Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hoppar på här ifrån den gamla tråden. V 8+3 idag och mår ganska bra, om man inte räknar illamåendet som kommer 2-3 timmar efter jag har ätit. Värst på morgonen när man inte ätit på många timmar. Vågen står still än så länge och det känns skönt. Idag lämnade jag åda barnen på dags för första gången. Nu är snart inskolningen slut för min lille kille. På måndag går de båda två 15 tim/vecka.

• Smulan 89

Vilken härlig dag =)
    Barnen sov länge och var otroligt enkla idag. På med kläder och iväg till förskolan. När jag kommer hem blev det en dejt med toastlen. Underbart att må illa så fort det går några timmar mellan målen Tungan ute . Känner mig positiv oh glad idag. För nästan 5,5 år sedan så fick jag missfall den här dagen, i v 9+0 (började blöda en vecka innan fostret kom ut), så detta har varit min lilla milstolpe förutom v 13 Nu är v 13 nästa milstolpe och sen ultraljudet i vecka 18 ca. Allt är underbart och liten kommer i början på april =)

• Smulan 89
    Anonym skrev 2014-09-01 15:11:57 följande:
    Oj vad sent. varför väntar du så länge? Jag ringde redan i vecka 5 och då sa hon att det var bra att jag ringde tidigt eftersom tiderna tar slut snabbt. Men kanske är annorlunda där du bor? Om man får missfall innan är det ju "bara" att ringa och avboka.
    Oj, tänkte inte på att jag blev anonym.
    Första gången ringde jag direkt, typ v 5. Fick mf i v 9+0, men jag gick kvar hos bm som om jag var gravid. I v 16, kände hon på magen och lyssnade efter hjärtljuden och sa att allt var bra. Dagen efter började jag blöda igen och med ett vul konstaterades det att jag fick mf i v 9+0 och sen dess har det inte funnits något foster i livmodern.

Andra gången ringde jag runt v 13, då jag var rädd för mf och ville inte gå till samma bm igen. Bor på landet, så jag kan inte välja och vraka bland mvc så enkelt. Gick hos en annan bm andra gången, då jag hittade en som jag litade på. (Den första bm tvingade mig till gyn-undersökning, bara för att jag aldrig hade gjort det innan). Tycker fortfarande att gyn-undersökningar är bland det värsta som finns.

Tredje gången (andra barnet ) visste jag inte ens om jag ville gå till en bm alls. Ringde i v 18 för att beställa ul, men de ville ha remiss ifrån en bm, så jag blev tvungen att gå till mvc igen. Fick tid dagen efter jag ringde hos bm och ultraljudet var dagen därpå.

Ska gå till mvc även denna gång, men har ingen bråska att ringa dem. Det värsta med att vänta barn tycker jag är att behöva gå till mvc. Har tyckt att det har varit jobbigt varje gång. Inte det minsta roligt, som man borde tycka.
  • Smulan 89

Anonym igen, suck, haha

Krämpor*

Anonym skrev 2014-09-02 15:54:48 följande:
    Det brukar komma ett gäng veckor där alla symptom bara försvinner och man mår bra. Har för mig att det är mellan v 12-13 och sen framåt några veckor innan rul. Plötsligt finns det inga tecken på graviditet. Inget illamående tex och kanske inga andra krämpor. Ofta har inte sparkarna kommit igång heller, så den blivande mamman kan lätt bli orolig och misstänka att något är fel. Fast det bästa är att njuta, för sen kommer nya kämpar Tungan ute

• Smulan 89
    Anonym skrev 2014-09-04 10:09:55 följande:

Jag föder vaginalt. Har haft snabba förlossningar och klarat mig utan bedövning tidigare. Sista tog 6 h och jag hade det riktigt jobbigt under 45 min. Känner mig lyckligt lottad, har en kompis som fick genomlida 42 h och jag undrar om jag ens blivit människa igen efter det. Är livrädd för att snittas, vet inte varför men det är det värsta som skulle kunna hända.

Känner som dig. Under mina två förlossningar var jag rädd för en enda sak, att bli tvingad till snitt. Första förlossningen tog 24 tim och fast jag var totalt slut sista timmarna, så var jag fast besluten att jag skulle klara mig utan snitt. Andra gången tog det 12 tim och det flöt på, så där nämndes aldrig snitt. Har två igångsättningar bakom mig och födde vaginalt båda gångerna. För mig är snitt sista utvägen, men alla tycker ju olika. Det viktiga är att man känner efteråt att man fick en bra förlossning och fick den hjälp man behövde/ville ha =)
  • Smulan 89
    Anonym skrev 2014-09-07 19:07:41 följande:
    Har också mina vanliga jeans, men det hade jag med båda barnen hela vägen. Åkte till och hem ifrån förlossningen i mina vanliga jeans. Gick upp 15 kg båda gångerna, så hoppas att det blir ca 15, eller mindre denna gång.
    Oj, anonym, haha.
  • Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Jag var som vanligt fast med en mage fram. Blev inte så stor heller. Var ute med hunden och tog även en och annan cykeltur med hunden i lugnt tempo, sent i graviditeten. Jag tyckte att man var ungefär som vanligt, förutom att det tog lite längre tid att ta sig upp och ner ifrån golvet, för at ta upp leksaker, knyta skor osv. När jag efter förlossningen hade bebisen i bärsele fram på magen kom känslan av att vara höggravid tillbaka, haha.
  • Smulan 89
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Jag äter skinka som jag brukar. Det är i slutet av hållbarhetstiden man ska vara lite försiktig, annars ska det gå bra =)
  • Smulan 89

Underbar morgon. Hare sovit ca 3-4 tim, två nätter i rad. Ena sonen har varit ledsen i natt och haft lite feber. Natten innan var v på kräftskiva, så då får man ju skylla sig själv att man inte åker hem i tid, haha. Klockan är 10 och frukosten ä snart avklarad. Fick spy i morse igen, så äter senare frukost, så jag slipper få upp den, blä.

Men, jag går in i v 12 idag =) Tur att något är positivt i alla fall =)

• Smulan 89

Jag har inte berättat den här gången, men md första barnet blev jag tvungen att berätta i v 9 för chefen. Jag hade ett lärarvikariat på vårterminen och han ville veta tidigt om jag ville ta höstterinen också. Fick berätta i v 9 att jag inte kunde ta hösten, då min bebis skulle komma i slutet av okt och det hade inte varit snällt emot eleverna att byta lärare mitt i en termin

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)