Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag är i vecka 15, hur känns rörelserna när man är så tidigt? Jag vet att de kan komma så tidigt. Idag och igår har jag känt något men jag är osäker.

Det är som att en muskel typ skakar till lite fast inte riktigt så. Ni vet som när det börjar rycka i muskler i låren, eller sådär. Lite så kändes det fast ändå inte riktigt. Det har varit på två olika ställen men rätt nära varandra. Det liksom "skakar" till en gång sen är de borta, det sitter inte i som det brukar göra när man får så i tex lår.

Det är ganska långt ner på magen, eller nedanför naveln åtminstone. 

Kan det vara bebisen jag känner?

• Anonym (??)

Är det någon som vet hur pass ont man måste ha i ryggen, eller hur lätt man får ont i ryggen för att man kan bli sjukskriven för de,? Kanske inte 100% men iaf 50%.

Jag har ett rätt så fysiskt jobb och ryggen håller på att bli min död nästan. Det har blivit värre för varje dag och senast idag när jag slutade hade jag så ont så jag inte kunde gå riktigt. Haltade och kunde inte gå med upprätt rygg riktigt som man gör. Kan tillägga att jag var sjukskriven 50% till idag pga hemsk illamående och kräkningar, kräkningarna är bättre men illamåendet hänger kvar. Har läkartid början på november pga ryggen. Men tänkte om någon kanske visste lite, så jag kanske kan förvarna chefen om förlängt.

• Anonym (??)
    Madelen b skrev 2014-10-22 19:55:26 följande:

Beror på jobbet! Jag är sjukskriven 50% pga ryggen/foglossning och fsk godkände de! Men min läkare sa att den är stenhårda på gravida! Men jag var mer ivägen på jobb än gjorde nytta! Bad om att bli omplacerad ( vilket fsk kräver att du ska försöka bli) men min chef kunde inte det! Går till sjukgymnast/akupunktur/tens ja jag gör allt jag kan för att de ska bli bättre! På fredag ska jag testa vara sjukskriven 25% endast så får vi se om de funkar!

Men var bered på att få strida lite för att få igenom en sjukskrivning och mycket beror på din läkare och handläggare på fsk!

Hoppas de löser sig:)

Okej. På det företaget jag jobbar på är det antingen städ eller lager som gäller så det är ju rätt fysiskt på båda alternativen.

Men vi får se vad läkaren säger.
  • Anonym (??)
    Jhalie skrev 2014-10-30 13:36:43 följande:

En liten fråga. När borde man börja tänka på hur mycket man lyfter?

Jag jobbar som städerska och det blir en del släpande av dammsugare upp och ner.

Tunga säckar och hinkar upp och ner i trappor.

Kan känna nu v 19 när jag jobbar mycket i trappor att magen blir typ hård och det känns nästan som mjölksyra. Det gör inte ont eller nåt. Får precis samma känsla efter sex.

Jag jobbar också som städerska. Men på ett hotell. Det blir mycket springa i trappor, släpa dammsugare fram och tillbaka och upp och ner, dra en tung vagn fram och tillbaka, sängkläder och handdukar ska bytas, hämtas från en annan våning osv de må bara vara tyg men det är inte särskilt lätt viktat när man ska ha fler än ett exemplar. Mycket böja sig ner osv. Har den här veckan börjat känna av magen, att det gör ont nertill precis ovanför byxkanten. Ryggen har jag känt av i två veckors tid och jag är i v16.

Kan det göra ont i magen pga allt tungt jag gör? Kanske dags att dra ner på arbetsuppgifterna mina? Vilket inte är det lättaste dock.
  • Anonym (??)

Usch. Under dagen idag har det brytit ut ännu en dunder förkylning. Det är fjärde gången nu och är i vecka 20. Snorar, täppt näsa, halsont, lätt huvudvärk och jag känner att febern är på ingång. Borde jag gå till vårdcentralen och be de kolla mina värden eller något? Känns som att något inte stämmer då det är fjärde gången redan....

hinner inte vara frisk många dagar innan jag åker dit på det igen.

• Anonym (??)
    JhjärtaK skrev 2014-11-24 15:01:24 följande:

Känner med dig! Jag har varit förkyld i drygt två veckor nu och var hos läkaren igår och tydligen har den vanliga förkylningen utvecklats till en luftrörskatarr! Så nu äter jag antibiotika och hostmedicin. Jag tycker att du skall gå till VC och kolla så att det inte har övergått till något bakteriellt, är lätt hänt efter att immunförsvaret varit lite nedbrutet av en virusinfektion.

Usch. Låter inget vidare.

Immunförsvaret är ju rätt så nedsatt som gravid men att gå såhär nästan hela tiden är inte kul.

Så jag får nog ringa vc imorgon och se vad de säger.

Hoppas du blir bättre och frisk snart :)
  • Anonym (??)

När bör jag börja oroa mig?

Jag har sedan ca mitten på vecka 15 känt rörelser. De tre senaste veckorna har jag känt varje dag och de blev starkare, de senaste två har jag känt utanpå ganska så tydligt. Men nu sista veckan har det blivit svagare för varje dag och inte lite ofta. Jag är i v20, går in i v21 imorgon och har moderkakan i bakvägg. Det är första barnet. Jag var på RUL i torsdags och allt såg bra ut.

Kan moderkakan flytta på sig och lägga sig fram? Bör jag oroa mig?

Jag gjorde ett ultraljud i v13. Sen skulle jag ha gjort mitt rul veckan innan i torsdags men då den lilla låg dumt och ville inte visa hjärtat riktigt så vi fick komma tillbaka en vecka senare. Men som sagt allt såg bra ut och så. Fick veta på ul i v13 att jag hade moderkakan i bak men hon sa inget om det på RULet i torsdags.

• Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 21:57:58 följande:

Enligt vad mina barnmorskor sagt kan inte moderkakan flytta på sig. Jag har den också i bakvägg och då blir den kvar där säger de. Fr o m vecka 25 ska man känna fosterrörelser varje dag säger min BM. Men jag skulle också bli orolig om jag inte kände så mycket helt plötsligt när jag nu känt varje dag i flera veckors tid. Så det började alltså kännas svagare redan innan RUL men på RUL var allt ändå ok (för två dagar sedan)?

Har också hört att från v25 ska man känna varje dag. Men då jag ändå redan gjort det ett tag och nu har det som sagt blivit svagare och mycket mindre.

Men ja, det stämmer. Det började bli svagare och mindre innan jag gjorde rul och allt såg så bra ut då för två dagar sedan.
  • Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 23:03:05 följande:

Jag skulle ringa BM och höra vad hon säger. Tycker man ska lita på sin intuition i dessa lägen. Kanske svårt nu när det är helg men då borde du kunna ringa till BB på sjukhuset och deras journummer.

Jag ska se om jag hittar något nummer. Första barnet som sagt så det är svårt att veta när man ska ringa och inte för att kolla.
  • Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 23:34:08 följande:

Ja jag vet - man har ingen koll på hur allt ska kännas. Men jag säger som doktorn sa till mig när jag åkte in för att kolla då jag hade tryckkänsla nedåt förra helgen:

- När man är gravid ska man inte vara orolig, då ska man må bra.

Därför skickade han mig till BB så att de fick kolla upp att allt var ok. Det finns ett värde i att inte gå runt och vara orolig också.

Ja precis. Det här är första gången jag är lite smått orolig. Fast ändå inte. Jag känner ju lite små puffar men långt ifrån samma vad jag har känt tidigare.

Sen är de väl kanske bättre att ringa en gång för mycket än en för lite..
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)