Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Solkatten skrev 2014-10-08 22:06:53 följande:
    Du vet att pappan får ta föräldraledigt för att gå på möten hos MVC. Det kan inte arbetsgivaren neka.
    Han jobbar i Norge, vilket bland annat innebär att han inte får en enda dag föräldrapenning ifrån Sverige. Jag får själv alla dagar (även "pappamånaderna"). Det är för att han jobbar och skattar i Norge. Han ska dock kunna få ut föräldrapenning ifrån Norge, men vi har inte undersökt det, då han helst jobbar och jag helst är hemma med barnen. Att han inte får någon dag passar vår situation väldigt bra tycker vi båda.

Vår första son föddes sjuk, vilket gör att det kan bli 1-2 omgångar på sjukhus om året ca(så har det blivit tidigare år). Då handlar det om blodförgiftning och behandling på ca 10 dagar. Hans chef tvekade att anställa min man pga att sonen kan bli sjuk på kort tid och då får min man vara på sjukhuset med honom, eller hemma med vårt andra barn och hundarna. Jag lyckades fixa, så min syster ska ta hand om våra hundar, medan jag har båda barnen på sjukhuset om min son blir sjuk. Peppar peppar har han klarat sig länge utan infektioner nu. När min mans chef fick höra detta (att min man kan jobba även om sonen blir sjuk), så fick min man jobbet direkt. Så nej, han kommer knappast få ledigt för att gå med mig till mvc eller ens till ultraljudet.
  • Smulan 89

Min man har inte vart med hos mvc mer än på inskrivningen tidigare graviditeter heller. Jag har gått själv.

• Smulan 89
    Madelen b skrev 2014-10-09 09:59:13 följande:

De ända min sambo följt med på är Rul förra graviditeten gick ja själv på alla kontroller mm. Mig kvittar de lite, hans lost lixom:)

Samma med min man. Han var med på inskrivningen och rul. Annars gick jag själv. Mig spelar det ingen roll. Jag tyckte också att mvc-träffarna var trista, så jag förstår min man.
  • Smulan 89
    Jhalie skrev 2014-10-10 11:04:53 följande:

Nån som börjat fundera på namn än?

Eller som kanske redan bestämt?

Känns som att alla bra namn är upptagna

Och jag och sambon har extremt olika smak gällande allt så det kommer inte bli det lättaste direkt

Namnet har vi alltid haft klara innan bebisen har kommit. Både tjej- och killnamn, eftersom vi inte vetat innan vad det skulle bli. Den här gången har jag alla namnen klara, även andrenamnen för en dotter och ett förnamn till en son. Har två killar sen innan, så killnamnen börjar ta slut.
  • Smulan 89

Vi ska inte ta reda på könet. Har inte gjort det med de två andra heller. Jag tycker att det känns som att öppna sin julklapp innan julafton, sen slå in den igen och vänta till själva julafton. För min del så finns det knappt något spännande vid förlossningen kvar om jag redan vet könet. Det är ju det som är spännande och se hur bebisen ser ut.

• Smulan 89
    elouiseh skrev 2014-10-13 20:49:20 följande:

Är lite nyfiken.. Är i vecka 16 nu (15+4) och har ännu inte varken sett eller känt bäbisen. Någon mer?

Vi valde att hoppa över kub/nupp och fick nu tid för rul i vecka 21...

Kände sonen i vecka 16 förra gången så väntar spänt, tycker dock jag har känt något annorlunda än tarmrörelser.. Men vill ju känna den där riktiga gången nu som jag säker kan veta :)

Är också i v 16 (15+1), men har inte känt något heller. 3:e barnet. Kände första efter ultraljudet, så kanske v 20-21. Andra i v 17 och då kände även min man några dagar senare i v 17 =)
    Jag har tagit mod till mig och ringde barnmorskan idag. Har gått hos henne innan och hon vet att jag tycker att det är jobbigt att gå dit, med alla prover osv. Har inskrivning och provtagning på måndag och sen rul 5:e nov. Nu känner jag mig redo att gå till bm igen.
  • Smulan 89
    Josephine92 skrev 2014-10-14 07:00:03 följande:

Det här med att gå upp och kissa på nätterna, till vilken grad behöver ni andra göra det?

Alltså jag får gå upp var tionde minut för det bokstavligen känns som att jag ska kissa ner mig = ingen sömn alls. Slutar mitt ena jobb 22.00 börjar det andra 06.00, behöver verkligen de där timmarna men det kan man ju se sig i stjärnorna efter, är det verkligen meningen att det ska vara så extremt?

Känner mig så frustrerad och helt slut!

Om jag vaknar av något annat, så måste jag gå på toa, men jag vaknar inte av att jag är kissnödig.
  • Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-10-16 21:33:44 följande:

Nu har jag läst två böcker av Gudrun Abascal om förlossning. Tänkte att det skulle lugna min förlossningsrädsla något men tji fick jag. Hur ska man våga föda? Ni som gjort det tidigare; hur fixar man smärtan? Jag är mest rädd för att inte kunna få den smärtlindring jag vill för att det är för sent eller tidigt eller av något annat skäl som barnmorskan/läkaren bestämmer. Rädd för den vanmakt jag skulle känna då.

Jag ville inte ha någon smärtlindring alls, men tog lustgas  mot slutet. Barnmorskan tyckte att jag skulle prova, så det gjorde jag. Jag vet inte hur jag hanterar smärtan. Varje värk är ett steg i rätt riktning. Jag var rädd för snitt och att spricka mycket. Att jag inte ville ha snitt, gjorde nog att det blev lättare för mig att ta mig igenom värkarna. Har läst att man ska "åka med" värkarna, som på en våg och inte kämpa emot dem. Ska se om jag kommer ihåg det den här gången.
  • Smulan 89

V 17 på måndag och en tur till barnmorskan. Hoppas att hon vill lyssna efter hjärtljuden. Här görs inte tidiga ul, om man inte har en bra orsak, så nu vill man veta om det finns någon där inne. Rul är först 5:e nov.
    Lyssnar bm efter hjärtljud i v 17 ungefär hos er? Borde man kunna höra hjärtljuden nu?

• Smulan 89
    Anonym (Binan) skrev 2014-10-17 21:47:02 följande:
    Kul
    Madelen b skrev 2014-10-17 17:36:38 följande:

Jag är 13+2 :)

jippiiie :)

Roligt då kan jag hålla lite extra span på er då. Verkar vara så många som redan är i v 16-17 i tråden.

Är det första barnet för någon av er?
    Tredje barnet här. Har två pojkar födda -10 och -12.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)