Inlägg från: lais |Visa alla inlägg
  • lais

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Mars12 skrev 2015-02-14 08:32:06 följande:

Vet inte hur man ska tänka ang smärtlindring. Jag blev igångsatt sist och klarade mig ganska bra utan... Började andas lite lustgas när jag var öppen 5cm men sen blev värkarna så intensiva så jag hann aldrig få effekt av lustgasen... Vid 5-6cm bad jag om eda men narkosen var lite upptagen. Lustgasen kasta jag och sen gick de ganska fort...sista 4-5cm öppnade jag mig på 15min.

Krysta 20min.

Nu kan jag ibland känna mig lite orolig om jag vet när jag åka in :) (om det inte blir igångsättning igen)

Hur hade ni andra med smärtlindring eller hur tänker ni som ska föda första gången?

Min första förlossning gick rätt fort så jag hann aldrig med eda, körde på lustgas fram tills krystvärkarna drog igång. Jag hade klarat mig med masken utan gas tror jag, den var mer till hjälp för att fokusera och ha kontroll över något (jag hade jobbigare med att inte kunna kontrollera kroppen än med smärtan) än effekt på själva smärtan... Min syster tog eda och tyckte att det var underbart. Jag vet inte riktigt hur jag tänker den här gången faktiskt. Har en TENS-apparat här hemma nu som jag väl provar i början iaf men om det tar längre tid den här gången så kanske jag kör på eda, jag försöker hålla det öppet och bestämma där och då tror jag :-/
  • lais

Vi har fårskinn i den vagn som har en lite svalare åkpåse. På vintern. Jag tycker att jag märkt skillnad i hur varm sonen håller sig när han sover ute med skinn och utan. I den vagn där vi har voksipåsen är det fullt tillräckligt med den så där har vi inget skinn. Det sägs att fårskinn ska svalka när det är varmt vilket jag inte märkt av så vi använder bara skinnet för värme- i vagn, pulka, fjällstuga osv. Då tycker jag att det är toppen! Bor i Jämtland så här kan det behövas extravärme lite närsom på året

• lais
    Sommarsnö skrev 2015-02-24 12:10:36 följande:

Jag får ofta konstant kissnödighet när jag är ute och rör på mig. Spelar ingen roll om jag kissat precis innan - det känns som om jag ska kissa på mig. Det blir numera inga långa promenader för min del, det känns för obehagligt. Bara ut och göra det nödvändiga och sedan hem igen.

Alltså det här med amnings-bh......har provat några stycken men jag tycker alla ser bedrövliga ut. Måste man se ut som "hej-kom-och-hjälp-mig" bara för att man ammar? Men idag kom jag på en sak, jag har ju några bh-ar med avtagbara axelband. De borde ju funka lika bra? De är ju iofs inte i stretchmaterial som det tydligen bör vara i amnings-bh-ar av någon anledning (för att brösten varierar i storlek?) men själva funktionen funkar ju likadant som en amnings-bh. Mina bröst har inte växt något alls nästan heller så det känns så konstigt att köpa en stor amnings-bh nu som bara känns helt fel. Hur har ni gjort?

Jag skulle vänta med att köpa amnings-bh. Sist växte inte brösten förrän mjölken kom igång ordentligt och då växte de kanske två storlekar så jag skulle inte ha kunnat använda mina vanliga bh:ar... Stretchmaterialet är väl som sagt för att brösten varierar i storlek hej dundrande beroende på om bebis nyss ammat eller brösten är sprängfyllda t.ex. Jag hade nån amnings-bh men körde oftast på bara amningslinnen, det gillade jag bäst. Smaksak gissar jag men mitt tips skulle absolut vara att vänta med amnings-bh tills bebis är här och mjölken är igång så att du vet storlek
  • lais
    Hanna 681 skrev 2015-02-24 16:11:28 följande:

Jag hade inte klarat mig utan amnings bh och inlägg i början, mjölken bara forsade ut. Svårt att veta storlek innan förstås. Jag har verkligen fått gå upp i storlek och har bara tyckt att stretch bh har känts ok.

