Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Är det någon som har erfarenhet av storleken på Polarn och Pyrets overaller? Är de stora i storleken? Vår pojke har storlek 74 nu, men tanken är ju att han ska kunna ha overallen hela vintern, bör man köpa storlek 80 då? Hur skulle ni ha gjort?

• mandalii
    Bell13 skrev 2015-10-27 19:11:41 följande:
    Jag skulle köpt 74.
    Okej, han är 71 cm lång och väger 8,9 kg. Du tror inte det blir tight snart då, om han ska ha kläder under också?
  • mandalii
    Raggsockan skrev 2015-10-29 14:30:59 följande:
    och här har vi återgått till att vakna varje timma.. är helt utamattad vill jag lova Gråter
    Stackars dig, det är precis samma här! Suck..hoppas det går över snart...
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-10-29 16:45:46 följande:
    Så gjorde Douglas innan jag började med riktig mat, var ett vrak ett tag. Hoppas du kommer på varför han vaknar
    Tyvärr har det inte hjälpt här. Eller jo, det hjälpte i början, plötsligt åt han bara en-två gånger per natt efter att vi börjat med gröt mitt på dagen och sedan matportion på kvällen. Men nu har han börjat vakna var och varannan timme igen. Han rullar över på mage hela tiden och vaknar av det och vill bli vänd på rygg, så somnar han om. Har testat med babynest och att rulla kuddar bredvid men han lyckas ändå rulla över...what to do?
  • mandalii

Vår lille pojke älskar mat så det är himla skönt. Men tyvärr har det inte alls minskat amningen på nätterna som jag hade hoppats på. Han äter ca 2-3 gånger per natt ändå.

Frukost runt kl 7-8, amning.

Lunch runt kl 10:30-11 en halv portion gröt och en tredjedel burk fruktpure.

Mellanmål ca kl 14 amning.

Middag runt kl 17: Mer än en halv burk matpure och en tredjedel burk fruktpure till efterrät.

Amning innan läggning runt kl 19-20.

Har testat att ge välling på flaska istället för att amma innan läggning men det vägrar han, bara tutte som gäller då.

• mandalii
    Bell13 skrev 2015-11-06 06:28:40 följande:

Har du provat att ge gröt på mellanmålet kl 14.00 istället för amning?

Jag ska prova att ge välling på kvällen nu och hoppas att slippa mata honom på natten.

Du menar att ge gröt både vid lunch och sedan till mellanmål? Åh vad spännande, du måste berätta hur det gick!?
  • mandalii
    BigMami skrev 2015-11-13 15:27:10 följande:

Vidar blir helt förstörd om man försvinner in i ett annat rum allt ska kretsa kring honom Tur han har storasyskon som roar honom emellanåt. Har man honom i knät är han som en ål och slingrar sig hela tiden! Blöjbyte och påklädning skriker han hysteriskt igenom varje gång. ..

Nån gång går det väl över..

Haha, vår lille pojke har också börjat bli hysterisk vid påklädning och tvättning i ansikte, bakom öron ,i armhålorna och under halsen. Han blir så fruktansvärt arg, och det är en kamp kan jag lova, varje gång nu. Han är som förbytt, trollunge, hahaha! Han hatar den hårda haklappen också och får panik så fort han får syn på den. Så vi för köra på såna i tyg och tvätta dem konstant. Och nagelklippning är nästan omöjligt nu. Jag och pappan måste hjälpas åt, den ena får försöka underhålla/sysselsätta honom medan den andra klipper.

Han blir 7 månader om en vecka, än så länge sover han fortfarande bra i sin egen säng. Somnar alltid lugnt i den samma tid, kl 20:00 varje kväll. Sedan vaknar han ca 4-5 gånger per natt varav 2 gånger av dem för att äta. Så verkar han vara vrålhungrig. Men de andra gångerna funkar det att stoppa i nappen så somnar han om.

Han sover ca 1,5 timme på förmiddagen, 45 min vid lunch och sedan ca 1,5 timme på eftermiddagen.

• mandalii
    Freje skrev 2015-11-20 12:55:48 följande:

Ni som ammar ff. Hur länge tänkte ni fortsätta?

Med sonen slutade jag vid 8 månader, då han inte ville längre. Men med dottern känns det inte som jag har så bråttom, och än verkar hon ha behov av amningen.

