Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-02-18 21:22:03 följande:

En fundering. Min barnmorska sa att de kollar inte hur barnet ligger innan v 35 (räknar bara hela veckor så det blir v 36 i min räkning). Detta för att innan dess finns chans att barnet vänder sig igen och det då kan skapa stress hos föräldrarna. Så även om hon känt hur barnet legat innan den veckan har hon alltså inte sagt något till oss . Men jag förstår det som att det  där verkar variera från barnmorska till barnmorska eller kanske är det olika beroende på län? När fick ni först höra hur barnet låg?  :)

Jag har fått veta hur bebisen legat sen runt v 30. Huvudet neråt varje gång. Igår i v 34+0 låg den med huvudet neråt och var rörlig.
  • Smulan 89
    Mullan skrev 2015-02-18 22:52:49 följande:
    Mimmi är toppen!:)

Det är den avdelningen jag har hört dåligt om, just för att det ska kännas så hemma som möjligt så använder dom inte full utrustning. En bekant till mig gick över ett dygn tack vare det. Hon sa att nu åker jag till Näl, och helt plötsligt så hade dom plats på den vanliga avdelningen som hon ville till först men som var "full" enligt dom. Och då fick dom se att hon hade mkt urin ståendes i blåsan. Så fort dom fick tappat så öppnade hon sig som hon skulle och förlossningen kunde fortsätta.

Det är väl en trygghet att åka tillbaka till samma ställe, man vet lite mer om vad man har att vänta sig liksom. :) när har du bf?
    Okej, det var ju inget vidare. Jag hade bara lustgas sist och första gången lustgas och eda. Nu har de ju tagit bort lustgasen, men jag tror att det går bra utan. Sist hade jag den i 2,5 timme av 12 timmar. Jag vill ha det så naturligt som möjligt och är inte intresserad av en massa smärtlindring.
    Kompisen har fött 1 eller 2 av sina 3 barn på vån 7 och hon var väldigt nöjd. Jag får säkert igångsättning igen och hamnar på den vanliga eller special ändå.
    Har bf 31:e mars, så gissar att den kommer till påsk.
  • Smulan 89

Vi la ut en status på fb att vår son var född, strax efter förlossningen. Kanske 10-15 min efter.

• Smulan 89

Angående graviditeten så la jag ut en magbild på fb samt ultraljudsbilden på nyårsafton. Då var det tre månader kvar till bf. Med de två andra så var jag väldigt tyst på fb om graviditeten och skrev bara när barnen var födda.

• Smulan 89
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Grattis =)
  • Smulan 89
    Lavish skrev 2015-02-23 10:05:39 följande:
    Alltid tråkigt att vara begränsad. 

Vet inte hur mycket pepp det är men jag tyckte mest att amningen var jobbig sist. I början gjorde det överjävligt ont och sen blev det iaf en sorts kedja som höll en fast vid barnet precis hela tiden eftersom han i början ville äta väldigt ofta. Gjorde det också totalt omöjligt att vara jämställda föräldrar i början och dela upp vaknätter osv. Ska inte ljuga, det fanns mysiga stunder också och när det kändes smidigt men från mitt eget perspektiv tycker jag nog att amningen hamnade på minussidan om man räknar in allt förra gången.

Hade nog varit lite lättad om jag hade någon anledning att "slippa" den här gången.
    Håller med. Det bästa jag gjort var att sluta amma. Jag upplevde det varken som mysigt eller smidigt. Bara ONT, kladdigt, mjölkstockning, krångligt med kläder som ska av och det läckte som bara den. Kommer knappast att amma den här gången, men vi får se.
  • Smulan 89
    septemberbarn08 skrev 2015-02-23 10:06:11 följande:
    Ja man kan ju tycka att det borde va positivt för dagis/skola att dom har ett barn mindre men av någon anledning anses jag "fjantig" för att jag inte vågar lämna barnen när det går magsjuka. För mig är det rätt självklart att om jag jobbar så har jag inget val, då MÅSTE jag lämna barnen oavsett hur rädd jag är för skiten. Men när jag varit sjukskriven/mammaledig/studerande har jag haft dem hemma när just magsjuka gått. Varför utsätta sig för det i onödan, vem TYCKER OM den där hemska sjukdomen liksom?