Inlägg var verkligen ett måste för mig med, det kunde ju spruta rakt ut från båda brösten! Amnings-bh tyckte jag däremot var krångligare än linne men som sagt, det är väl en smaksak.
  • lais
    Sommarsnö skrev 2015-02-24 15:43:14 följande:

Ja jag har köpt några amningslinnen - kanske funkar med det i början. Blir bara lite stressad av att det står på alla checklistor att man ska ha med amnings-bh till BB...Har köpt en nu iaf så får vi se om den passar, om inte annat så kanske den passar någon gång under graviditeten eller efter. Har svårt att tro att mina bröst ska växa två storlekar helt plötsligt när de i princip inte växt någonting under graviditeten. Men undrens tid kanske inte är förbi, haha.

Haha, nä undrens tid är inte förbi, det var precis så det blev för mig
  • lais
    Nannaedlund skrev 2015-03-11 17:46:04 följande:

Jag har inte varit inne på länge, och då hette jag Gun-Britt! Men hur som, följer med och hoppas att allt går bra för alla och att våra små kommer när de ska och är pigga och friska! Ville höra lite med er andra hur ni hade resonerat utifrån följande scenario, som jag alltså är i: var inne på spec Mvc idag för en koll pga att jag tyckt att hon rört sig mindre sista veckan där inne. Har inte riktigt haft tid att känna efter och har haft en stressig vecka (avslut på jobbet mm) och mkt sd så jag har tänkt att jag kanske känner mindre bara för att magen är så hård hela tiden. Tidigare under grav har jag inte behövt känna efter alls utan hon har varit väldigt tydlig och gjort sig påmind stup i kvarten. Men nu har det gnagt några dagar i bakhuvudet att hon är så lugn, så idag ringde jag och fick komma in. Väl där verkar hon vakna till av ctg apparaten eller ljuden eller nåt och sparkar och rör sig mer än tidigare. Hjärtljud och BT var bra, så efter ctg var jag rätt cool. Sen skulle ett UL göras, för att se att man kan se att hon rör sig och att det finns nog med fostervatten osv. Och då håller doktorn på och verkligen trycker och bökar utan att det händer så mkt, bebis reagerar väldigt lite och rör sig inte mkt. Doktorn säger Att ja hon rör sig ju inte så mkt... Och så håller det på en stund och det kommer några frampressade rörelser som jag tycker verkar lite slöa jämfört med tidigare UL. Men hon är påtagligt lugn och stilla. Doktorn säger eg varken bu eller bä. Hon är inte DIREKT orolig men kan inte heller lugna mig riktigt utan säger att det är ju bara jag som vet hur hon brukar vara osv...och att det viktigatE är att jag blir lugnad. Men hon kan samtidigt inte säga något särskilt lugnande utan säger att hon ser att hon rör sig litegrann iallafall.... Hm... Vet inte riktigt hur jag ska agera, blev liksom upp till mig på ngt sätt om jag ville komma in igen ikväll och kolla.... Om jag "inte får den respons jag vill" under eftermiddagen. Inget har ändrats under eftermiddagen. Känner lite diffusa rörelser men inte som tidigare. Vet varken ut eller in. Hur hade ni resonerat? Kram

Du är orolig, eller hur? (Jag tolkar det så) Och du tycker dessutom att hon fortfarande rör sig mindre. Jag har läst att om barnet rör sig annorlunda eller mindre är det bra att kolla upp och eftersom inte läkaren kunde ge några lugnande svar skulle jag ha åkt in! Jag skulle aldrig förlåta mig om jag bangade för att inte verka fjantig i läkarögon (obs det här är anledningen till att jag hatar att kontakta sjukvård och ofta bangar, jag tycker absolut inte att du skulle vara fjantig om du kollar upp det igen!!!) och så skulle det hända nåt. Nä, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Klyschigt men sant! Lycka till!
  • lais
    FCet skrev 2015-03-13 09:29:48 följande:

Hej tjejer! Är gravid i v 36 (35+4) idag.

Tänkte på när man räknas som fullgången. På många ställen står det v 38 (37+0), att barnet då kan komma när som helst. Men även så läser man om +2/-2v. Förstår inte riktigt hur detta går ihop.

-2v är ju i vecka 39(38+0).

