Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Snubblade på en studie som visade att om man har värden över 1 MoM på PAPP-A och hCG så har man större chans att få en flicka och under 1 en pojke. Någon som vet mer om detta och om det har gjorts fler studier om det? Fick över 1 på båda så det kanske skulle indikera att jag får en flicka

• Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-10-15 19:47:40 följande:
    Men vadå 1? Man ska väl ha flera hundra i hcg som gravid?
    Ja men mätvärdet i IU/l brukar omräknas till ett värde i MoM. Detsamma gäller PAPP-A. Detta är alltså värden som mäts vid KUB-blodprovet.
  • Sommarsnö

Vi

majnollnio skrev 2014-10-16 12:06:35 följande:

Hej allihopa!
    Kul att hitta andra som också ska ha barn i April. Själv är jag beräknad till 30e, men då det kommer bli ett planerat snitt så tidigareläggs det lite. Detta är mitt fjärde barn men min sambos första, så det är spännande! :) Och det är också mitt första barn efter min Gastric bypass som jag gjorde för 2,5 år sedan. Mkt nytt alltså!

Någon som har köpt/börjat fundera på barnvagn? Det är en enda stor djungel! För att inte tala om bil .. Vi bli nu 6 st i familjen så en större bil är på tapeten. Tips på bil med 7 säten, men ändå bra last för barnvagn osv? :) Helst ingen soppaslukare då jag pendlar 8 mil om dagen (Tur o retur)!

Blev ett långt inlägg detta! Men då man äntligen "outat" vill man få svar på alla frågor man haft i flera månader ;)

Vi kommer nog att inhandla en Joolz Day barnvagn. Den verkar bra, och ursnygg, fast inte billig direkt....
  • Sommarsnö

Nu har jag läst två böcker av Gudrun Abascal om förlossning. Tänkte att det skulle lugna min förlossningsrädsla något men tji fick jag. Hur ska man våga föda? Ni som gjort det tidigare; hur fixar man smärtan? Jag är mest rädd för att inte kunna få den smärtlindring jag vill för att det är för sent eller tidigt eller av något annat skäl som barnmorskan/läkaren bestämmer. Rädd för den vanmakt jag skulle känna då.

• Sommarsnö

Tack för era peppande svar! Känns lite bättre nu. Ni som inte hann med EDA; vad berodde det på? Åkte ni in till sjukhuset sent eller ville ni ha det i ett sånt läge då det redan var för sent eller tog det för lång tid för narkosläkaren att komma? Bra att veta hur man ska agera om man verkligen vill hinna med att få det.

• Sommarsnö
    Öholm skrev 2014-10-18 00:44:22 följande:

Jag är i vecka 16 (15+3 enligt ul vid kub). Min mage är fortfarande platt och det syns absolut ingenting när jag har kläder på. Kan börja ana lite, lite att det syns utan kläder. Fast inte mer än att det skulle kunna vara lite svullet där längst ner som vid mens ungefär. Bm sa vid kub i v 11+6 att livmodern och bebisen ligger väldigt långt in mot ryggen så det är väl förklaringen. Är ändå fascinerad över att det inte syns någonting eftersom jag är smal. Föstår inte vart bebisen får plats liksom.

Har inte heller känt något som med säkerhet är bebisen. Första barnet så vet inte hur det ska kännas heller.

Haha, jag känner igen mig exakt i din beskrivning. Går in i vecka 16 nu och det syns i princip ingenting, möjligtvis en liten bula och det är svårt att knäppa vissa byxor. Är också smal och undrar var den har gått och gömt sig
  • Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-10-20 10:09:48 följande:
    Ingen..? Borde jag åka till sjukhuset?
    Har du haft ont i ischiasnerven tidigare så du vet var den sitter? Jag har ont i den nu och det har jag fått när jag blivit gravid. Det gör ont när jag går och vid vissa rörelser. Nu har jag också fått ont framtill vid blygdbenet vid något tillfälle så det är kanske foglossning. Kanske är samma i ditt fall? Men det kan ju vara något helt annat också. Fråga din BM.
  • Sommarsnö
    agirlnamedbill skrev 2014-10-20 13:52:23 följande:
    Vad ska man göra åt det? Stretcha? Massera? Låta det göra ont? Kan knappt gå med vänster ben :(
    Stretcha är bra. Inte göra sådana rörelser som gör ont - ta det lugnt. Läs om foglossning och ischias på nätet - det finns mkt info. Jag ska be om en sjukgymnastkontakt när jag träffar min BM nästa vecka. Tror att det är det bästa.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)