Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

ullin skrev 2014-12-14 21:44:56 följande:

Halsbränna - vilken medicin tar ni för att dämpa branden i halsen de ggr halsbrännan är på besök?

Jag tar novalucol (stavning?) Den kan man också ta och den är mycket godare (mint) och skummar inte i munnen som gavicson gör.
  • Anonym (??)

Två grejer...

Jag har börjat få som småsår på brösten, kring bröstvårtorna i vårtgårdarna. Jag smörjer magen med gravidolja. Kan jag smörja brösten med den också så kanske såren försvinner? Tänkte att såren uppkommit för det är torrt? Om inte vad kan jag då göra?

Nr 2: Min mage ( som många av er andras) är extremt seg, trög och hård. Jag ska börja äta niferex nu så då lär ju inte magen bli mer medgörlig. Men vad kan man göra åt det? För att kanske mjuka upp lite. Om det går?

• Anonym (??)
    ullin skrev 2014-12-15 14:14:06 följande:

Jag har haft jätteproblem med hård mage och för mig funkar dessa två huskurer.

Börja dagen med att koka upp en mugg med vatten. Drick det när temperaturen är drickbar. Sen kan du köpa psylliumfrön på affären och strö på ex hälsoyoughurt/fil och äta med fullkornsflingor. Det smörjer tarmarna. Förvara två små petflaskor med vatten i kylen och drick så ofta du kommer ihåg. Det tricket funkar bra här hemma och kallt vatten är så mycket trevligare än att spola bort en massa för att uppnå en viss kyla i kranen.

Lycka till! :)

Tack för alla svar. Har ofta en sodastreamflaska med bara vanligt vatten i kylen för att få kallt vatten. Vi bor högt upp i ett hyreshus och får aldrig kallt vatten, oavsett hur mycket det får stå och spola. Blir lite kallare än fingervarmt och det är inte gott.

Men frön och sådär har jag hört att man inte ska äta för mycket av. Stämmer det? Äter alltid en tallrik yoghurt på morgonen innan jag går upp annars mår jag så hemskt illa och kräkningarna kommer igen. Kanske kan lägga i lite frön i de?
  • Anonym (??)
    Linc skrev 2014-12-15 16:40:04 följande:

[quote=74522090][quote-nick]Anonym (??) skrev 2014-12-15 12:03:27 följande:[/quote-nick]Två grejer...

Jag har börjat få som småsår på brösten, kring bröstvårtorna i vårtgårdarna. Jag smörjer magen med gravidolja. Kan jag smörja brösten med den också så kanske såren försvinner? Tänkte att såren uppkommit för det är torrt? Om inte vad kan jag då göra?

Jag har också torra bv men smörjer både mage och brösten med antingen Bio oil, eller Kockosolja! Antar att din gravid olja funkar den med! Bio oil tänker jag sluta med på brösten efter att bebis är född men kokosolja är ju helt naturlig så den tänker jag fortsätta med :)

Jag använder apotek hjärtats gravidolja. Står inget om bröst på den endast mage. Men så länge barnet ligger i magen borde jag väl kanske kunna smörja me de. Slutar smörja med oljan då bebis är född iaf på brösten :)
  • Anonym (??)
    S1528 skrev 2014-12-15 18:13:18 följande:

Angående trög mage så har jag börjat äta naturell youghurt som "andra frukost" varje morgon med Kung Markattas sultanrussin, pumpafrö och psylliumfrö. Magen funkar jättebra nu trots att jag tar 2 niferex om dagen :)

I värsta fall kan man blanda 2 msk psylliumfrön i ett glas med vatten, låta stå och sedan dricka det (om man törs, haha), det funkar också bra för magen :)

Och angående torra bröstvårtor så skall den bästa boten tydligen vara bröstmjölk, så det är ju kanon nu när brösten börjar läcka ;) Annars smörjer jag med BioOil, kokosolja eller barnolja efter duschen.

Nej, det törs jag inte. Låter inte så gott. Haha.

men jag har hört att päron också ska vara bra mot trög mage. Har testat det förut och det har väl gått lite bättre då. Köpte päron nu när vi var och handlade igen så får vi se. Glömde helt bort alla frön och så. Inge bra fokus när man handlar på en mage som börjar kurra :P

Mina bröst har inte börjat läcka än. I vecka 23 nu. Så jag testar med gravidoljan. Kan ju inte bli sämre :)
  • Anonym (??)
    emmasdag skrev 2014-12-15 20:16:22 följande:

Den som vågar gå fram o klappa mig på magen får se på ett äkta gravidmonster, hahaha. Som att gå fram till vilken människa som helst o klappa den på magen, gör man så?! Nä, Blä! Man får lära sig både ett o annat som gravid, spännande ;)

Jag var med om att en halvt okänd människa tog mig på magen i fredags. Han var en i vårat sällskap då vi var och kollade på en show. När vi skulle hem så sa Han "Lycka till med den lilla " och la sedan handen lite lätt på min mage.