Någon klok som kan förklara.

Nä men bf v 39+6 är väl? Känner mig rätt säker på det, "man" är ju gravid i 40 v eller hur var det..?
  • lais
    S1528 skrev 2015-03-13 12:40:02 följande:

Då har jag äntligen varit hos läkaren..

Jag är från och med idag sjukskriven fram till förlossningen pga mitt onormalt låga blodtryck och hotande förtidsbörd. Livmodertappen har blivit påverkad och förkortats pga sammandragningarna jag fått av att fortsätta mitt tunga arbete. (Tack för det Försäkringskassan)..

Läkaren var iallafall väldigt grundlig och gjorde både vaginalt och vanligt ultraljud. Lilla tjejen beräknas väga ca 2000 gram så hon är lite i underkant, men jag är å andra sidan inte så stor själv :)

Nu kan jag äntligen slappna av lite!

Tråkigt att det skulle gå så långt men vad skönt för dig att det verkar ordna sig!!! Då ska försäkringskassan bara godkänna fin sjukskrivning då
  • lais

Vi bor två mil ifrån stan så nån taxi vill jag verkligen inte behöva ringa

• lais

Äsch, det gick iväg för tidigt... Vi bor två mil ifrån stan så nån taxi vill jag verkligen inte behöva ringa. Sist drack maken ingen alkohol på slutet, kanske från v 34 eller nåt. Han valde själv bort det för att vara säker på att vara körduglig. Nu har vi ju en liten 1,5-åring här hemma så nu känns det inte som nåt problem, alkohol existerar knappt ändå. Förbjuda låter ju trist men om det som i vårt fall inte är nåt bra alternativ med taxi så tar jag för givet att den blivande pappan tar ansvar för att mamma- bebis kommer tryggt till bb. Förbudet kommer liksom av sig självt.

• lais
    LillaSandy skrev 2015-03-19 13:58:48 följande:

hur är acta gracon vad gäller tyngd o storlek?

Vi hade en sån, jag tyckte att den var tung och otymplig att bära. Sonen satt bra i den men det finns ju modeller som iaf SER smidigare ut (vet inte hur de är egentligen). Min syster har ett brio babyskydd som sonen precis håller på att växa ur så vi ska få låna det. Det babyskyddet tar iaf mindre plats i bilen för det var typ det enda som gick in i deras bil om pappan oxå skulle få plats med långbena
  • lais
    amandanS skrev 2015-03-21 02:56:42 följande:

Igår, 20 mars kl 21.45 , kom en liten kille till världen :) 48 lång och 3112gr.. Lyckan är total.. :)

Sova var lättare sagt än gjort inatt... En som ligger som ett plåster på mig och verkar ha förstått detta med amning direkt :)

U

Men GRATTIS!!! Vad underbart! Hoppas att allt har gått bra och att ni mår bra! När hade du bf? Har du känt att det varit på gång? Nu längtar jag ännu mer efter lillebror/llillasyster!
  • lais
    S1528 skrev 2015-03-22 18:33:10 följande:

Ni får ursäkta om detta låter flummigt..

Men är det någon av er som fött barn förut som känt på er att det börjar bli dags, även en bra stund innan BF?

Jag har fått en så himla konstig känsla i kroppen de senaste tre dagarna, mycket molvärk i ryggslutet, sammandragningar som ibland helt tar andan ur mig och av och till smärtsamma (vad jag antar är förvärkar) som verkligen är koncentrerade till området precis vid livmodertappen. Ingenting i kroppen känns som det brukar och dessutom har jag en sån otroligt stark övertygelse av att hon kommer att födas innan BF. Är jag bara flummig eller är det någon mer som känner/känt såhär?

Brottas med mig själv om jag borde packa BB-väskan eller låta det vara en stund till :)

Det kan man säkert. Sist kände jag ingenting förrän det drog igång vid 4 på natten, fem timmar senare var han född. Jag hade ju naturligtvis sammandragningar men inga onda. Den här gången beter sig kroppen och bebis helt annorlunda och jag fattar inte ett dugg av vad kroppen försöker berätta. ..
  • lais
    S1528 skrev 2015-03-23 06:17:05 följande:

Inatt har jag haft riktigt ont, en rejäl sammandragning ihop med en skärande smärta en gång per timme ungefär. Precis när sammandragningen ebbat ut har jag blivit helt smärtfri och somnat om, så jag tycker att det här känns väldigt skumt.. Det kan ju inte gärna fortsätta såhär intensivt i fyra veckor till tycker jag..

