Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Tack för alla tips ang babyskydd! Funderar på den här som fått bäst i test, Be Safe Izi go. Men frågan är, behöver man en bas eller funkar det utan. Hur tänker ni? Det är ju typ dubbla priset med en bas, men ur säkerhetssynpunkt, hur stor skillnad är det? 

• mandalii
    S1528 skrev 2015-01-04 10:29:30 följande:

För mig var det självklart att ha en bas till babyskyddet. Jag har sett för många dåligt, vingligt och felaktigt(!) fastspända babyskydd i jobbet och jag vill absolut inte utsätta mitt barn för det.

Rent krockskyddsmässigt tror jag inte att det är någon skillnad med och utan bas. Men med en bas minskas processen det innebär att få in barnet i bilen med ett moment. Dvs spänna fast barnet i stolen och sedan spänna fast stolen i bilen med trepunktsbälte. Antingen sitter basen permanent monterad med bälte och/eller IsoFix och skyddet klickas bara i och kontrolleras. En glömskans riskfaktor som elimineras, det känns iallafall bra för mig.

En annan sak som jag själv observerat och som är otroligt viktig att tänka på är att inspektera bältet så att det inte blir skadat under användning, tyvärr har vissa babyskydd ibland ganska vassa kanter som skaver sönder bältesbandet om det kan röra sig något fram och tillbaka. Ett skavt bältesband är ett dåligt bälte och skall bytas ut pronto!!

Ni som tänkt ha era barn i bilens framsäte bör provmontera så fort ni får hem babyskyddet, för vissa bilar har bälten som är för korta för att användas utan bas. Trist att komma på det för sent när det inte går att byta eller blir tight om tid att komplettera med bas innan bebisen kommer.

Skall man använda bas så är det bra om man är två när man skall montera den. Beroende på hur "fluffigt" bilens eget säte är kan man behöva trycka basen ganska hårt nedåt för att kunna spänna fast den tillräckligt hårt med bilens bälte.

Så, nog med jobb för stunden, nu återgår jag till att ha semester ;D

Tack för mycket bra svar! Då får vi nog överväga att ha en bas.
  • mandalii
    Hanna 681 skrev 2015-01-05 21:37:04 följande:

BB Stockholm har jag valt. Födde där sist, tycker att de har fina lokaler och lugnt miljö.

Vi har också valt BB Stockholm, min syster har fött båda dina barn där och är supernöjd.
  • mandalii
    Madelen b skrev 2015-01-06 11:54:10 följande:

Jag drömmer jätte konstiga drömmar, drömmer det i vanliga fall oxå men nu är dem antingen sexuella eller våldsamma konstigt nog var lika förra grav oxå!!

Samma här, drömde att jag hade sex härom natten och hör och häpna, jag vaknade av att jag fick orgasm på riktigt!! Haha, av drömmen, så jäkla skönt, men skumt på samma gång.
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-01-06 22:04:43 följande:
    Bugaboo så klart
    hihi : ) Har du fått hem din? Vad kostade den och vilken modell/färg blev det?
  • mandalii

Vi var hos barnmorskan idag och mätte mage och tog prover osv, min mage hade måttet 25 vilket enligt barnmorskan var helt perfekt, känns skönt, jag som tyckt att magen varit lite liten. Alla värden var toppen förutom järnet, måste antingen börja äta järntabletter eller på annat vis få upp järnhalten.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)