Inlägg från: madde10 |Visa alla inlägg
  • madde10

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:

Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3

Åhh, grattis!!! 
  • madde10
    Bell13 skrev 2015-03-25 16:15:39 följande:
    Jag är idag i v 38+5 och är så trött och less på graviditeten och vill bara få det gjort nu tänkte att jag skulle kunna fråga om en hinnsvepning på mitt besök på fredag. Min bm är väldigt tillmötesgående och hon har sagt de två senaste veckorna att han är ju klar nu och faktiskt redo att födas.
    Ja, BM verkar ju vara så himla olika med det. Men bebisen är ju klar så du borde få det. Håller tummarna!
  • madde10
    Bell13 skrev 2015-03-27 11:08:52 följande:

Efter besök hos bm med genomförd hinnsvepning konstateras det att tappen är 1 cm och det är öppet 2,5 cm hon tror jag föder inom 1 v

Härligt att nåt är på G! Hoppas det sätter igång snart :)
  • madde10
    LillaSandy skrev 2015-03-27 10:56:24 följande:

V 37 nu och vi har precis flyttat från vår lilla tvåa till en stor trea :) Min bebis sparkar knappt nåt utan några gånger per dag känner jag hur den buffar runt lite. Hur känns det för er då bebisen rörs? Jag har moderkakan fram och det kan ju påverka. Har inte förberett mig på hur jag ska hantera smärtan under förlossningen utan tror jag tar det då de kommer. Vet inte heller hur det kommer att kännas eftersom det är mitt första barn. Har inte haft några sammandragningar tidigare förutom då jag åkt bil. Senaste veckan får jag några per dag i varierande frekvens, magen blir då hård och spänd så man ser tydligt hur sned den blir beroende på vilken sida som bebisen ligger på. Hur känns det för er? Jag går till bm varannan vecka.

Det var samma för mig med första. Hade ingen aning om hur det skulle kännas. Har du inte ont nu när sammandragningarna kommer så tror jag det bara är "övningar" inför förlossning. När väl förvärkar/värkar kom så gjorde det, så då visste jag utan tvekan att det var på g. Folk sa till mig att du känner när det är på riktigt, så trodde jag inte riktigt på det, ända tills det var på riktigt :) Sen kan ju vissa få ont länge utan att det händer nåt. Jag har haft  sammandragningar, när magen blir stenhård, i flera veckor, även vid vila och här händer ingenting. 
  • madde10

Nu har jag fått en dag för igångsättning. På torsdag ska jag in. Ringer på morgonen och får tid. Det känns såååå skönt att veta att det bara är några dagar kvar nu! Blev helt plötsligt lite nervös haha. 

• madde10
    BigMami skrev 2015-04-01 13:15:49 följande:

Tack alla fina!

Hade lite sd/förvärkar som drog i ryggen lite då & då under dagen igår... På kvällen började slemmisen släppa på riktigt! (Brunfärgad av gammalt blod & så har alla mina förlossningar startat)

Ja det var verkligen luriga värkar! Kom in vid halv 4 (vaknade vid 01 av mer regelbundna värkar) och satte ctg. Vid första undersökningen var jag nästan fullt öppen! Men han var ännu inte fixerad. Blev det när vattnet sprutade ut som en brandspruta ner över , ben, fötter & golv & nästan över gubben

Andades igenom förlossningen och var fullt avslappnad och koncentrerad så smärtlindring behövdes inte.

Nu väntar vi på barnläkare och om allt är bra, åker vi nog hem.

Dock var det ju inte världens bästa datum haha!

Fortsätt kämpa tjejer!!

Grattis! !!låter som en toppenförlossning.
  • madde10
    Sommarsnö skrev 2015-04-01 18:35:35 följande:

Som förstföderska är jag inte bara nervös inför förlossningen utan för hela grejen att bli mamma och att hela livet kommer att bli förändrat. Är rädd för att det kommer att ligga mig i fatet under förlossningen - en oro för att jag kanske inte kommer att känna den där himlastormande lyckan som alla pratar om. Någon som känner igen sig? Hur tacklar man det?

