur vet du att det inte hjälper om ni inte testat att smörja? Jag fick bort Isaks torrhet på några dagar med miniderm, det var nu inga utslag men ändå.
    Får se om jag också får utskällning när vi ska på 10 månaders kontrollen... För nattamning menar jag.
  • Mildamilda
    septemberbarn08 skrev 2016-01-13 19:02:08 följande:
    Jo men vi HAR ju smörjt (och smörjt och smörjt). Sedan sju veckor tillbaka har vi smörjt, varje dag, med kortison. Det var BVC-sköterskan själv som sa för två veckor sedan att vi skulle börja trappa ner eftersom det ändå inte försvunnit.. sen typ fyra dagar tillbaka slutade jag smörja helt. Det finns ju ingen anledning att fortsätta smörja om hon fortfarande får i sig det hon inte tål.
    Jaha ok då förstår jag, hade missat att ni s-märkt tidigare. Håller med om att ni kanske skulle kolla upp det med nån annan.
  • Mildamilda
    Kpax skrev 2016-01-16 11:19:32 följande:

Tog ett test idag, och jag är gravid :)

Det är ju väldigt tidigt, så mycket kan hända, men jag tror jag är i vecka 6 (bf 14/9). Jag har haft mycket mellanblödningar innan jag tog ut spiralen, därför litar jag inte lika mycket på mensen som vanligt.

Ni andra som är gravida, när har ni bf? Och ni andra som har äldre barn, hur länge sover de i spjälsäng, sitter i barnstol vid bordet, och åker vagn?

Åh va kul grattis!! Min första sov aldrig i spjälsäng, han sov hos oss och fick en juniorsäng när han var 2,5 år och fick eget rum. Vagnen använde vi till 2,5-3 år nånting, fast vi bytte till sulky. Barnstol sitter han fortf i , fast utan bygel då, vi har en tripp trapp variant.

Kul det ska bli att läsa om era nya bebisar!!
  • Mildamilda
    ebe91 skrev 2016-01-16 20:28:19 följande:
    Dom jag kommer på såhär direkt är;
    Jag, tovemaja, villhaenbebbe, kpax oså hon som jag har glömt namnet på... Som hade en äldre sen tidigare (10 år?) och född 88(?)... (Förlåt om du läser detta o jag glömt ditt namn...) och förlåt om jag glömt bort någon mer! Sen vet jag en till här på fl (kiwanna? Eller ngt sånt, haha!) som har en född i mars o är gravid igen, men vet inte om hon var med i februaritråden eller denna... Jag var ju först med i februaritråden då jag var beräknad 27/2 med sonen (men alla där fick tidigt i månaden o sen var dom inte lika trevliga som er ;) )
    Laila va?
  • Mildamilda
    Kpax skrev 2016-01-18 20:27:56 följande:
    Det är säkert rätt, men vi vill försöka bryta det här att behöva bära henne tills hon somnar. Hon gallskriker om vi lägger henne i sängen innan hon är preciiiis på väg att somna. Det spelar absolut ingen roll om man lägger en hand på, stryker över ryggen eller så.

Hittills har inte vällingen funkat heller, tyvärr...
    Vi har också svårt att få Isak att somna själv. Hade samma med storebror, vi fick rådet att köra femminutersmetoden... Men vi ville inte så vi väntade ut honom. Kommer inte ihåg när vi inte behövde bära till sömns utan det räckte att ligga bredvid men när han fyllde ett sov han hela natten och har gjort sen dess. Jag hoppas lillebror gör samma om inte tidigare för jag börjar jobba snart! Känns lite nervöst att ha fyra uppvak och samtidigt fixa heltidsjobb. Och det är amning då så jag kan inte delegera. Han ratar välling också tyvärr.
  • Mildamilda
    ebe91 skrev 2016-01-20 08:41:55 följande:
    Åh, mysigt! Jag går in i v 19 idag, på måndag ska vi få se bebis för första gången, längtar så!
    Vecka 19!! Galet va tiden går fort... Lycka till på ultraljudet!
  • Mildamilda
    LillLouise84 skrev 2016-01-20 21:59:08 följande:

Alltså jag blir galen på mig själv. Jag hatade att vara gravid och blir ilsken som ett bi. Jag har inte sovit på tre år och är helt slutkörd och ändå är jag avundsjuk så jag kan spricka på alla som är gravida. En nära vän fick barn för tre veckor sen och jag har gett henne en hög bebisgrejer. Jag har sålt en del och skänk en del andra bebisgrejer men plötsligt har jag världens separationsångest igen. Och inte blir det lättare av att en av mannens närmaste kompis ska ha barn vilken sekund som helst. Plus att min kusin hade bf förra veckan.

Jag vill inte ha fler barn men ändå så sörjer jag att jag inte ska ha fler. Postgravidhjärna, postamingshjärna plus akut sömnbrist skyller jag på.

Du är inte ensam. Jag tänker på "en trea" varje dag. Samtidigt säljer jag babysaker. Känner mig jättesliten men ändå finns tankarna där.
  • Mildamilda
    snö 81 skrev 2016-01-21 07:06:32 följande:

Jag blir galen på kylan vi har här uppe just nu. De senaste tre veckorna har det varit som varmast -20 typ. Nån dag var vi faktiskt uppe på -8, men så dagen därpå var det -24 igen.
    Idag toppnoterar vår termometer på - 32.4, och jag och Tage måste strax ge oss ut med vagnen och följa storasyster till skolan :-/

Vi har inte så kallt men det garvarull väldigt kallt de senaste veckorna för att vara Uppland. Tänk så skönt när det blir somnar och man behöver bara klä på skor o en solhatt! Just påklädningen är det som jag är trött på.
  • Mildamilda
    Lavish skrev 2016-01-23 16:38:17 följande:

Här försöker vi nu avsluta nattamningen.

Mitt tuttofila barn är ju mer som en ettåring än en bebis numera, går ganska bra och har börja säga några ord. Men tutten vill hon inte släppa. Det första hon ropar när jag kommer hem från jobbet är "Tutte!" och sen tittar hon någon annanstans än i ögonen, drar i kläderna och smackar med munnen som hon sett en marsipangris. 

Har fortsatt nattamma henne eftersom det känns som att när jag jobbar är det den tryggheten och närheten jag kan ge henne. Men nu orkar jag inte mer. Klockade hennes uppvak efter att jag gått och lagt mig, hon vaknade för att få bröstet 21.30,22,22.30, 23, 23.30, 1, 2, 3.30, 4.30, 5, 5.30, 6, 6.30 och sen ville hon inte somna om. Ungefär så har det sett ut de flesta nätter.

Så vi försökte inatt att sambon tog henne och jag sov på soffan. Hon skrek typ hela natten. Stackars grannarna lär inte ha sovit. Får se hur det går inatt. 

Hoppas denna natt blir lugnare! Jag ammar också rätt mkt på nätterna... Inte som er dock!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?