• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Teresiat

Skumbollen - hahaha snaaaart!! Kanske ska driksa servitören som serverar, kan bli svårt då vi är 459 pers som sitter och skålar vid långbord.. Well well.. Jag få nog bara acceptera läget och berätta läget. :)

Någon som har erfarenhet av doppler? Vet att man inte ska använda dem mkt. Men två ggr mellan v 13 och 19 lär väl vara ok. Vilket märke är bra? Angelsound? Clearbule?

• Lejonhierta

Fick minsta möjliga risk på KUB, något förvånande med tanke på min ålder. De kunde inte använda blodprovet pga den döda tvillingen. Men de valde att beräkna både med och utan och fick samma resultat 1:20 000.

• Kpax
    Mimipig skrev 2014-08-27 22:46:03 följande:

Ja, det skulle jag också verkligen vilja veta! V12-14 sa min bm. V12 sa min bästis. Aldrig sa en annan kompis. Jag har ibs - undrar om det bidrar till att tarmarna är i total uppblåst protest?

Det kan säkert bidra! Men trösta dig med att jag som inte har ibs ändå ser ut som en påse skit, gasig så in i helvete. Tur ändå att jag inte sitter i möten speciellt ofta och länge.
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-28 14:18:50 följande:

Fick minsta möjliga risk på KUB, något förvånande med tanke på min ålder. De kunde inte använda blodprovet pga den döda tvillingen. Men de valde att beräkna både med och utan och fick samma resultat 1:20 000.

Härligt! Måste väl kännas skönt? :)
  • Kpax
    Mammis2011och2015 skrev 2014-08-27 21:42:26 följande:

Det är en lång och dryg process. Me att börja nu kan ju bli tetigt. Efter RUL började jag. Både du och din chef skall skriva arbetsbeskrivning. Ett antal formulär som både du och din chef ska fylla i!

Ja, det lät bökigt... Nåja, jag får väl ta tag i det efter RUL!
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-08-27 20:47:20 följande:

Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.

Undrar om det var något sådant jobbarkompisen fick då, en avstängning. Eller kanske en hederlig sjukskrivning pga foglossning.

Tack för infon!
  • Skumbollen
    Lejonhierta skrev 2014-08-28 14:18:50 följande:

Vad skönt! Jag fick fixat ett kub idag men ändå behålla fvp tiden oavsett siffrorna, fick komma och lämna blod direkt. I vilka veckor skall ul göras? känns så skönt att inte behöva bestämma nu på momangen ang fvp och siffror på kub utan kan ta det när det närmar sig.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 20:34:28 följande:

Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till

Tack så mycket! Lika bra att vara förberedd, kan inte tänka mig att jag kan göra samma jobb om fem månader.
  • mp90

Precis hemkommen från inskrivning! V 9+2! Fick höra ett lite hjärta slå! Magiskt!

Nu längtar vi tills ultraljudet om 2 veckor då vi tänkt gå ut me de efter det! Om allt ser bra ut:)

• lovley00
    Madelia skrev 2014-08-28 12:15:37 följande:
    Tar man hem den nya appen så ska man kunna det. Jag är bara ute via mobilen och har laddat upp bild:)
    Så nu är det gjort. Tack visste inte att det fanns en ny app ????
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?