Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Linaslus skrev 2014-11-28 08:43:19 följande:
    Tre dagar det är galet, nyss var det ju typ 50 dagar haha.

Är inte direkt nerrvös, mer spänd och förväntansfulll. Känner av h*n väldigt mycket hoppas bara allt är ok.
    Jag känner mig också förväntansfull, ska bli så spännande att få veta om det är en liten pojke eller flicka som gömmer sig där inne :) Jag har ingen direkt känsla av vad det skulle kunna vara heller.. Men jag känner av bebis väldigt mycket på kvällarna, det är riktiga gymnastikpass inne i magen då, haha..

Jag tror att helgen kommer springa iväg eftersom vi får besök och det är fullt upp :)
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 09:46:10 följande:

Hur många äter extra D-vitamin nu när ni är gravida under vinterhalvåret och hur mycket äter ni? Läste lite om detta och i Norge rekommenderar man alla gravida att ta tillskott av detta men inte i Sverige vilket många tycker är jättedåligt. Finns tydligen studier som visar på alla möjliga risker med D-vitaminbrist, bl a misstänker man att det kan orsaka autism hos barn. Blir sur över att man inte kollar upp genom blodprov hur vi gravida ligger till med ev brister i början av graviditeten, det är väl bara järn som kollas upp? Läs gärna lite själva om detta - jag ska definitivt ut och köpa D-vitamintillskott idag. Det som finns i multivitamintabletterna är på tok för lite verkar det som.

Men man rekommenderar ju tillskott av vitamin D i Sverige..

Rekommendationerna för vitamin D är gemensamma för hela Norden om man ska tro vad som står på Sahlgrenska GU's hemsida.

Dvs ett RDI på 7,5 mikrogram vitamin D. Livsmedelsverket har 10 mikrogram som rekommendation för vuxna, tillskott rekommenderas gravida efter samtal med BM.

Jag har iallafall blivit rekommenderad av BM att ta multivitaminer. De flesta sorter innehåller minst 5mikrogram som inte är så lite som det låter, och utöver det rekommenderar man en varierad kost. Det är inte bara solen som ger D-vitamin, utan kött, fisk, ägg, mjölk bidrar också om man är "allätare".
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-29 11:52:21 följande:
    Min BM sa ingenting om tillskott av D-vitamin till mig. Livsmedelsverket skriver bara att om man inte äter D-vitaminberikad mat eller om man bär heltäckande klädsel så kan man få för lite D-vitamin. På annat ställe har jag läst att för att få i sig tillräckligt via kosten ska man äta 350 gram fet fisk per dag eller 35 ägg. Det man får i sig via mjölk är försumbart. Man kan få det via solljus en kvart per dag men det är ju inget vi får under den mörka årstiden i Sverige.
    Det finns också forskning som visar att man behöver betydligt högre dos än det som finns i multivitamintillskott.
    300g lax kokt eller stekt ger dig över 900% av RDI för en vuxen. Men det handlar ju inte om att fylla det dagliga behovet ifrån EN enda källa. Jag vet inte hur du äter men i min kost (som jag betraktar som normal) så blir det många bäckar små som bidrar till intaget av d-vitamin. Man kan få i sig upp till 100 mikrogram/dag utan att det är skadligt, men det är inte samma sak som rekommendationen.

Jag är absolut inte ute efter att bråka med någon, jag säger bara vad min mödravård sa till mig..
  • S1528

God morgon!

En enda liten dag kvar till RUL.. Det firas med finfrukost, nybakad lussekatt och att krypa tillbaka under täcket :)

• S1528
    Bell13 skrev 2014-11-30 10:18:02 följande:
    Ska du ta reda på om du väntar en pojke eller en flicka?
    Ja det ska vi, pga medicinska (genetiska) orsaker som jag skrivit om tidigare i tråden.

Jag har dock ingen känsla alls av vad det skulle kunna vara för något, det enda jag vet är att det är en liten vilde som sparkar som en tok morgon och kväll, haha. Idag har h*n snurrat och sparkat både uppåt och nedåt. Verkar brås på sina föräldrar se', haha :)
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-11-30 10:36:04 följande:
    Just det så var det.

Min lilla pojke är också rätt vild när han är vaken och det är så mysigt
    Visst är det! Jag kände aldrig något fladder i magen utan bebis gav sig till känna första gången med tre rejäla buffar på 18+0. Så det är inte så länge jag känt av henne/honom. Men det är en helt fantastisk känsla och jag är så tacksam att jag får uppleva detta och kommer förmodligen att börja gråta på RUL imorgon. Så tuff är jag, haha :)
  • S1528
    ullin skrev 2014-11-30 16:41:45 följande:

Fler med gräslig nästäppa? Vad göra annat än "fuska" till natten med nässpray?

Jag har varit helt tät i näsan sedan 10-12 veckor tillbaka. Kör på nässpray, tyvärr :/
  • S1528
    Linc skrev 2014-11-30 20:22:16 följande:

Täppt näsa i flera veckor! ! Min bm sa åt mig att använda Rhinocort Aqua som finns receptfritt på apotek. Jag kunde sluta med nässprayen efter två dagar med hjälp av denna! :) Är en avsvällande spray från allergihyllan, funkade på mig trots att jag använt vanlig nässpray till natten i säkert 8v... Är i v.21 nu :)

Rhinocort funkade som en gudagåva för mig i ungefär en vecka, sedan var det samma visa igen :(
  • S1528
    Linc skrev 2014-11-30 21:07:36 följande:

Ja, jag håller tummarna att Rhinocorten fortsätter funka! Otroligt jobbigt att vakna med kvävningskänsla för att nässprayen slutat fungera halvvägs genom natten :P

Ja usch! Och sambon håller på att slänga ut mig för jag snörvlar när jag inte får luft så han kan inte sova ;)
  • S1528
    Freje skrev 2014-12-01 07:07:35 följande:

S1528 o Linaslus idag är det äntligen dax! Har varit vaken sen kl 4 imorse.

Lycka till tjejer!

Yay! Äntligen! Om en timme och fyrtio minuter åker vi :)

Lycka till!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)