Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Fr1da skrev 2015-01-08 10:16:15 följande:
    Jag läste om detta för ett par dagar sedan. Då studien verkar vara gjord på ett ganska fåtal kvinnor så vet jag inte hur mycket jag tror på den. Läste att av de antalet kvinnor som sover på höger sida dör mindre än 0,4% av barnen. Ganska låg risk alltså.

Hoppas såklart att det inte medför någon större risk, då jag enbart kan sova på höger sida. Ligger jag på rygg eller vänster sida så får jag jobbigt att andas.
    Precis, tror som dig.

Exakt samma här, kan inte sova på vänster sida nu när jag är gravid då jag får svårt att andas, täppt i näsan och halsbränna/sura uppstötningar. Märkligt att det är sån skillnad ändå?
  • mandalii

Håller på och försöker planera vår föräldraledighet, men tycker det är så himla svårt det här med hur många dagar man ska ta ut per vecka och sjukpenningnivå och lägsta nivå. Vi har tänkt så här, jag är hemma 9 månader, månad 10 tar vi ut en dubbelmånad då båda är hemma samtidigt. Så det betyder att jag blir borta totalt 10 månader och min sambo 6 månader.

Hur tänker ni? Och är det viktigt att spara så mycket som möjligt för kommande sommarsemestrar eller liknande, eller hur ska man tänka?

Hur mycket kommer ni att spara? Dagarna på lägsta nivå kanske man kan använda för att dryga ut under de veckor man valt 50 %. Efter min planering har vi kvar massor med lägsta nivå dagar, är de bra att spara? Och cirka 30 dagar sparade på sjukpenningnivå.

• mandalii
    Madelen b skrev 2015-01-08 12:23:48 följande:
    Vad är viktigast för er?

Hur många dagar man behöver ta ut varierar ju jätte mycket beroende på ens sgi!

Tänk på att efter barnets 1års dag måste du ta ut eller jobba 5dagar/v.

Jag tänker såhär, de viktigast för mig är att mina barn ska få börja på dagis så sent som möjligt! Inte att ja ska kunna ta ut längre semestrar om något år!

Med första sonen tog jag ut alla mina föräldrar dagar både med sgi och lägsta så han kunde börja på dagis strax innan han vart 2år kändes bäst för mig/oss och semestrarna får vi ta omlott iaf så han har 8v ledighet på somrarna iaf så vi kommer köra lika på denna! Min sambo har sina dagar kvar men tror han kommer ta dem i sommar så vi får vara hela familjen tillsammans då!

Jag kommer dock börja jobba helger så fort det går så jag kan dryga ut mina dagar ännu mer, var arbetslös m första barnet så hade ju inte jätte bra sgi men fick dem att räcka iaf! Hoppas kunna få in bebis på dagis tidigast vid 2års ålder!
    Som jag förstår är taket på vad som kan räknas som sgi med nuvarande prisbasbelopp 333 000:- per år, sedan spelar det ingen roll vad man tjänar, och det kommer vi båda upp i.

Du menar att när barnet fyllt 1 så måste man minst ta ut fem dagar i veckan? Är det samma som 75 %? Man kan alltså inte ta ut färre antal dagar?

Kan man blanda med sina lägsta nivå dagar och ta ut dem exempelvis två dagar i veckan under en period då man kanske har 50 eller 75 % på sgi nivå?

Hur använde du dina lägsta nivå dagar, smög du också in dem lite här och var, eller tog du dem i en följd?
  • mandalii
    Hanna 681 skrev 2015-01-08 16:43:33 följande:

Vilken plåga att behöva sova på samma sida hela natten.. Jag behöver vända mig flera gånger, annars får jag kramp i ben och höfter.

Ja men samma här, det går ju inte att sova på samma sida hela natten. Men sover mest på höger sida.
  • mandalii
    Malinpetronella skrev 2015-01-08 21:50:17 följande:

Ve

12 veckor kvar =)

Men oj vilken fin och rund mage! Verkligen : ) Bara 12 veckor kvar, fantastiskt ju! Själv har jag ca 14 veckor kvar, eller 98 dagar för att vara exakt.

• mandalii

Alltså ursäkta, men nu är jag snurrig. Enligt min arbetsgivare så beräknas inte föräldrapenning på 7,5 prisbasbelopp utan på 10 prisbasbelopp. Varför har jag fått för mig att det är på 7,5? Med 10 blir det ju betydligt mer för oss i föräldapenning.

• mandalii
    Anonym (??) skrev 2015-01-08 23:12:53 följande:

Är det någon som har tänkt köpa ett "mindre känt" märke på vagn? Eller kör alla på Emmaljunga, Buggaboo och allt vad de heter?

Vi har fastnat för en Tako Jumper X och ska beställa nu i slutet av månaden. Jag har läst väldigt mycket om den och det är mycket som är positivt, inte sett mycket negativt om den alls.

Någon som har erfarenhet av den eller har något negativt om den?

Vi har bestämt oss för en Bugaboo Cameleon 3, ska köpa den på Blocket för 7 500 kronor och då är den inköpt 2013 och i jättefint skick. Då ingår det mesta, även terränghjul och reseskydd. Riktigt bra pris tycker jag! Blocket är bäst! : )
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2015-01-09 10:58:20 följande:
    7,5 prisbasbelopp är det man får som högst i sjukpenning. Men som du säger så är 10 prisbasbelopp gränsen för föräldrapenning Jag tänker ta ut förälrapenning 60 dagar före bf men det handlar mer om att det är administrativt lämpligt för mig (eftersom jag är tjänstledig från jobbet nu) än att jag kanske behöver gå hem då. Jag tänker inte ta ut semesterdagar före eftersom jag hört att om det mot förmodan skulle hända något med barnet så blir man inte återbetalningsskyldig vad gäller föräldrapenningen. Semesterdagar däremot har man ju alltid förlorat. Därför tänker jag ta ut full föräldrapenning fram till förlossningen. Efter det kommer jag nog att minska det lite grand. Men jag har tänkt att ta vårdnadsbidrag fr o m att barnet fyller 1 år (om det finns kvar fortfarande då) och då behöver man ha tagit ut 240 dagar (tror jag det är) i föräldrapenning på sjukpenningnivå först för att man ska ha rätt till det. Kruxet blir dock om de tar bort vårdnadsbidraget för då hade jag hellre velat spara pengarna så att min SGI är skyddad längre tid. Knivigt värre.
    Ahh, jag förstår. Tack för svar!

Förstår hur ni tänker, själv tänkte jag ta ut lite sparad semester innan förlossningen, eftersom påsken sammanfaller väldigt bra blir jag ledig cirka 17 dagar innan BF, men tar bara ut 8 dagars semester, det tror jag blir lagom. Men samtidigt vet man ju inte nu hur man kommer att må då.
  • mandalii
    Hanna 681 skrev 2015-01-09 20:25:13 följande:

Kul att din vagn kommer snart, har också beställt från Holland. Får adapter till bilbarnstol med på köpet. Tycker helt klart att det är värt att köpa från utlandet, kostar i princip som en nyare begagnad vagn.

Får jag fråga vad den kostade? Jag har nämligen kollat på sajter i Holland och priset slutar på runt 10 000 inkl extrahjul osv.
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-01-09 17:32:27 följande:

Har också köpt en sådan fast från Holland och fick också bra rabatt. Den borde komma snart. Beställde den för 7 v sedan.

Vad fick du betala och vad ingick då?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)