Jag kände ingen himlastormande lycka när sonen kom. Allt blev ju helt annorlunda. Jag tyckte bebis tiden var mest jobbig och hade jättesvårt att slappna av. Nu är han fem och jag kan inte tänka mig ett liv utan honom, han är absolut det bästa jag gjort. Och nu längtar jag som tusan efter bebisen. Vet nu att mycket kan krångla med mage, amning och sömnlösa nätter. Jag är mer förberedd. Sen alla hormoner som man har gör ju inte saken lättare :)
  • madde10

Igångsättning i onsdags. Fick första dosen kl 15. Igår 7 på morgonen kom hon. Nu är vi på BB och hon ligger och sover brevid pappa. Helt, helt underbar ! Jag är mörbultad men totalt lycklig. Håller tummarna för alla er andra att det kommer igång när det ska ????

• madde10

Men åh vad kul att den här tråden fortfarande är aktiv! Har inte varit inne på familjeliv sen i våras. Tiden har ju gått så fort, min lilla tjej blir 6 månader i dagarna! Dagarna flyter på här. Har hållt på med smakisar i nån månad och började idag med gröt. Hon har sovit så bra på nätterna med nån amning, tills nu, hon vaknar och vill äta flera gånger. Antar att hon behöver nåt mer då :) 
    Är det nån här som har börjat krypa? Jag har skjutit på allt vad den tiden innebär, men måste nog börja barnsäkra snart. Och städa mer haha. Storebror älskar ju lego också så där behövs det göras nåt åt.

• madde10
    Bell13 skrev 2015-10-01 11:44:05 följande:
    Hej att krypa är långt borta för oss. Har börjat äta lite mer då det blev som hos dig nu att det vaknades på natten och allmänt missnöje dagtid. Ammar 50 % ungefär.

Han vänder sig inte och sitter inte heller själv.

Men det är väl tidigt att krypa vid 6 mån?
    Ja det kanske det är? Det ser ut som hon är på gång, hon började vända sig vid 3 1/2 månad och sen dess är det bara magläge som gäller. Hon håller på som sjutton och drar upp knäna mot magen och upp med rumpan, så då känns det som det är på g. Hoppas ju att det dröjer lite till dock, är ju så lugnt och skönt nu hahah. 
    Har börjat nu med gröt på förmiddagen, ska införa lite på kvällen snart och se om sömnen blir lite bättre. 
  • madde10
    Freje skrev 2015-11-04 13:20:16 följande:

Hur ser era matscheman ut ungefär om dagarna? Hur mycket gröt och vanlig mat äter era små?

Frukost: gröt med äppelmos
    Lunch: Nån matpure, efterrätt fruktpure
    Middag: Nån matpure av grönsaker, efterrätt fruktpure
    Kvällsmål om hon är pigg; gröt med äppelmos
    Är inne på min tredje maträtt. Korvstroganoff med bulgur, fisk och potatis och nu spagetti och köttfärsås. 
    Däremellan amning, har börjat amma mer på nätterna. 
  • madde10
    Freje skrev 2015-10-31 22:10:57 följande:

Inser att vi måste börja barnsäkra igen. Dottern står nu på alla fyra, undrar när hon börjar krypa?

Jag trodde hon skulle börja krypa för en månad sen, men det har hon inte gjort som tur är. Men hon är på g så jag har också börjat tänka på det. Börjat plocka undan lite, sätta fast bokhyllor. Ska börja sätta lådspärrar snart. 
  • madde10

Här har vi precis haft tredagarsfebern. 39-40 graders feber i tre dagar, sen utslag. Men nu är vi tillbaka på banan igen. 
    Angående amningen så ska jag börja jobba 1 jan så vi håller på att gå över till mer och mer mat, jag ammar kanske 3-4 ggr per dag nu. Nattamningen får nog fortsätta ett tag till. 

• madde10

Nu har min tjej börjat krypa. Trodde hon skulle börja för ett par månader sen men som tur var så gjorde hon inte det. Nu är hon 8 månader och har precis fattat hur man kryper. Så kul!

• madde10
    Freje skrev 2015-12-06 21:50:16 följande:
    Åh va roligt!
    Min tjej lärde sig att växla mellan sitta och ligga själv, för två veckor sen. Idag tog hon första krypstegen. Hon har ålat sig framåt hittills, men har nu kommit på att det går fortare att krypa
    Måste tjata på sonen att alltid plocka undan smålegot, nu när hon tar sikte på hans rum. Hua, fasar för den dan han glömmer och lilasyster får tag i en.
    Samma här :) Känns som vi har en miljon smålego. Just nu rensas det både här och där på potentiella livsfarliga saker hon kan komma åt :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)