Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

savanna87 skrev 2014-11-30 18:28:58 följande:

På mitt RUL förra veckan sa de att det är först kring V25 som man kan börja känna varje dag. Jag började känna kring v18, dock har maken inte fått känna utanpå ännu :/, men sedan har bebben vänt sig och sparkat inåt - det såg man på RUL, där allt såg bra ut. Har moderkakan bakåt.

Jag förstår att du blev orolig, det är jag med, men på mitt RUL sa de att bebisen är så liten ännu att den enkelt kan vända och sparka mot ryggen :)  Är du orolig så ring och rådgör med BM! Lycka till!

Jag har inte tänkt på att den kan vända på sig och sparka in mot ryggen istället, har inte ens haft den tanken faktiskt.

Men jag tänkte ringa imorgon och kolla vad de säger .

Både jag och sambon har känt utanpå då det var riktigt kraftigt och mycket förut.

Som sagt, jag är orolig men samtidigt inte då allt såg bra ut på rul i torsdags. Men ska ringa imorgon ändå tänkte jag.
  • Anonym (??)

Jag är sjukskriven 75% pga bäckenländsryggen och foglossningar. Jobbar alltså 2 timmar om dagen, som hotellstäderska (mer fysiskt påfrestande.än det låter). Min chef har sett till så jag inte får graviditetspenning då han anser att han anpassat arbetet utifrån att jag ska klara det. Han har också sagt att jag har möjligheten att ta kortare pauser för att vila ex rygg osv.

Senaste tiden när jag kommit till jobbet har min teamledare satt mig på att dammsuga direkt när jag kommit. Fast hon vet att jag får väldigt ont av det. Idag när jag hade gjort mina 2 timmar och skulle gå hem sa hon bara "har man rast om man jobbar 2 timmar?". Jag kollade på henne och gick, hon skulle ta upp det med chefen. (Hon har en annan chef än vad jag har)

Men enligt min chef ska jag kunna sätta mig ner för att vila lite, det är en av anledningarna till att det blev avslag på graviditetspenningen. Utan att öka på mina 2 timmar. Hur tycker ni? Borde jag öka på säg 5 minuter om jag sitter 5 minuter?

• Anonym (??)
    BSBS skrev 2014-12-08 12:56:44 följande:

Nej, du ska inte öka på några 5minuter för att du vilar i 5 minuter. Du har precis som du själv skrivit fått avslag på havandeskapspenning pga du ska ha möjlighet till att vila.... Vad är det för fasoner på den där kvinnan du arbetar med? Ryt ifrån! Eller ignorera precis som idag. Usch va arg jag blir.

Då gjorde och tänkte jag rätt idag då. Jag vet inte vad hon håller på med. Hon har själv fått två barn, hon är iofs äldre men tror inte hon har glömt bort hur det var när hon var gravid ändå själv.

Jag är rätt stark som person och brukar ryta ifrån och säga emot om jag inte håller med om något eller så. Men nu har hormonerna tagit över mig och jag höll på att börja gråta,så jag fick därifrån med gråten i halsen.
  • Anonym (??)
    S1528 skrev 2014-12-08 15:20:35 följande:

Ärligt, hon är en skitstövel om hon sätter dig på att göra arbeten som gör dig illa. Och hon är en skitstövel om hon tror att det går att jämföra två graviditeter. Dina fysiska förutsättningar är med stor sannolikhet inte speciellt lika hennes. Du är ju med största sannolikhet inte sjukskriven för att det är roligt.

Du har rätt till vila under arbetstid och anpassade arbetsuppgifter. Ta till tårarna du om du känner att dom kommer, du har det förmodligen jobbigt nog som det är utan att behöva känna sådär.

Precis, min graviditet behöver inte vara något som helst likt hennes. Och jo, jag är ju sjukskriven av en anledning.

Jag har inte hört något om att ta 5 min rast per timme man arbetar. Men självklart lämnar jag inte arbetsplatsen utan jag gick ner till vårat rum när de gick ner och deras "frukostrast". Hon menade också på att jag skulle vara kvar där uppe själv och jobba vidare. Det står i våra (iaf mitt) kontrakt att jag inte får jobba själv (pga tidigare mående som inte har med graviditet att göra) och det är bland de första de säger när man börjar på det här företaget att ingen ska behöva jobba själv och vara själv på en plats.