Min son blir 7 månader i helgen. Jag ammar honom ca 3-4 gånger på dagen och 2-3 gånger per natt. Eftersom det är så få gånger på dagarna nu så tycker jag bara att det är underbart och mysigt, så han får fortsätta så länge han vill. Men på natten är det tufft att bli väckt så ofta, även om det inte är lika ofta nu som då han var yngre så är det jobbigt att inte ha fått en hel natts sömn på 7 månader. Inte ens mer än 3 timmars sömn i stöten.

Men han verkar så otroligt hungrig när han vaknar på natten och vill äta. Hur gör man om man vill sluta amma på natten? Går det? Han kommer ju bli hysterisk. Har provat ge gröt eller välling innan läggning men det hjälper inte. Och han får gröt på förmiddagen och vanlig mat på kvällen.

Och frågan är om jag slutar amma på natten, sinar mjölken då? Dvs kommer jag kunna fortsätta amma ca 3 gånger per dag sedan?

Jag vill ju absolut inte sluta att amma helt och hållet, dels för att det är mysigt men också för att jag vet hur nyttigt och bra det är för barnet. Skulle vilja fortsätta amma dagtid fram till att jag börjar jobba då  han är ca 11 månader.
  • mandalii

Kul att höra hur det går för er, var ett tag sedan någon skrev här. Vår lille kille började krypa och ställa sig upp mot möbler någon dag innan hans 8-månadersdag. Nu när han blir nio månader om en vecka är det full fart här kan jag lova. Är helt slut efter att passa honom från alla farliga sladdar osv. Han är precis överallt i hela huset! Har beställt barngrindar från Ikea för att ha någon slags koll och för att kunna laga mat typ.

Jag slutade nattamma för precis en vecka sedan och det har gått bättre än väntat! Inatt vaknade han bara en gång för att kolla läget vid 23 (somnade 20:00) då jag klappade på huvudet och stoppade i nappen och så somnade han om. Sedan sov han till 07:20 då han fick välling och somnade sedan om till 08:30. Bästa natten sedan han föddes! Hoppas det håller i sig, i dåna fall ska jag sova borta en natt i helgen så får pappan ta honom och då får jag kanske min första hela nattsömn sedan han föddes! ????????

Han äter jättebra med mat och älskar att få sitta och äta små bitar själv, bröd med smör, ärtor, svarta vinbär, apelsinbitar osv.

• mandalii
    Bell13 skrev 2016-01-13 19:54:03 följande:
    Douglas har idag börjat hasa sig bakåt i magläge. I krypläge på alla fyra drar han fram ett ben och försöker men han orkar inte men kommer säkert krypa inom 1 månad dock så är jag livrädd att han ska sätta i halsen och han vill bara ha slät mat från 6 månader får han det äter han 1 burk per mål. Han sover rätt bra på natten 19.00 till 04.30 nu, då får han lite ersättning och somnar ibland om.
    Ska börja natta honom i egen säng till helgen.
    Här är han i fjällen i julas
    Men gud så söt! Och vilka fina kläder!
  • mandalii

Jösses hörrni, jag är visst gravid igen! Har nog inte riktigt fattat det här ännu. Tog testet idag eftersom jag fick en liten blödning igår, trodde det var mensen men det kom inget mer. Har även vaknat upp mitt i nätterna av att jag varit extremt hungrig och kissnödig. Ska köpa ett test med veckoindikator imorgon och se ungefär hur långt gången jag är.

• mandalii
    Raggsockan skrev 2016-01-21 09:27:21 följande:

hahah jag är också gravid igen, ett litet hoppsan här i vecka 10 :P

Nämen grattis! Hur vet du att du är i vecka tio? Jag har ju inte fått någon mens efter förlossningen så jag har ingen aning om hur långt gången jag är. Kan dom se det på MVC?
  • mandalii
    Bell13 skrev 2016-01-20 21:28:08 följande:

Åh grattis vi har precis börjat försöka att skaffa syskon till Douglas. Jag är ju 41 år så får se hur det går. Önskar dig all lycka

Tack!! Känns ju helt underbart, men eftersom det inte var direkt planerat så är det fortfarande overkligt. Men positivt tror jag det är för barnen att inte ha så långt mellan.
  • mandalii

Jag var hos BM idag och blev inskriven och fick remiss för att göra UL för att bestämma graviditeten, det blir nästa vecka. Såååå spännande! Har ju känt symptom redan i december nu när jag tänker efter så det kan nog ha gått ett tag.

