-
Tror det går via högkostnadsskyddet. Det har det gjort tidigare när jag varit hos sjukgymnast iaf.agirlnamedbill skrev 2014-10-20 14:18:42 följande:Kostar det massa pengar..?
-
Det där med dammsugning märkte jag idag. Brukar mest få ont när jag går promenader men tänkte inte ens att dammsugning skulle vara nåt problem men det onda satte igång efter det. Känns surt att inte kunna röra på sig som vanligt - promenader har blivit mitt sätt att hålla igång lite iaf nu när jag är gravid men jag får ju ont av detMadelen b skrev 2014-10-20 17:41:12 följande:Inte gå i trappor, inte sitta med korsade ben, alltid ha fötterna åt samma håll som näsan! Undvika damsugning mm allt som gör att höften blir sne belastad!
Sedan gå till en sjukgymnast, här kostar det 200kr / gång men jag har frikort!
Där kan dom massera, akupunktur och ge tens!! Jag har som sagt jätte mycket problem så jag ska köpa höftband som hjälper till att hålla fogarna på plats! Suger att ha de såhär tidigt då de oftast ( inte alltid ) blir värre! Därför viktigt att få hjälp!! -
Jag sitter här och eldar upp mig över förlossningen och tycker att det är konstigt att vi kvinnor ska behöva ha så ont när vi föder. Visst finns det smärtlindring men det är så många faktorer som spelar in så man kan i värsta fall bli utan helt. Undrar hur mycket det forskats på att få bättre smärtlindring under förlossningar, någon som vet? Man borde kunna få fram säkrare och bättre smärtlindring (för både mor och barn). I studier har man sett att när kvinnor rankar smärtan så är den enda smärta som är värre att amputera ett finger utan bedövning. Vem tycker att vi ska göra det i sjukvården i Sverige? Usch, jag blir arg! Det spelar ingen roll om det är naturligt och något vi gjort i alla tider. Skulle man tänka så skulle vi inte ha någon utveckling alls i världen.
-
Kanske tänker jag annorlunda när jag väl har fött. Men jag tycker det känns som ett hån att man ska tänka på andning och använda akupunktur och sådana saker när smärtan är olidlig. Vem skulle säga att man ska klara sig genom en operation genom att andas?BigMami skrev 2014-10-21 10:28:29 följande:Jag tycker att det är helt fantastiskt vad vi kvinnor och våra kroppar klarar av med allt vad en förlossning innebär Den smärta man upplever under en förlossning, får man inte uppleva genom något annat. Så underbart vackert när man får sin lilla bebis på bröstet som man har kämpat för och längtat efter. Den smärta man precis har upplevt är som bortblåst. JAG tror personligen att ju mindre smärtlindring man behöver, desto bättre är det för både mor och barn. Jag tror också att man återhämtar sig snabbare. Men självklart ska man ta smärtlindring om man känner att man behöver det. Det är ju verkligen individuellt och upp till var och en Visst vore det super om de kom på någon "supersmärtlindring" som var helt naturlig och trollade bort smärtan med ett trollspö
Kroppen har en fantastisk förmåga att "sköta smärtan själv", fast man kanske inte tror det just då. Avslappning är jätteviktigt tillsammans med "andas in genom näsan och ut genom munnen" Men som sagt, det kanske inte funkar för alla. Ingen förlossning är den andra lik -
I de bästa fall kan man ju välja smärtlindring men man är också beroende av en massa saker som gör att man kanske inte kan få den. T ex har man inte inom vården prioriterat att ha en läkare på plats på förlossningen som kan ge epidural direkt utan man måste vänta på att narkosläkaren (som även har en massa andra patienter) ska komma - vilket gör att man kanske inte hinner och blir utan.BigMami skrev 2014-10-21 10:47:20 följande:Ett hån? Självklart så väljer man ju själv hur man vill gör med smärtlindring. .
Och jag tycker verkligen INTE att man kan jämföra en förlossning med en operation. Det tycker jag är två helt olika saker.
Visst kan man operera med lokalbedövning och föda barn lika så.. -
På www.asos.com har jag sett många fina kappor - kolla på de som inte är under mammakläderna också. Det ser ut som om det finns jackor i a-linjeform där som kan passa.mandalii skrev 2014-10-21 11:06:24 följande:
Vad tror ni om den här jackan i vinter, tror ni den funkar för gravidmagen? Vill så gärna ha en sådan modell och tycker det är omöjligt att hitta fina vida lite kortare kappor. Någon som annars har bra tips på var man kan hitta någon som funkar?
www.topshop.com/en/tsuk/product/clothing-427/jackets-coats-2390889/faux-fur-hooded-swing-coat-3162317{1}~[black|blue]&bi=1&ps=200
-
Har ni funderat något på hur långt innan BF ni ska gå på mammaledighet? Om man ska gå 60 dagar före är det snart dags att meddela jobb. Jag tycker det är jättesvårt att veta. Men om man har foglossning nu så antar jag att man inte kan räkna med att det blir bättre direkt och då kanske det är bra att man går långt före så att man får vila? Hur tänker ni?
-
Får man plugga när man har föräldrapenning eller gör du det ändå så att säga? Bra att veta om det är tillåtet - då kanske jag ska fundera på det ocksåBell13 skrev 2014-10-22 15:09:13 följande:Jag blev uppsagd från mitt jobb i september så jag är hemma vilket är oerhört skönt. Ska plugga under min föräldraledighet i den mån det går till läkemedelskonsulent.
-
Har en kompis som för inte så länge sedan fått reda på att hon troligtvis aldrig kommer att kunna få egna barn. Jag har inte berättat något för henne ännu - det känns lite jobbigt. Kommer nog inte prata så mycket om graviditeten och barn med henne då det nog kan vara jobbigt och det kan jag bespara henne tycker jag - det finns ju andra att prata med. Tråkigt att din kompis reagerar så men du får väl försöka att se det från hennes situation - att det är en stor sorg som kan vara svår att bearbeta.Bell13 skrev 2014-10-22 15:06:38 följande:Jag har en kompis som är ofrivilligt barnlös och jag märker att hon är missunnsam mot oss. Hon har nästan helt slutat att höra av sig. Tycker det är tråkigt men också barnsligt.
Hennes man driver företag tillsammans med min sambo så det är en väldigt speciell situation. -
Någon mer som upplever smärta i magen när ni går på toa och gör nr 2? Det gör ont vid krystning och för övrigt känns det som en hård boll typ i magen. Kan också känna att det gör ont när jag sätter mig ned fast då mer liksom vid ändtarmen (ursäkta alla detaljer). Jag kan gå på toa varje dag men det är kanske inte lika ofta som förut så kanske att det kan vara förstoppning? Någon som upplevt liknande? Det är värst på kvällen för mig.