Jag gick i taket och skrek åt honom att han inte ska röra min mage och att man verkligen inte gör så.

Jag tycker att är det en människa som jag känner ganska väl och frågar innan om hon / han får känna så kan det vara mer ok. Det beror väl lite på vilket humör man är på just då också :)

På tal om att vara stor. Jag fick höra runt vecka 11 att jag kommer bli gigantisk om jag var så stor som jag var redan då. Och många frågade i början om jag varit gravid innan då de tydligen ofta får större mage lite tidigare (behöver inte vara så), de frågade om jag hade ett barn jag inte berättat om. Var väl kanske inte så kul att höra.
  • Anonym (??)

Är det någon av er som har extrema sömnsvårigheter och som har fått vanlig Lergigan, inte Lergigan Comp utskrivet och det har funkat någorlunda/lite för?

• Anonym (??)
    Evina skrev 2014-12-16 13:53:23 följande:

Hur är det med er viktuppgång? Var hos barnmorskan igår och hon blev lite bekymrad över min. Jag är i v 24 och har gått upp 11 kilo. Jag själv är inte orolig, väntar mitt fjärde barn och har varje gång gått upp runt 30 kilo. Hade normalvikt innan graviditet.

Hur tänker ni kring viktuppgång och mat? Äter vad ni vill tills ni är mätta eller har ni andra idéer?

Jag äter det jag vill och så. Det är ofta snabbmat som jag är sugen på och sötsaker. Men jag har bara gått upp 3 kilo. Är i vecka 23 med första barnet.

Skulle det ha varit så att jag hade gått upp mer så hade jag nog ändå inte tänkt på vad jag stoppar i mig ändå utan ätit vad jag velat.
  • Anonym (??)
    PalleH skrev 2014-12-18 20:56:26 följande:

Hej! Skriver sällan här men läser mycket av det som skrivs och tar till mig en del.. Väntar första barnet och är i v 22 (21+1) nu. Flyttade från Malmö för ett år sedan och bor nu i en liten håla (hehe..) där jag flyttat för jag träffade min nuvarande man.. Så har få att prata med här om min graviditet utom med systrar, vänner o mamma osv men det är på telefon/sms och allt är kanske inte samma i alla kommuner. Iallafall... Imorse när jag pratade med min mamma tyckte hon att det var skumt att jag ska träffa BM igen först 7/1 när jag är i v25.

Träffade bm för inskrivning i v 9 sedan igen i v 12-13 för att göra klart min "mapp" eller något. Gick först hos bm i vara kommun men har nu flyttat till skara och ska då gå här. Har alltså ny bm som jag inte vet vad hon heter och aldrig träffat och vi ska ses först 7/1. Är det vanligt med så långa hopp? Att man väntar 12 veckor innan man träffar bm igen? Har ingen som tar mina värden så vet inte om jag bör börja med järntabletter (känner mig inte trött o vill inte ta de i onödan?) .. Har ingen bm o ringa o rådfråga utan att behöva stå i telefonkö där de ringer upp oftast dagen efter... Långt o klyddigt inlägg. Men ja, hur har ni det med bm-träffar? :)

Jag tror inte det är ovanligt med det hoppet. Jag träffade min BM på inskrivningen och var då i v10 tror jag. Hade första ultraljudet i v13 andra i v20. Hade tid för att träffa min BM den 12e januari. Men jag trivdes inte med min bm jag hade så jag bytta.

För en vecka sedan ringde jag till MVC pga mina extrema sömnsvårigheter. Fick då tid att komma och träffa min nya BM för att prata med henne om det öga mot öga istället. Nu är nästa träff inbokad 12/1 och jag kommer då vara i v25-26. (Hon var också mycket bättre än min förra BM)

Under vårat samtal så fick jag lyssna på hjärtat också då hon tyckte det var lika bra då det var ett tag kvar till nästa gång, och nästa besök ska vi börja mäta magen.

Jag tror nog att du kan få komma och träffa din BM om du ringer och säger att du vill det :)
  • Anonym (??)

Nu är det oundvikligt. Sambon är super förkyld och jag har sedan inatt bara fått mer och mer ont i halsen. Är inne på 6e gången som förkyld under graviditeten (om detta bryter ut och blir mer än halsont). Går in i v25 imorgon. Riktigt jobbigt!

Att dricka varmt funkar inte och jag mår bara illa av varma drycker då jag blir så varm inombords. Vanliga halstabletter hjälper inte ett dugg heller.

Är det något av apotekets halstabletter man får äta som gravid? Tex strepsils eller bafucin som lindrar lite? Är det någon som har nå andra tips för att lindra halsont?

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)