I dagsläget, med viktnedgång, dåligt växande mage och redan nog låg energi, är jag inte ett dugg sugen på att spy och ha diarré i flera timmar. Konstigt?
    Jag skulle aldrig lämna mina barn på dagis när det går magsjuka. På dagis förstår dom det mycket väl och ringer till mig, så fort de misstänker magsjuka. Min ena son har en kronisk tarmsjukdom som gör att han med stor sannorlikhet skulle hamna på sjukhus med dropp (och han har redan dropp varje natt) pga av vätskeförlusten. Har redan haft barnen hemma i 2 v pga magsjuka på dagis i år. ÄR livrädd att få in den skiten i huset.

Det är inget konstigt eller löjligt att försöka undvika magsjuka när det går på dagis. Tycker i så fall att det är konstigt att det går några barn alls på dagis när det går magsjuka där. Jag är visserligen hemmafru och antar att många måste jobba och lämna barnen där ändå.
  • Smulan 89
    sommarstad skrev 2015-02-23 10:23:01 följande:
     Vardagen börjar bli tung, eller rättare sagt den är tung. Förstår inte hur ni som har barn sen innan lyckas att ta hand om barnet/barnen samtidigt ni är höggravida. Jag har bara mig själv att tänka på och har fullt upp bara att sätta strumpor på mina egna fötter Tungan ute (vilket jag oftast skippar eftersom de ändå svullnar upp till elefantstorlek )
    Har två barn redan, födda nov - 10 och jun - 12. Den här graviditeten har precis som de andra två varit enkel så här långt. Visst att jag mådde illa och spydde ett par månader i början, men det är också det enda. Har även tre hundar i familjen. Det är dock väldigt skönt att barnen går 15 tim/vecka på förskola, så jag hinner vila lite på dagarna. Blir ganska trött då min man jobbar borta på veckorna. Är ensam med barnen söndag kväll till fredag eftermiddag.
  • Smulan 89

Hur gör ni andra med er partner/den som ska följa med? Antar att er partner jobbar? Min man jobbar i Norge och har strax under 2 tim hem. Han kör lastbil, så det kan ta någon timme till innan han kommer hem om han är ute och kör. Min mamma som ska passa barnen har 2,5-3 tim hit, om hon är i skolan (vardagar). Annars om kan hon vara här på 20 min ca.

Ska er partner vara ledig ifrån jobbet nära bf, eller har partnern nära hem ifrån jobbet och kommer hem när det är dags? Jag funderar på att försöka hitta någon som kan köra mig till sjukhuset om det är vardag. Min man har mycket närmare till sjukhuset än hem till mig, så egentligen kunde vi mötas där. Har drygt 1,5 tim till förlossningen hemifrån. Det innebär att det kan ta 4-5 tim minst, innan vi är på sjukhuset om jag ringer min man vid första värk.

Har bara två igångsättningar bakom mig, så har inte stressat upp mig något större över detta ännu. Förlossningarna har tagit 24 tim och 12 tim, så barnen har inte stressat ut direkt.
    Är i v 34+5, så hinner tänka ett tag till. 

• Smulan 89
    Mildamilda skrev 2015-02-23 20:21:01 följande:

Många som är trötta på magen och längtar efter bebis nu! Jag väntar ju andra barnet och känner inte alls samma längtan som förra gången! Dels så ska jag jobba hela nästa vecka först innan jag får gå hem och vänta på bebis och sen har jag så svårt att förstå hur jag ska tycka lika mkt om denna bebisen som min son! Känner mig lite knäpp som tänker så här fyra veckor innan BF! Känner mig inte alls mentalt förberedd...

Jag har inte hunnit längta efter bebisen alls nästan. Jag njuter av graviditeten så länge den pågår. Tycker nästan att det är synd att det inte är fler dagar kvar. Detta är 3:e barnet och det var mest första som jag ville skulle komma ut någon gång, men nu njuter jag av tiden bebisen rör sig och växer i magen. Det här är vårt sista barn, så kan ändå tycka att det är lite sorgligt att tiden som gravid snart är helt slut.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?