Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Emmadee skrev 2014-10-29 10:56:46 följande:

Jag har känt av små puffar och fladder ett tag. På exakt samma ställe som BM hade ultraljudsapparaten. Är i v 16 nu så det är tidigt att känna, men var tidig med sonen också trots att det var första barnet. Annars skulle jag lätt kunna börja tro att jag inte är gravid. Har visserligen lite mage, men inget som inte kan misstas för att jag blivit tjockare. Annars är symptomen borta, till och med det dåliga humöret och känslostormarna (som jag tror sambon lidit mest av)

Har ni några cravings?

Jag har inga direkta, men är däremot inte sugen på sötsaker och vill helst äta ost och kött.

Jag har inte heller några saker som jag bara "måste" äta men jag har däremot blivit mer sugen på godis än jag brukar. Är väldigt ståndaktig i affärerna annars och köper sällan det men nu har jag svårare att stå emot. Häxvrål är en favorit
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-10-29 12:00:42 följande:

Jag är omänskligt sugen på ugnsstekta potatisklyftor och bearnaisesås. Men det är det enda, och inte speciellt svårt att stå emot ;)

Har ni gått upp något i vikt? Jag upplever att det i princip inte händer någonting :/

Händer inget här heller. Brukar pendla mellan 53 och 55 kg normalt och nu ligger jag på 55. Undrar när det kommer igång? Kanske man kan våga hoppas på att inte gå upp så mkt i totalvikt om det inte hänt något ännu? Eller kan det helt plötsligt explodera och man går upp 20 kg - pang!?
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-10-29 12:52:29 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag vägde 59 kg innan graviditet och idag väger jag 66 kg så 7 kg och jag går in i v 19 på fredag så nästan halvtid.
    Jag är i vecka 17.
  • Sommarsnö
    lais skrev 2014-10-29 13:25:59 följande:

Jag går in i v 16 imorrn, har gått upp 1 kg. Kommer inte ihåg hur det var i början av förra graviditeten men då gick jag upp 13 kg och gissar att det kan bli nåt liknande nu

Antar att det är i slutet man går upp mest, eller?
  • Sommarsnö
    irissiri skrev 2014-10-29 15:39:50 följande:

Är i v 19 (v 20 på fre) och har bara gått upp 2 kg... Känner mig orolig för detta. Har en spytt eller ätit mindre än normalt, snarare tvärt om... Kan det vara så?

Det är säkert ingen fara. Min BM sa att det är väldigt olika hos olika kvinnor det där med viktökningen. Jag har inte heller spytt något och ätit som vanligt men har ändå ingen viktökning i vecka 17.
  • Sommarsnö
    MorCaa skrev 2014-10-29 16:40:25 följande:
    Precis!

När jag väntade min dotter gick jag totalt upp 1,5 kg.. Hon var inte undernärd eller för liten. Kom fullgången.. :)

En gravitidet väger ca 9kg med bebisens vikt, fostervatten, ökad blodmängd, livmoder och extra vätska som kroppen lägger på sig inför amning mm.. :)
    Hade du lite extravikt innan då? Om inte jag skulle gå upp mer än det skulle det innebära att jag förlorar 8 kg från min ursprungsvikt och det skulle nog inte riktigt vara så bra med tanke på att jag ligger på gränsen till undervikt redan nu (typ BIM 19).
  • Sommarsnö

Japp, jag blir mätt mkt fortare än innan. Tror man får tänka att man äter samma mängd (eller lite mer) men delar upp det på fler tillfällen istället. Ibland äter jag halva portionen och väntar sedan någon halvtimme och äter sedan resten.

• Sommarsnö

Någon som vet när vårdnadsbidraget kommer att tas bort? Nya regeringen har ju aviserat det men jag har inte hört något om när. Vi har tänkt använda oss av det fr o m när barnet fyller 1 år men kommer det att tas bort så vill vi istället spara föräldrapenningdagar så det vore ju bra att veta snart hur det kommer att bli.

• Sommarsnö
    BSBS skrev 2014-10-30 18:23:50 följande:
    Jag har också upplevt värk i olika former under de senaste dagarna. Tror inte att det är något konstigt men förstår att man reagerar på det. Min "värk" sitter mest under vänster revben.. Väldigt märkligt, samt att jag har börjat få som "hugg" i underlivet :O är i v 16

Någon som har en aning?
    Är det hugg när du reser dig eller ändrar ställning eller så? isåfall är det nog ligamenten, om det är på sidorna? Fick ett sånt senast imorse när jag nyste - fy tusan vad det gjorde ont - värre än någon gång tidigare! Tänkte att om det är så ont man har precis hela tiden när man föder så kommer jag att dö.......AJ!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)