Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Krabban skrev 2014-09-08 09:18:05 följande:

Hej!

Jag är i v 6+6 idag och har haft bruna flytningar igår och idag och molvärk. Är  jätteorolig nu och ställer mig in på missfall. Vet att detta är en positiv tråd men hoppas på lite pepp härifrån. Någon mer som haft detta och som det gått bra för?

Det finns säkerligen många som haft det som du och där det gått bra. För mig personligen har dock bruna flytningar i kombination med värk slutat i mf. Men har läst att bara 1/3 av blödningar i början på graviditeten leder till mf så du har oddsen på din sida

Men ring din mvc och be att få ett VUL så får du se hur det ser ut just nu där inne iaf. Lycka till!
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-09-08 10:31:59 följande:

Verkar som många här börjar "få mage"... Har syns inget... Fler som det inte syns på?

Är i v10 nu... Fick iofs mage väldigt sent med första barnet.. V.19-20

Tycker inte det syns speciellt mycket här heller. Har också bakåtvinklad livmoder så kanske hänger detta ihop? Men på kvällarna när magen är svullen så syns det ju lite men inte så att någon skulle tänka på det tror jag. Och då är det längre upp, inte nere vid livmodern direkt, antar att det är de extra 2-3 kilona som lagt sig där (och på brösten, måste köpa en större bh!)
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-09-08 14:53:45 följande:

Har varit hos bm och skrivit in mig idag och tagit alla prover, känns som ytterligare en milstolpe är kryssad nu.

Mitt järnvärde låg på 127 och blodsockret på 5.1 vilket var perfekta värden enligt bm. Bokade in ultraljud för kub den 23 september, längtar dit

Låter väldigt likt mig . Hade 132 i hb och 4,8 i blodsocker förra veckan på hälsokollen.

Skall på kub-UL den 18:e september så om 1,5 vecka, lääängtar!! När skall du ta dina blodprov inför kub och hur långt gången kommer du vara då? Tar mina blodprov imorgon i vecka 10+5 och sedan UL i vecka 12+0.
  • JhjärtaK
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 14:57:38 följande:

Någon mer än jag som har stort sug efter suschi??

Japp, en vecka åt jag sushi fyra gånger !! Tur att det både är någorlunda nyttigt och ok att äta som gravid.

Åt sushi till lunch idag också
  • JhjärtaK
    lillalivet8084 skrev 2014-09-08 18:03:33 följande:

Jhjärtak - min barnmorska sa att det inte är bra att äta lax även om den varit fryst. Så jag har slutat äta suschi! Åt oxå 3ggr i veckan en sväng förut! Sååå gott men slutade med det i vecka 7 efter uppmaning av barnmorska!

Jag har svårt att tro att Livsmedelsverket skulle tillåta sushi om det visat sig vara farligt på något sätt men vi gör alla våra egna val

Åt sushi minst en gång i veckan när jag var gravid med dottern och hon är helt perfekt, känner att det finns tillräckligt många saker att nojja sig över utan att behöva addera fler saker till listan
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-08 18:47:21 följande:
    Jag har också hört det.. Förra graviditeten åt jag ingen gravad lax för jag läst att man inte ska det mer än 1-2 gånger på hela året. Och sushi är väl mer rått än gravad?
    Gravad lax är en annan sak. Den har ju legat ett tag och just gravats medan sushi göra på nyligen upptinad lax. Men även gravad lax är ok att äta så länge den är nyförpackad. Läs på Livsmedelsverkets hemsida, där står det tydligt vad man skall undvika helt, vad man skall vara "försiktig" med och vad som är fritt fram att äta så länge det är fräscht.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-09-08 20:25:25 följande:

Måste höra med er som varit gravida och fått barn tidigare; hur pass rörlig är man från 6-8:e månaden typ? Min sambo kommer ev att jobba i Norge då och jag funderar på att vara här i Sverige under den perioden då jag vill förbereda mig inför förlossning och så. Förstår att det kan vara väldigt individuellt hur man mår förstås men vad är värsta och bästa scenariot och hur är troligt att man mår? Klarar man sig själv utan assistans (tänker på bärhjälp och andra saker som kan behövas i slutet)?

Som du skriver väldigt individuellt men värsta scenariot så är du sängliggande och får knappt gå upp och gå på toaletten och bästa scenariot så mår du toppen och kan röra dig nästan som vanligt. Jag hade fruktansvärd foglossning de sista 10 veckorna och var sjukskriven från vecka 36 men klarade mig ändå rätt bra "själv". Hade nära till en mataffär och man kan alltid investera i en dramat om man oroar sig för att bära tungt. Sen finns det färdigmat om man har för ont för att laga själv också.

Men tänk bara på att du antagligen inte kommer att veta förrän du är där så det är svårt att skriva något i sten så ha en plan A och en plan B tycker jag.
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-09-08 22:21:03 följande:

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om.smörgås och div pålägg.. Nu hållt mig till ost i rädsla för att göra fel... Men redan tröttnat på osten! idag blev det smörgås med ägg, men hjälp vad illamående jag blev av doften när jag skalade de...

Är galet sugen på prickigkorv, Onsalakorv etc... Salami vet jag man kan frysa 3 dygn, men vad finns det mer för alternativ? Hur noga är ni med vacuumförpackad påläggsskinka tex?

Jag har bara ätit kokt skinka när den varit nyuppskuren men det står på Livsmedelsverkets hemsida att man kan äta nyförpackat smörgåspålägg som varit kokt. Och ja, frys in salamin i tre dygn så kan du ju äta den. Portionsfrys den så kan du ta ut bara de skivorna du vill ha samma morgon så blir det ännu säkrare
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-09 11:08:55 följande:
    Ja, åt ju så klart frukost på morgonen innan jag åkte in. Köpte bravos apelsinjuice och den verkade funka bra, fick bättre blodsocker. Innan åt jag liksom corn flakes med socker och oboy och en vit macka..
    Apelsinjuicen rekommenderade hon nog för att c-vitaminintag tillsammans med järnintaget hjälper kroppen att tillgodogöra sig järnet mycket bättre. Och tvärt om blir det när man blandar kalcium (ex från mjölken i oboy) med järn då kalciumet hämmar järnupptaget.

Jag tycker en smörgås med leverpastej och ett glas juice låter som en väldigt smarrig frukost, mycket godare än vad du åt innan
  • JhjärtaK

Var på del 2 av inskrivningen idag och det känns så bra! Skall bli undersökt av en erfaren förlossningsläkare och diskutera min nästa förlossning med honom.

Blodtrycket var 110/60 så åt det låga hållet så jag får se till att jag inte svimmar men hellre lågt än högt alla gånger såklart

Blodsocker var 5,1 och hb var 133 så även dessa toppen.

Min bm tog ett cellprov också och mina slemhinnor i slidan är väldigt lättblödande tydligen men hon försäkrade mig om att blodet kom från slidan, inte inifrån livmodern, så det känns skönt. Har inte haft några blodiga flytningar förutom precis efter VUL och nu efter cellprovet men hon sa att skulle jag få sådana de närmaste veckorna så berodde det på slemhinnorna och jag behövde inte oroa mig.

På torsdag nästa vecka är det kub, whiii! Hoppas att allt ser bra ut

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)