Inlägg från: lais |Visa alla inlägg
  • lais

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag har läst lite här men inte skrivit något tror jag, hoppar in nu  Väntar vårt andra barn, bf 22 april, har en son på 13 månader.

Förra graviditeten mådde jag lite illa när jag blev hungrig men kräktes inte något. Den här gången gör jag det. Inte så ofta men jag märker att det inte är lika lätt att få i sig något i tid för att hålla illamåendet i schack nu när jag har en 13-månaders här hemma. Jag och maken delar på föräldraledigheten 50% var (varannan vecka jobbar jag 2 dgr och varannan 3) så jag är hemma själv med sonen ganska mycket. Hur gör ni andra som har storasyskon där hemma? Har ni något tips? Stackars sonen kommer till badrummet när jag går in där och det känns ju inte så trevligt...

• lais
    julii skrev 2014-09-27 21:16:53 följande:

Jag ska göra kub om ca 3 veckor. Är då i vecka 13. Hur vanligt är det egentligen att man upptäcker då att det faktiskt inte finns något där inne? En kompis till mig gjorde förra veckan kub testet då hon va i v.12 o då upptäcktes det att fostret dött i v.7. Hon hade haft grav.symptom o trott det var som vanligt och nu kan jag inte sluta tänka på det :o är det vanligt?

Det där är min mardröm, sjukt läskigt! Jag kommer att få vänta 3 v till (då är jag i v 14) på att förhoppningsvis få höra lill*ns hjärta. Var på inskrivning nu i v 11 och bm ville inte prova för att det var för stor risk att det inte skulle gå att höra hjärtat, för tidigt enligt henne.
  • lais
    jenny7906 skrev 2014-10-09 10:18:56 följande:

Både jag och min sambo hade massor med frågor inför mvc-besöken och sen fick vi ju lyssna på hjärtat varje gång så för oss var det mysigt att göra det tillsammans.

Min man följde också med på alla träffar för att få höra hjärtljud och så ville han hänga med på hur jag och bebisen verkade må. Den här gången har vi bara haft inskrivning inskrivningsbesöket ännu men det var han med på och på vårt nästa besök om nån vecka kommer han också vara med för då ska vi få lyssna efter den här lilla räkans hjärta!
  • lais

Jag var öppen 7 cm när vi kom in och saker hände i ett rasande tempo (kändes det som iaf...) så det hanns inte med nån smärtlindring förutom lustgas. Lustgasen tror jag inte hade nån effekt på smärtan, däremot tyckte jag att själva masken var super som hjälp att fokusera på andningen. Jag kommer inte ihåg att det gjorde speciellt ont, utan kommer mer ihåg att jag tyckte att det var obehagligt att kroppen gjorde saker som jag inte kunde kontrollera, det var jag helt oförberedd på. Min syster fick epudural och tyckte att det var som en dröm. Det är så olika.

Mitt tips är att fundera på om det finns saker som är väldigt viktiga, prata igenom det med pappan och sen försöka go with the flow och lyssna på bm. Min make hade t.ex. fått direktiven att säga till bm att jag inte vill ha nåt daltande, bra jobbat gumman och klapp på huvudet, jag ville veta vad som händer och vad jag ska göra. Så blev det och det var super!

• lais

Det behöver ju inte vara så att din kompis är missunnsam, det kanske är för jobbigt med barnlösheten för att klara av att glädjas åt att andra blir gravida. En för stor sorg.

Angela foglossning så blev det bättre en period under min förra graviditet. Det kom tidigt men när sonen växte i magen stabiliserade han bäckenet så att jag fick mindre ont. Ge inte upp hoppet på bättring än!

• lais

Min mage i v 15 (14+2). Inte jättestor men stor skillnad mot förra graviditeten
  • lais
    S1528 skrev 2014-10-26 12:06:37 följande:

Vi ska kolla könet vid RUL, inte för att vi känner att vi absolut måste veta om det är en pojke eller en flicka för att bestämma ett namn, utan för att det finns ett stort medicinskt intresse i att veta om det är en pojke vi väntar. Är det en pojke kommer det att påverka olika beslut som kan behöva tas under förlossningens gång, tex kommer man inte att sätta skalpelektrod och man kommer heller inte att använda sugklocka osv.

Men det är klart man är nyfiken ändå :)

Varför påverkar könet vilka beslut som tas under förlossningen? Aldrig hört förut.
  • lais
    S1528 skrev 2014-10-26 13:18:52 följande:

Jag kan förstå att du inte hört det förut. I normalfallet spelar könet mycket riktigt ingen roll, men i mitt fall finns risk att barnet bär på en ärftlig sjukdom som enkelt sagt påverkar blodets funktion. Det finns många varianter av blödningsrubbningar, men just den här rubbningen drabbar bara pojkar, medan flickor (i det här fallet jag) kan föra den vidare.

Av den anledningen finns det ett medicinskt intresse att ta reda på könet..

Ok, nä det hade jag ingen aning om men förstår verkligen att ni kollar kön då! Man lär sig nåt varje dag
  • lais

Vi berättade för de närmaste direkt efter pluset, på jobbet för de jag jobbar närmast runt v 10 (för att de ändå märkte att jag behövde lägga mig på dagarna, åt hela tiden, sprang på toa, inte fick i mig kaffet osv...). Nu när vi är förbi v 13 berättar vi för de vänner vi träffar eller pratar med. Jag ska försöka dölja magen för patienterna tills efter RUL, förra grav var det inga problem men den här gången känns det inte lika lätt. Har rätt sent RUL dessutom v 18+6.

• lais

Jag går in i v 16 imorrn, har gått upp 1 kg. Kommer inte ihåg hur det var i början av förra graviditeten men då gick jag upp 13 kg och gissar att det kan bli nåt liknande nu

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)