Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Smulan 89 skrev 2014-11-03 18:27:36 följande:

Jag har bara hört att man kan (och bör) vaccinera sig emot säsongsinfluensan när man är gravid i trimester 2 och 3. Detta ska tydligen även kunna ge visst skydd för bebisen när den väl är född. Att vara gravid innebär att man tillhör en riskgrupp vad det gäller influensan och man kan bli väldigt sjuk OM man får influensan. Vaccinet ska vara helt ofarligt för bebisen i magen, men det kan vara farligt för bebisen i magen om man blir sjuk i influensan som härjar över vintern.
    RS-viruset är något annat vad jag har fattat, som man är rädd för att små bebisar (mest under 6 mån) ska råka ut för. Det sätter sig på lungorna på något vis och det kan vara direkt livsfarligt för bebisar.

Rätta mig gärna om jag minns fel.

Instämmer till fullo med dig Smulan 89. Precis den informationen har jag också läst; att det absolut inte är någon fara för bebisen och att det tvärtom kan vara en risk för den om man får influensan, samt att man själv tillhör en riskgrupp i och med att alla gravida har sänkt immunförsvar.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-04 09:30:15 följande:
    Du menar socialstyrelsen som på 80-talet rekommenderade oss att äta 6-8 brödskivor om dagen???
    Det var Brödinstitutet som gjorde det, inte Socialstyrelsen. Det var en ren reklamkampanj.
  • Sommarsnö

Ska ut på havet imorgon här i Norge. Det är inte alltid det är kavlugnt om man säger så. Skulle ni ta Postafen i förebyggande syfte för sjösjuka? Vill ju helst inte ta något om jag slipper men Postafen är ju godkänt för gravida. Har blivit mer åksjuk i bil nu när jag är gravid men vet inte hur det blir på sjön. De verkar ju inte lika bra om man tar dem när man väl har blivit illamående, annars skulle man ju kunna chansa och ta om man väl känner av något. Brukar annars ta Calma åksjuketuggummin men de får man inte ta när man är gravid enligt förpackningen. Har också sea-band men de tycker jag inte hjälper.

• Sommarsnö

Grattis alla som gjort RUL idag! Själv har jag varit på valsafari - också en fantastisk upplevelse

• Sommarsnö
    Humledumle skrev 2014-11-05 21:31:15 följande:

Så nervöst ska på ul imorgon och se bebben för första gången ! :) men hur ska man göra sen? Ska man lägga ut bild på ul på fb eller inte. För jag kommer ju inte kunna hålla mig i några månader till från att skriva något om den lille :/ hur gör ni ?

Det där gör man ju helt som man vill med förstås. Jag tänker inte göra det. Har varit hemlig rätt länge med min graviditet överlag så det känns inte rätt för mig. Tids nog får alla veta. Men om du vill dela med dig av glädjen så varför inte?
  • Sommarsnö

Är ni trötta trots att järnvärdet är bra? Har varit jättetrött de sista dagarna och orkar inte ta mig för något. Kollade järnvärdet för en månad sedan och då var det normalt efter att ha tagit järntabletter men det kanske har sjunkit så pass mycket igen att jag blir såhär trött (slutade med järntabletterna då). Igår kändes det tungt att andas också. Tänkte bara kolla om det är vanligt i andra trimestern att vara duktigt trött eller om det misstänkt är järnvärdet igen?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-07 11:07:21 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag är i v 20 och har börjat bli trött. Det är ju vanligt att järnvärdet sjunker vid v 20 ungefär men kan ju ske långt tidigare också.
    Jag går in i vecka 19 nu i helgen. Ja jag har också hört att det brukar sjunka från vecka 20. Tror jag börjar med järntabletterna igen lite smått, typ varannan eller var tredje dag iaf. Det borde ju rimligtvis inte gått upp iaf sedan jag slutade med tabletterna.
  • Sommarsnö
    S1528 skrev 2014-11-07 12:32:08 följande:

Vad hade ni för järnvärden i början av graviditeten? Jag hade 118 hb och 34 i depåerna och fick rådet att börja med järntabletter vecka 20. Men jag tycker att det verkar som många med högre värden än mig fått börja ta extra järn mycket tidigare än så? Det känns lite förvirrande..

Jag hade 102 i Hb och 7 i järnvärde i vecka 10 och fick börja med järn direkt. Efter några veckors järntablettknaprande gick värdet sedan upp till 17 i järn (Hb vet jag inte riktigt för det tog jag i Norge och här verkar de räkna på annat sätt, det står Hb 11,7 på mig där) och då tyckte barnmorskan att jag kunde sluta.
  • Sommarsnö
    alhi skrev 2014-11-07 15:11:20 följande:

Hur ofta känner ni solklara sparkar från bebisen?

Jag känner något som jag tror är sparkar varje dag, fast vissa dagar mycket mer. Känns bäst när jag sitter ned med benen upp. Var osäker i början om det var det - kunde varit någon krumbukt i tarmen också - men min sambo är övertygad om att det är sparkar. Men det känns inte alls som en del beskriver "som en fisk som sprattlar". Detta känns mer som en buff inifrån helt enkelt.
  • Sommarsnö
    anlili skrev 2014-11-08 09:58:54 följande:

Åh, vad jag längtar efter att känna rörelser. Men är i v. 17 med första barnet och moderkakan i framvägg så det lär väl dröja ett tag till.

Jag ringde barnmorskan i måndags och hon rekommenderade att jag skulle börja med järntabletter trots bra värden vid inskrivning eftersom jag har varit så trött sista veckorna. Köpte Niferex och ångrar mig djupt. Ingen annan som fått kraftiga biverkningar av dem? Jag började må illa torsdags. Fick i mig väldigt lite mat under dagen. Igår gick jag hem från jobbet vid lunch och såg ut som ett spöke. Mådde fruktansvärt illa och hade huvudvärk från helvetet. Lyckades inte äta något på hela dagen, drack då mycket jag orkade men det vart knappt det gick heller och sen började jag spy. Har inte mått illa alls tidigare och såg då att illamående och kräkningar är vanliga biverkningar på Niferex. Efter ett skakigt dygn könet jag mig nu bättre igen och tänker inte ta några fler tabletter innan jag har varit och tagit prover så jag VET om jag överhuvudet har järnbrist.

Ta den innan du ska sova! Det gör jag och då går det bra. Provade på morgonen men då mådde jag illa och fick våldsamt magknip. Hört andra som det också funkar bra för om de tar den precis innan de ska sova.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)