Hade jag satt mig på bänken som finns på den våningen vi var på, som är i entren på det planet så hade jag väl fått höra det också.

Jag bara väntar på att chefen ska ringa och vara sur för att jag tog en paus och la sedan inte på det på tiden utan gick när mina 2 timmar hade gått.
  • Anonym (??)
    S1528 skrev 2014-12-08 15:35:20 följande:

I arbetstidslagens paragraf 17 står det i klartext att pauser skall ingå i arbetstiden. Men det är bra om man kollar ev. kollektivavtal också.

Så stå på er tjejer :)

Även om man bara jobbar 2-3 timmar per dag? Eller gäller det vid 8 timmars arbete?
  • Anonym (??)
    Madelen b skrev 2014-12-08 22:20:32 följande:

Jag menade så klart att dem lägger på 15 min på mitt arbetspass för att jag ska få 15 min rast! Dvs obetald rast! Pauser får vi endast om vi håller på att kissa på oss haha

Tror och verkar vara väldigt olika på olika arbetsplatser. Och olika tolkningar på det hela när det gäller kortare pauser.

Just nu ligger jag och har väl tänkt försöka sova men jag gruvar mig över att gå till jobbet imorgon. Pga hur teamledaren är och hur de andra är mot mig...
  • Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2014-12-09 10:09:39 följande:

Har önskat mig barnsaker i julklapp, en ganska lång lista. Pratade med min pappa igår och han var skrockfull och tyckte att det var tidigt. "Tänk om det händer nåt och så står ni där med alla grejer". Någon annan som tänker så? Jag har tänkt att efter RUL så är det lagom att börja köpa. Jag vill ändå ha ganska mycket hemma när det väl är dags för att slippa hålla på och köpa grejer när man väl kommit hem med bebisen. Det är ju ändå trots allt mycket större risk att bebisen kommer för tidigt än att den skulle dö. Blir lite trött på alla åsikter......

Vi började köpa kläder som vi såg och verkligen fastnade för innan jag ens blev gravid. Vi berättade för sambons mamma genom att köpa ett plagg och "lura" henne om att det är något hemskt som hänt och vi måsta berättat för henne. Hon fick påsen med plagget och fattade direkt. Efter en stund kom det där "hur vågar ni köpa grejer redan?, hur vågar ni berätta redan?" Var i vecka 6 då .

Jag har tänkt hela graviditeten att händer det något så känner jag att det bättre att fler vet så de vet varför man mår dåligt osv.

Men nu efter RUL säger ingen något. De är ju som du säger. Det är ju större risk att bebis kommer tidigare än att något händer. Och skönare att ha allt klart tills bebis kommer :)

Jag vill gärna ha allt klart redan nu. Men det är svårt hehe.
  • Anonym (??)

Hur är det med höga ljud egentligen? Igår var jag på en krog/nattklubb då min sambos syster och en nära vän till oss är med i en krogshow de har där, för att kolla på de.

Väldigt mycket och högt ljud.

Ikväll är de en annan typ av show på ett annat ställe, där vi också känner en hel del av de som är med. Det är den sista gången innan de stänger ner för gott. Jag skulle vilja gå men ändå inte. Jag vet att de har bättre koll och feeling på ljudet och kör inte extremt högt som de gjorde igår.

Tror ni bebis blir påverkad av allt de ljudet eller inte?

• Anonym (??)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-12-14 16:14:22 följande:

Är det någon annan i gruppen som har sammandragningar och kan berätta mer om när de började, hur ofta ni får dem samt hur de känns?

Mina sammandragningar började komma för 3 veckor sedan. Går in i vecka 23 idag. Jag får de rätt så ofta, det blir oftare och oftare. Precis innan jag får de så får jag lättare hjärtklappning också känner jag hur magen spänner till där inne och blir stenhård. Oftast bara på vänster sida. Får de när jag är uppe och gör något men de kommer också när jag redan ligger ner och tar det lugnt.
  • Anonym (??)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-12-14 18:19:40 följande:

Åh förlåt att jag är så nojig =( Men det är första barnet och jag vet inte hur det brukar/ska kännas. Kan tillägga att det känns lite ömt/trött i livmodern nu efter jag haft några sammandragningar. 

Första barnet för mig me men mina gör inte ont. Jag tycker att om du är orolig att du ska ringa till din BM och höra vad de säger :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)