Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Här är tvillingen till höger som vinkar

• JhjärtaK

Nytt UL på onsdag för att kolla hur mycket de delar på gällande moderkaka och så. Har verkligen noll koll på hur ens bm-program ser ut vid en tvillinggraviditet?? Jag får ringa min bm imorgon och fråga. Fler koller blir det ju då det anses vara en "riskgraviditet" men hur mycket vet jag inte.

Fick också svar på mitt cellprov idag som var normalt så en helt fantastisk dag

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-18 20:15:35 följande:
    Vilka fina bilder. Längtar till mitt ul på tisdag men är lite nervös inför siffran.

Gjorde inte du ul ungefär samtidigt som jag om jag inte minns fel? Och då syntes det väl bara ett foster?
    Jo precis! Gjorde VUL i vecka 7+1 och då såg läkaren bara ett foster så den andra måste gömt sig bakom var dagens bm förklaring. Vi blev så chockade för vi "visste" ju att där bara fanns en, tji fick vi!

Här är bilden från det VUL:et.

• JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-18 20:15:35 följande:
    Vilka fina bilder. Längtar till mitt ul på tisdag men är lite nervös inför siffran.

Gjorde inte du ul ungefär samtidigt som jag om jag inte minns fel? Och då syntes det väl bara ett foster?
    Jag var också jättenervös för siffran och sen också såklart nervös för att det lilla livet hade dött men som det blev så hade jag uppenbarligen inte behövt oroa mig för varken det ena eller det andra

Jag håller tummarna för fina siffror på tisdag!
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-19 07:22:11 följande:
    Vilken chock det måste vara men ändå en positiv sådan.

När jag gjorde ivf så fick vi alltid tillbaka två ägg och jag hoppades på tvillingar. Är det nån skillnad på den här graviditeten mot tidigare? Har hört att man mår illa mer och att allt blir "värre"
    Ja jag har ju mått betydligt värre än med dottern och också varit tröttare. Jag tänkte att varje graviditet är ju annorlunda men nu förstår jag ju varför

Då detta verkar vara enäggstvillingar så skall jag till läkare i nästa vecka redan och sen så börjar de kolla med UL i ca vecka 25 tror jag för att se så att en tvilling inte växer sämre än den andra. Tydligen kan det bli att de delar blodomlopp via moderkakan och då kan en av tvillingarna, dit blodet går först, få mycket mer näring än den andra. Men detta går tydligen att fixa som tur är .
  • JhjärtaK
    Linaslus skrev 2014-09-19 11:00:31 följande:

En fråga till alla er som gjort och ska göra kub-test och är under 35år har det kostat nått för er? Jag bestämde mig för att göra testet och fick nu reda på att det kostar 1500:- eftersom jag är under 35år

Ja för oss kostade det 1500 men vi har inte betalt något än. Antar att vi får en faktura hemskickad.
  • JhjärtaK
    Bomerang skrev 2014-09-19 14:01:02 följande:

Ja jag har också bara gjort när det behövts. Första tidiga gjordes hos BM gratis och andra på akuten så det kostar som ett vanligt läkarbesök. Får jag inte ett UL till innan vecka 18 kommer jag nog gå på ett privat ul för jag är så orolig och behöver se dom :( den ena tvillingen var en cm mindre än den andra men den har troligtvis fäst senare och låg mer ihopkrupen och sov lugnt medan den andra var en liten ligist :)

Vad tydligt det syntes på dina bilder att det är tvåäggstvillingar Nu förstår jag att vår bm var så säker på att våra är enäggs, de såg ju ut att ligga helt annorlunda. Hos dig såg man skiljeväggen tydligt.

Grattis till två! Våra skiljde 0,6 cm nu. Den ena är 5,8 cm och den andra 5,2 cm.
  • JhjärtaK
    Solkatten skrev 2014-09-20 00:04:00 följande:
    Vill inte komma som någon besserwisser här men om det är tvåäggs eller enäggstvillingar är oerhört svårt att veta för än barnen är födda. Det du menar måste vara hur de ligger, alltså om de har egen hinsäck eller delar. Det har inget att göra med om de är tvåäggs eller enäggs :)
    Ok, jag gick bara på det som bm sa som gjorde ultraljudet där hon beskrev hur livmodern oftast såg ut vid två eller ett ägg. Men det är säkert som du säger svårt att se. Men om jag har för mig rätt så hade de gjort IVF och satt in två stycken embryon och ja då är ju sannolikheten att det är tvåäggstvillingar väldigt hög.
  • JhjärtaK
    alhi skrev 2014-09-19 22:17:35 följande:
    åh vad fina de är Hjärta
    såkandetgå
    Tack är så glad men oj vad jag oroar mig för helt nya saker nu! (Därför jag är vaken såhär mitt i natten :-/ ) Det skall bli skönt att få träffa en erfaren läkare redan på onsdag så att vi kan få ställa lite frågor.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)