Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Har ni börjat sjunga/spela musik/prata med era små liv i magen? Det är väl nu nån gång de börjar höra ljud utifrån? Tänkte kanske klura ut någon sång som jag sjunger regelbundet. Det sägs ju kunna lugna dem sedan när de kommit ut. Någon som märkt det på tidigare barn?

• Sommarsnö

Tycker det är jobbigt med alla restriktioner som gravid vad gäller maten - jag blir så nojig. Köpte alkoholfri glögg med max 0,5 % alkohol idag då jag och min sambo resonerade som så att det är så lite att man isåfall också borde utesluta fil och liknande som också innehåller alkohol. Men efter jag druckit en mugg så blev jag nojig och läste då om någon alkoholforskare som menade att man ska avstå även alkoholfritt upp till max 0,5 %. Men fil eller andra livsmedel som kan innehålla alkohol säger ju ingen något om! Hur tänker ni?

• Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-10-25 21:06:49 följande:
    Glöggen värmer du på spisen och låter den koka några minuter, gör ingen skillnad på smaken men alkoholen försvinner.

Jag äter och dricker i princip som jag gjorde innan jag blev gravid, enda gången jag blivit nojig var när jag hällde i mig Brämhults smoothie som innehöll spirulina vilket man tydligen skulle undvika.. Börjar man googla så verkar det ju inte finnas någonting man får/bör äta :( Men jag tror att det mesta är okej i små mängder, frånsett cigaretter, alkohol och liknande
    Precis, börjar man googla på något så kan man garantera att det finns någon som säger att det inte är bra, oavsett vad det är ;) Har läst att man måste koka glöggen i 50 minuter för att alkoholen ska försvinna men har ingen säker källa på det. Låter dock lite jobbigt om det är sant, kanske lättare att skippa då om man inte är våldsamt glögglängtande
  • Sommarsnö
    Hanna 681 skrev 2014-10-26 08:13:25 följande:
    Och jag som har craving på a-fil, har inte alls tänkt i de banorna. Brukar undvika all sorts alkoholdryck, kollar efter symbolen med gravidmagen på om jag ska köpa något alkoholfritt. Men nån sorts helt alkoholfri glögg borde väl finnas, det längtar jag efter. Annars får det väl bli julmust!
    Tyvärr måste jag göra dig besviken; julmust innehåller 0,3 % alkohol ;) Samma med Champis. All läsk innehåller en liten mängd alkohol men de andra sorterna mkt mindre. Här står det om det : www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-10-26 15:56:17 följande:
    För mig kommer det att bli snitt av medicinsk orsak. Jag fick en total sfinkterruptur med dottern och efter den så rekommenderas jag snitt. Sen så är de ju två st vilket bara i sig höjer sannolikheten för snitt (50/50 för tvillingar).
    Varför rekommenderas man snitt efter sfinkterruptur? Finns det ökad risk för att det ska bli en sådan igen då p g a att såret går upp? 
  • Sommarsnö
    JhjärtaK skrev 2014-10-26 19:10:48 följande:
    När även analslemhinnan är inblandad så rekommenderas snitt i Västra Götaland. Och ja, det är för att risken för en ny ruptur är högre när man väl haft en redan och det är inte säkert att en ny ruptur kan repareras lika bra. Ärrvävnad är ju inte lika elastisk som oskadad vävnad så därav en ökad risk.
    Jag förstår. Beklagar att du fick en ruptur. Har du men av det fortfarande?
  • Sommarsnö
    FCet skrev 2014-10-26 20:29:32 följande:
    Har bara ett. Första gången den upptäcktes var den 12cm, detta var för 5 år sedan. För 1,5år sedan så var den 2,5cm. Just nu vet jag inte hur stor den är. Är också i v 16. Har RUL om 2,5v. Är lite smått orolig över myomet. Rädslan över att föda ett prematur barn och snitt är stort!
    Har en kompis som troligtvis inte kan bli gravid p g a myom. För er har det ju uppenbarligen lyckats. Beror det på hur det sitter och hur stort det är?
  • Sommarsnö
    Phosie skrev 2014-10-27 21:23:00 följande:
    Ja... Känner så med dig! Ringde till och med min barnmorska idag för att kolla om det var normalt, och jag skulle nog inte vara orolig! Det var säkert tarmarna.. Var på hon frågar om jag har mina vanliga graviditetssymptom? Dom har ju avtagit sen någon vecka bortsett från att brösten är enorma och man gråter till en sorglig reklam! Sen kunde hon inte lyssna på hjärtljuden? Är det inte lite märkligt i vecka 16.. Någon här som fått lyssna tidigare?
    Jag är i början av vecka 17 och fick lyssna på hjärtljuden idag hos barnmorskan. Nu är det iofs i Norge - vet inte om rutinerna är annorlunda här. De är iaf jättegulliga och man verkar få komma på kontroll lite när man vill och följer inte alls bara ett strikt schema.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)