Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Tog på mig jeans ikväll för första gången på två veckor.. Ja, man är ju tydligen ingen 25'' längre.. Äntligen växer magen! :)

• S1528
    Freje skrev 2014-11-14 10:29:40 följande:

Hej!
    Får man hoppa in här? Väntar andra barnet med BF 23/4. Har en son innan som är 4 år. Fick ett MA i våras i vecka 13, som har gjort att oron inte riktigt släpper. Även om jag sett vårt lilla pyre på två UL redan.

Väntar nu otåligt på RUL som är den 1 december. Känns som en evighet dit. Kommer vara i vecka 20+4 då, vilket jag tycker känns sent.

Grattis alla ni som fått se era små på RUL redan!

Välkommen in! Jag har RUL samma dag som du, visst är det en väntan men nu är det bara 17 dagar kvar :)
  • S1528
    Freje skrev 2014-11-14 14:24:49 följande:

Tack!
    Ja, tack och lov rullar dagarna på ganska fort. Har inte fått någon mage än och känner bara pyret då och då. Men förhoppningsvis så ökar väl både mage och rörelser snart. Trodde att eftersom det är andra barnet att det skulle märkas mer och tidigare. Nåväl, bara att ha tålamod tills vidare.
    Jag känner inga rörelser alls (som jag kan vara säker på är bebisen) men magen har börjat ta sig lite iallafall :) jag är ju bara 16+2 så jag antar att jag får ha lite tålamod :)

Brottas mest med en hemsk foglossning, men i annat fall hade jag nästan kunnat vara ogravid..
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-14 14:55:13 följande:

Tycker det är så svårt att veta när man ska gå på föräldraledighet före BF. Ska meddela chefen på måndag eftersom vi på mitt jobb ska meddela det tre månader i förväg. Det är ju helt omöjligt att veta hur man kommer att må då liksom. Kanske är bättre att säga ett tidigare datum men att meddela att om man mår bra så kan det även bli lite senare? Har ett kontorsjobb som bitvis kan vara stressigt men inga tunga lyft eller så.

Jag pratade med min BM idag och hon tyckte att jag skulle söka graviditetspenning så tidigt som möjligt eftersom jag har en hemsk foglossning. Jag har sagt till min chef att jag siktar på att gå hem i februari då jag redan är enormt osmidig, men om jag har otur barkar detta åt en tidigare sjukskrivning :( Men hellre att man ger ett tidigare datum och kanske klarar sig lite längre känner jag..
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-14 15:36:45 följande:
    Ja jag tänker också som så, då blir det bara positivt för dem om man jobbar lite till. Vet du hur det blir med sjukpenning om man redan har tagit ut föräldrapenning då - brinner sjukpenningen inne då så att säga eller går den in istället för föräldrapenningen?

För mig blir det lite konstigt för jag har varit tjänstledig för start av företag och den tjänstledigheten går ut sista dec. Så sedan ska jag in och jobba ett par månader bara och så vara föräldraledig sedan. Hade inte Försäkringskassan varit så enormt inkompetenta och istället meddelat mig i tid hur det blivit med min föräldrapenning så hade jag kunnat säga upp mig till sista dec men det vågade jag inte så länge jag inte visste hur det blev med fp. Och nu har jag ju tre månaders uppsägningstid.
    Jag tror att sjukpenning alltid går före, men jag är inte säker på min sak.. Det är så otroligt luddigt alltihop känner jag..

Jag kan inte söka GP före jag har fått mitt moderskapsintyg och det får jag inte förrän andra veckan i december. Och jag antar att man får räkna med en del väntan innan man får något beslut ifrån FK..

Man får nog föda ett antal barn innan man får svart bälte i hantering av FK ;)
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-11-15 08:31:33 följande:

V 21 idag :) mindre än hälften kvar nu.

Status är sammandragningar nån gång om dagen. Foglossning från helvetet både fram och bak. Tandköttsinflammation sedan v 10 som vägrar ge sig.

Han är värd allt. Längtar ihjäl mig efter honom.

När du säger någon gång om dagen hur många är det på ett ungefär?

Inatt vaknade jag av att jag fick sammandragningar två tre ggr. Det gör inte ont men jag får en lite underlig känsla precis innan sammandragningen, som en liten lätt stöt liksom. Nu precis fick jag en sammandragning igen trots att jag ligger och slappar i sängen.
  • S1528

Jag hade en sån sjuk upplevelse igår.. Vill gärna höra era åsikter för att veta om jag överreagerar helt :/

En person i min närhet (inte en nära relation, utan vad som skall vara en professionell relation) "tog på mig" flera gånger igår för att ta reda på om jag är gravid. Tex klappade han mig på sidan, och en annan gång la han armen om mig. Det är så uppenbart att han letade efter en gravidmage (förmodligen bihangets undran) eftersom jag hörde ryktesvägen tidigare igår att det spekuleras i om jag är gravid eller inte.

Jag blev ledsen och sårad, ett nytt lågvattenmärke i denna påtvingade relation. Hela situationen bygger på missunnsamhet. Min graviditet är inte allas egendom, och jag vill få berätta om den när jag själv önskar. Jag känner mig inte redo att berätta för alla ännu, men hade han bara frågat om jag är gravid så hade jag svarat ärligt!

• S1528

Skönt att höra att det inte bara är jag som överreagerar.. Jag tog nog mer illa vid mig än jag insåg just då, jag tänkte efteråt att jag borde ha frågat vad i helvete han sysslade med, men jag blev nog lite för chockad för att få fram något. Jag får lite ångest inför när jag måste möta den här människan nästa gång :(

Jag hade velat berätta offentligt efter RUL om två veckor, känns förjävligt om det är så att någon annan skall förstöra det för mig genom att lägga sig i och låta munnen gå :(

• S1528

Apropå sammandragningar så sitter jag på vårdcentralen nu och väntar på att få träffa en doktor.. Tror att jag fått en uvi eller liknande, med sammandragningar, ont över njurarna, illamående osv :(

Buhu..

• S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-17 16:12:22 följande:

Visst är det väl 60 dagar innan BF man får gå på föräldraledighet om man tar ut föräldrapenning? Min chef visste inte om detta, hon trodde att det bara var om man (kvinna smile1.gif ) hade ett fysiskt ansträngande arbete.

Din chef tänker på graviditetspenning som beviljas av FK om man har ett tungt eller riskfyllt arbete, det är en annan sak men kan tas ut för samma period som övriga tar ut föräldrapenning dvs 60 dagar före beräknad förlossning.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)