Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

LillaSandy skrev 2014-10-03 17:46:26 följande:

Barnmorskan frågade om jag börjat äta omega 3. Gör ni det och har era barnmorskor rekommenderat det? Det var tydligen viktigt enligt henne, gjorde det i Finland och där rekommenderar de alla gravida att äta omega 3 redan från början.

Nej, här tror jag bara de rekommenderar det om man inte äter fisk flera gånger i veckan (då ska det helst vara fet fisk som lax t ex). Jag äter mycket fisk så det känns inte så nödvändigt för min del men jag tror definitivt att man ska göra det om man inte äter fisk regelbundet. Har hört att det är viktigt vilken Omega 3 man väljer isåfall - finns vissa som innehåller något olämpligt (minns inte vad det var).
  • Sommarsnö
    LillaSandy skrev 2014-10-03 17:48:01 följande:

Just det, jag hade bakåtlutad livmoder. Vad betyder det?

Att den vinklar sig bakåt istället för framåt. Vissa har det, jag har det t ex. Har ingen betydelse om man har framåt- eller bakåtvinklad livmoder vad jag har läst iaf.
  • Sommarsnö

Var ute på en promenad och då blev min värk i ryggslutet värre igen. Det känns vid svanskotan vid vänster skinka och när jag t ex reser mig upp eller byter tyngdpunkt från ena benet till det andra så är det som en kniv som sätts in där. Jag har tre teorier; antingen är det foglossning eller också är det ischias alternativt falsk ischias. Någon av er som haft något av detta som känner igen det? Jag har inte ont framtill långt ned utan endast på denna punkt. Gör ont t ex när jag tar långa kliv också.

• Sommarsnö
    hfriborg skrev 2014-10-05 10:46:37 följande:

Ett tips till alla er som är rädda att allt inte är ok med bebis. För att slippa ringa BM och gyn för att kolla hjärtljud och göra UL. Jag var inne på teknik magasinet för en v sen och köpte en egen hjärtljudsmonitor av märket Caremaxx!! Den är verkligen helt fantastisk! Har kunnat lyssna på lilla bebis i en vecka precis när jag vill för endast 399:- Prova den tjejer!! Den är sååå värd pengarna! (funkar från v 12)

Om man vill jobba med sin oro och försöka att minska den på längre sikt så tror jag inte att det är bra med sådana kontrollgrejer. Ju mer man kontrollerar ju svårare blir det att bli av med sin oro. Man blir lugn en kortare stund men sedan kan det bli så att man måste kolla oftare och oftare. Det är som när man är osäker på om man stängt av plattan hemma; då ska man inte gå in och kolla det egentligen om man är den oroliga typen. Det bygger bara på oron på sikt. Men jag förstår verkligen om man är orolig och vill köpa en sådan och det kan ju vara mysigt att höra hjärtljuden också.
  • Sommarsnö

Det här med att man ska vara försiktig med koffeinhaltiga drycker - gäller det under hela graviditeten eller bara t o m vecka 12 då risken för missfall är som störst? Inte för att jag brukar bälja i mig te och kaffe ändå men kan ju vara bra att veta iaf.

• Sommarsnö
    Elbea skrev 2014-10-06 10:17:24 följande:

Har av vänner blivit erbjudna att köpa deras Urban Jungle Mountain Buggy. De körde hem den till oss igår för att vi ska få känna på den lite (och för att de rensar förrådet och vill bli av med den ). Det är en 2010 men använd till ett barn, har stått i deras förråd ett bra tag. Ser ut att vara i fint skick och så! Jag har ingen egen erfarenhet av vagnen, är det någon som haft den och har något omdöme? Vet heller inte vad som är rimligt att betala för den. Får väl kika lite på likvärdiga på blocket...

Annars hade vi inte köpt barnvagn så här tidigt men nu uppenbarade sig möjligheten ju...

(och min lilla tjej är nöjd för hon har varit MYCKET orolig för att vi inte har någon barnvagn till bebisen )

Jag har hört att man inte kan ha barnet vänt mot sig i en Urban Jungle så vill man kunna ha det så kanske man ska tänka sig för innan man köper en sådan.
  • Sommarsnö

Hur ska man egentligen tänka kring det här med babysäng? Vi har tänkt köpa ett babynest som barnet kan sova i mellan oss i sängen och även kunna sova i på dagarna i soffan, i vagnen osv. Har funderat på en spjälsäng eller vagga också men tänker att det kanske är ett onödigt köp innan babyn är född om man inte vet hur den kommer att vilja sova? Tänk om den blir helt oanvänd för att barnet inte vill sova i den alls? Kan man börja med bara ett babynest och köpa en säng efterhand?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-10-06 12:55:54 följande:
    Vi har beställt en brio two cot från Lekmer. Tänker att förr eller senare kommer babyn att sova i spjälsäng.

Har tänkt att ha den i vår säng till en början för amningens skull.
    Kan man justera höjden på den steglöst? Svårt att veta om den passar till sängen annars - vill gärna ha en säng helt i plan med vår som man kan ta bort ena sidan på. Annars är en favorit Sebrasängen. Någon som vet om en Sebrasäng funkar bra som spjälsäng och om den kan justeras i höjdled så att den kan sättas precis intill dubbelsängen?
  • Sommarsnö

Någon som har tips på en lätt och smidig barnvagn när man bor i stan men som även kan köras bra på grusvägar och i snö (läs: helst lufthjul) och att man kan ha barnet vänt mot sig? Vill helst ha en vagn som funkar från nyfödd till att barnet inte behöver vagn längre. Gillar inte den lite plufsiga stilen hos Emmaljungavagnar t ex - är mer förtjust i Phil and Teds barnvagnar t ex men skulle gärna ha en lite lättare än deras och med bättre hjul. Tycker Bugaboo är så extremt fula i liggdelen (den sitter så lågt!), annars hade den kanske varit ett bra val.

• Sommarsnö
    Linaslus skrev 2014-10-07 13:53:15 följande:

Jag fick min rul tid på inskrivningen. Får vänta ända till 1Dec.

Ang vagn så är jag lite inne på att köpa en Joolz denna gång. Ska åka och provköra lite. Men gillar designen och att den är smidig och blir ganska liten ihopfälld. Plats i bilen behövs när vi kommer vara 5 i familjen + 2 hundar.

Jag har också tittat på den. Men så blev jag lite skraj när jag läste här på Familjeliv om två stycken som varit med om att den fällt ihop sig själv vid cirka 15 minusgrader. Låter ju inte så bra Vet du hur länge barnet kan ha den, alltså maxkilo?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)