Inlägg från: madde10 |Visa alla inlägg
  • madde10

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Fr1da 31 år bf 1/4 flicka 

Fruhs 26år bf 2/4 Pojke 

Jjousefajn 23 år bf 5/4 pojke 

Hanna681 34 år BF 6/4 flicka 

Humledumle 25 år bf 7/4 flicka 

Emmasdag 24 år bf 9/4 pojke 

Sommarsnö 38 år bf 10/4 pojke 

Hfriborg 28 år bf 12/4 flicka 

madde10 39 år bf 13/4 flicka

Silverfirren 20 år bf 15/4 pojke 

Emmadee 35 år bf 17/4 vet ej 

Kiickson 28 år bf 18/4 vet ej 

ArdnasK 35 år bf 19/4 flicka 

LillaSandy 28 år bf 21/4 flicka 

Linaslus 30 år bf 25/4 pojke 

Madelenb 28år bf 25/4 flicka 

Apriltös 21 år bf 25/4 flicka 

S1528 27 år bf 27/4 flicka 

Lais 32 år bf 27/4 vet ej

Tjallamallan 26 år 28/4 - vet ej 

Ullin 38 år bf 28/4 - vet ej
  • madde10

Jag har inte vaccinerat mig ännu. Min barnmosrka sa ingenting om det när jag var där förra veckan, kanske hon glömde? Velar fram och tillbaka. jag var också gravid 2009, som nån annan här i tråden och det var sån hysteri över svininfluensan. Då vaccinerade jag mig för jag kände sånt tryck att göra det. Nu är jag mycket tveksam.

• madde10

Jag kommer att amma om det funkar. Med sonen var det problem i början. Han fick inte riktigt tag så jag använde nån slags napp. Sen fick jag såriga bröstvårtor och grät varje amning för att det gjorde så ont. Fick sen mjölkstockning på det. Den perioden var hemsk, men jag kom förbi den och DÅ blev det jättemysigt. Får se om jag orkar hålla ut om det skulle bli så igen. Men då finns ju ersättning som är så bra. Då kan ju också mannen bli involverad och jag bli lite mer "fri". 
    Jag hatar att det finns så mycket åsikter om detta. Ammar man inte måste man förklara sig och ammar man länge tycker folk man är konstig. O allt annat som samsovning, hur länge man ska låta barnet skrika innan det tas upp mm. Alltid åsikter. När jag fick sonen blev jag påverkad av min omgivning även om jag verkligen försökte göra vad som var bäst för oss. Denna gång kommer jag slå dövörat till. 
    Jag har förvarnat min mamma om att vi kommer att testa EC på bebisen för att se om det funkar, för jag vet hur hon är. Så det är lika bra att ta det nu. 

• madde10

Var hos BM idag och lyssnade på hjärtjuden. Underbart. Är idag 22+0 och det känns som en milstolpe, nu ska jag inte ringa gyn om det är något utan förlossningen. 
    Känner bara inuti än så länge, inget utanpå. har moderkakan i framvägg. 

• madde10
    kiwifågel skrev 2014-12-10 09:37:04 följande:

Jag hittade precis en informativ video (eller snarare video-serie) på youtube om tygblöjor, om det var fler än jag som undrade hur det fungerade.

">

Visserligen är hon från USA så priser och märken kanske inte stämmer överens helt, men i övrigt så verkar det ju faktiskt vara rätt lätthanterligt! :)

Någon som använt sig av tygisar som känner igen märken och tillvägagångssätt? 

Jag använde tygblöjor till sonen. Då körde jag vikisar och skal bara. Funkade bra. Sålde sen allt. Ska köra tygblöjor nu också, och ska testa att sy ullbyxor och pröva lite andra former. Ska också testa EC denna gång, nån som gjort det? Är med i gruppen tygblöjor på FB, den är jättebra.
  • madde10
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-11 19:16:52 följande:
    Vad tror ni?
    Jag tror inte det är någon fara alls.
  • madde10
    kiwifågel skrev 2014-12-10 16:12:32 följande:
    Då ska jag spana in den gruppen. Det var nog precis så som jag tänkte testa i början, vikisar och skal :) Hittade en sida med gratis mönster, hoppas att det finns några till a4format...

Jag vill jättegärna prova EC, det verkar så coolt när det fungerar. Hoppas man orkar tänka på sånt när man har sömnbrist :) Har du några tips på nybörjarinfo om EC?
    Nej, jag kommer själv vara nybörjare :) Men finns en facebookgrupp om det också som jag gått med i. Skulle vara kanon att fånga bajset iaf, speciellt eftersom vi ska använda tygblöjor :)
  • madde10
    PalleH skrev 2014-12-18 20:56:26 följande:

Hej! Skriver sällan här men läser mycket av det som skrivs och tar till mig en del.. Väntar första barnet och är i v 22 (21+1) nu. Flyttade från Malmö för ett år sedan och bor nu i en liten håla (hehe..) där jag flyttat för jag träffade min nuvarande man.. Så har få att prata med här om min graviditet utom med systrar, vänner o mamma osv men det är på telefon/sms och allt är kanske inte samma i alla kommuner. Iallafall... Imorse när jag pratade med min mamma tyckte hon att det var skumt att jag ska träffa BM igen först 7/1 när jag är i v25.

Träffade bm för inskrivning i v 9 sedan igen i v 12-13 för att göra klart min "mapp" eller något. Gick först hos bm i vara kommun men har nu flyttat till skara och ska då gå här. Har alltså ny bm som jag inte vet vad hon heter och aldrig träffat och vi ska ses först 7/1. Är det vanligt med så långa hopp? Att man väntar 12 veckor innan man träffar bm igen? Har ingen som tar mina värden så vet inte om jag bör börja med järntabletter (känner mig inte trött o vill inte ta de i onödan?) .. Har ingen bm o ringa o rådfråga utan att behöva stå i telefonkö där de ringer upp oftast dagen efter... Långt o klyddigt inlägg. Men ja, hur har ni det med bm-träffar? :)

det är säkert olika på olika landsting, men jag tycker det verkar lång tid. Jag fick tid ca 2-3 veckor efter RUL för samtal, efter det är det en gång i månaden. 
  • madde10
    amandanS skrev 2014-12-19 15:06:43 följande:

Pyssetips här igen ;)

Mycket enkelt att sy i mitt tycke!! :)

Jättefin! En sån tänkte jag också fixa, men funderar på att ta en befintlig filt och fixa till. Tror en sån är perfekt att ha i april :)
  • madde10

Var hos BM idag, v 25+0. Järnet låg på 115 så nu ska jag börja med niferex. Gjorde första måttet på magen, det var 25 cm. Hon sa det var stort, så det blir väl som förra gången, stor mage men normal bebis hoppas jag :)
    Mina krämpor är trötthet, känner mig otymplig och när jag går så blir magen hård. Har ingen foglossning vilket jag är mycket glad över.
    Har skickat in ansökan om havandeskapspenning och jag hoppas verkligen den går igenom. Jobbar i växthus där jag står hela dagarna, bär jordsäckar som väger ca 23 kg mm. Snart kommer jag inte komma in mellan borden dessutom haha. 
    Har en mycket livlig bebis som stillar min oro genom att sparkas lite titt som tätt :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)