Nä, det verkar väl konstigt? Å andra sidan är det ju så mycket konstigt som händer när man är gravid... Jag hade sammandragningar förra gången också, mycket och det kom tidigt, skillnaden mot nu är att de är kraftigare och kan göra ont. BM säger bara "ja så kan det vara" och har inte kollat en gång om tappen blivit påverkad så jag vet inte vad jag ska tro. Sonen kom på bf -14 och på sista besöket hos bm var hans huvud inte fixerat och jag kände inget speciellt. Nu ilar det, strålar och kan kännas riktigt obehagligt när bebis rör sig så jag funderar på om h*n håller på att fixera sig kanske? Allt känns helt nytt fast jag födde ett barn för 1,5 år sedan och jag börjar ge upp försöken att förstå vad som händer i kroppen och hoppas på att jag förstår när det verkligen är skarpt läge. Gärna att jag ska koppla det lite tidigare än sist!
  • lais
    linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

Grattis! Men vad härligt! Var det planerat? (Antar att det blev snitt när du skrev att hon blev utplockad) Här är iaf en till som inte är avundsjuk alls utan fortsätter njuta av graviditeten och dess underbara biverkningar
  • lais
    LaMoi skrev 2015-03-27 15:28:58 följande:

Imorgon går jag in i v 40 och imorse blev dottern magsjuk :( fy vilken panik jag har! Vill verkligen inte bli sjuk nu!! Hon har dock åkt till sin pappa nu... Men fy vad jag har städat toastolen, handfat, dörrhandtag, ledstång... Tvättat all textil i badrummet och vädrar för fullt!! Nojig?? Jaa!!!!! ????????????????

Mmm, nu är jag bara i v 36 men efter att sonen fått magsjuka i söndags och jag pustat ut över att jag klarade mig ligger jag själv sjuk sen igår. Hoppas du klarar dig, det suger verkligen att kräkas när man redan innan hade massa sammandragningar, bebis är inte nöjd och att inte kunna äta känns ju inte så bra...! :-/
  • lais

Grattis till alla som fått era små! Jag längtar och väntar. Bebis är fixerad, ett steg i rätt riktning!

• lais
    LillaSandy skrev 2015-04-02 17:59:03 följande:

Blir fundersam, står DATE031813 på klisterlappar på stolen. Betyder det att den redan är två år gammal? Vi köpte en ny i butik.

Fast 031813 finns ju inte? Eller är det jätteomkullkastade siffror; mån/dag/år?
  • lais
    cu2013 skrev 2015-04-03 11:54:26 följande:

Efter ca tre timmars värkar hemma åkte vi till förlossningen där man tog hål på hinnorna. 25 min senare var vår lilla dotter i mina armar. Ni har alla ngt fantastiskt framför er!

Grattis!!! Vad härligt med bebis!
  • lais
    anlili skrev 2015-04-05 18:32:25 följande:

Nu är vår lilla skrutt här. Skulle blivit igångsatt i onsdags morse efter 3 dagar med sipprande fostervatten, men då var det redan igång och jag var 5 cm öppen. Min första förlossning och jag var ärligt talat livrädd, men personalen var fantastisk och 7 timmar senare hade jag klämt ut världens mest bedårande lilla tös, trots att jag ihärdigt påpekade att det inte går, jag klarar inte det här, nu får ni skära upp mig! Hon kom en dag innan man räknas som fullgången och behandlades därför som en prematur, men efter 3 dygn till på BB släppte de äntligen hem oss igår.

2860 g och 48 cm var hon och hon är så liten att storlek 50 ser ut som kläder till en jätte. Trots sömnbrist och bröst som känns som de ska explodera när som helst är babylyckan total.

Hoppas att väntan är över snart för er som inte har fått än!

Stort grattis!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)