• mandalii
    Raggsockan skrev 2016-01-21 20:21:09 följande:
    åh då kanske vi får augustibarn tillsammans då också! :) Nu blev jag också väldigt nyfiken! ;P
    Hihi ja det verkar onekligen bli ett augustibarn, jag var på ul för ett par dar sedan och fick veta att jag är i vecka tio nu. Hoppas bara att allt går bra nu. Allt såg fint ut på ul och hjärtat slog så fint. Men har haft rosaröda flytningar lite från och till så blir lite orolig. Någon som känner igen sig och kan stilla min oro, normalt?

• mandalii
    Bell13 skrev 2016-03-03 08:41:13 följande:

På vår 10 mån kontroll var han 77 cm lång och 8900 g så en lång och smal kille fast ändå inte mager, han har blivit lite smalare sedan han började krypa. Har ökat maten och häller i en matsked grädde per måltid han äter så han borde öka lite i vikt. Han hade inte gått ner i vikt men bara ökat 500 g på 8 v.

Hur mår ni som är gravida?

Vår lilla kille var 76 cm lång och vägde ca 10 kg på tiomånaderskontrollen. Han hade också gått upp 500 g på 8 veckor vilket var väldigt bra enligt sjuksköterskan. De går ju inte upp lika mycket nu när de är så rörliga : )

Jag mår bara fint, enda jag känner av är att jag är extremt kissnödig, måste gå upp typ var tredje timme på natten för att kissa, sjukt jobbigt! Och så är jag hungrig som tusan. Annars ingenting. Är i vecka 16 nu. Längtar efter rul om tre veckor.
  • mandalii

Vi var på RUL i veckan och allt såg bara fint ut, och vi fick vet att det är en liten flicka vi ska få i augusti : ) Vi har ju en liten pojke sedan tidigare så det känns helt fantastiskt att få en av varje, hihi.

Hur har det gått för er andra på RUL osv?

• mandalii
    Bell13 skrev 2016-04-01 21:30:31 följande:
    Jag fick tyvärr missfall
    Åh nej, jag beklagar verkligen! : (
  • mandalii
    Freje skrev 2016-05-17 13:35:33 följande:

Hej, länge sedan någon skrev här Men med en 1 åring i huset har man fullt upp

Själv börjar jag jobba om två veckor och maken ska vara hemma till augusti då lillan börjar förskolan.
    Det känns skönt att börja jobba även om jag kommer sakna att vara hemma också. Det märks att hon börjar bli stor. Hon sover numer hela nätterna utan uppvak. Hon äter också själv vilket gör att måltiderna är lugna och sköna för hela familjen - även om det blir en hel del städa.  Hon kan gå även om hon helst kryper när det ska gå fort.

Saknar att ha en bebis i huset Är lite avundsjuk på er som väntar eller försöker få syskon.
    Men vi har bestämt att två är tillräckligt

Ha det gott!

Ja visst är det fullt upp, haha. vår lilla kille är nu 13 månader och han både går och springer nu. Och även han sover hela nätter nu utan uppvak, helt underbart för mig som är gravid i vecka 27 nu : ) Vi längtar sååå efter vår lilla tjej som kommer i augusti.

Förstår att det är blandade känslor kring att börja jobba, jag har dock ingen lust att jobba någonsin igen, trivs så bra med att vara hemma.
  • mandalii
    EmmasaraL skrev 2016-05-21 08:14:45 följande:

Kan inte förstå att våra barn har blivit över året! Fick precis veta igår att vi väntar igen. Helt oplanerat men vad glada vi blev. Har även börjat jobba så man undrar ju vad de ska säga ???? Hinner inte ens jobba ett år ????

Lycka till i augusti med barn nr 2!

Kul att läsa hur ni andra har det. Beklagar missfallet. Vet hur otroligt jobbigt det är.

Men visst är det otroligt hur fort tiden gått, så häftigt att få vara med om den här underbara ungens utveckling, han gör mig så lycklig varje dag. Och han är så gosig nu, vill kramas och pussas hela tiden. Mitt hjärta smälter.

Stort grattis till nya bebisen, när är hen planerad?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)