Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jozsan skrev 2015-01-26 10:44:38 följande:

Hej på er alla gravida!

Hur känner ni i kroppen just nu? Jag har fått foglossning, kan knappt gå dådet gör så ont och vid minsta ansträngning får jag sammandragningar. Men, nu är det 'bara' tre månader kvar :)

Hur länge tänker ni arbeta innan bf?

Jag kommer att gå vecka 38 om jag mår tillräckligt bra förstås.
  • mandalii
    BigMami skrev 2015-01-26 12:09:04 följande:

Jag tycker det är självklart med spjälskydd så de små inte fastnar med sina armar och ben mellan spjälorna...

Jag förstår, men gäller det även om man har en bredside crib, den är ju bara till de första månaderna sedan köper vi en ordentlig stor spjälsäng.
  • mandalii
    BigMami skrev 2015-01-26 18:48:05 följande:

Jag skulle nog ha haft det i alla fall om det är spjälor på sängen.

Okej, tack! Då ska jag ha det : ) Låter förnuftigt.
  • mandalii

Jag var hos barnmorskan igår och har äntligen fått upp mitt järnvärde, UTAN järntabletter kan tilläggas. Stolt : ) Har kämpat med leverpastej, pumpakärnor och blutsaft. Ligger nu på hb 119 mot 102 som jag hade för tre veckor sedan.

SF mått på 27 vilket var inom normalkurvan, hade gått upp 2 kg på tre veckor. Totalt nu 8 kg sedan jag blev gravid.

Hans hjärta tickade fint i 145 slag per minut.

Känns bra! Är i för övrigt i vecka 29.

• mandalii
    Fr1da skrev 2015-01-28 11:49:19 följande:

Jag hade också SF 29 cm på senaste besöket, i måndags v 30+4. Och lilla Mini har fixerat sig

Om ett par veckor ska vi på ett till UL. Ska kolla så att moderkakan flyttat på sig, då den låg ganska långt ner på rul, och liksom blockerade utgången På fredag blir det weekend till Berlin, får passa på en sista gång innan vi blir tre

Hur vet man att bebisen fixerat sig? När jag var hos barnmorskan igår sa hon att han låg med huvudet nedåt, men har rör ju på sig som bara den. Så antar att han inte ligger så hela tiden.

• mandalii
    lais skrev 2015-01-28 17:19:44 följande:

Min son föddes två veckor innan bf. På kontrollen nån vecka innan låg han med huvudet nedåt men var inte fixerad. Olika som sagt!

Som sagt hur vet man att bebisen är fixerad eller bara ligger med huvudet nedåt? Vad är skillnaden? Någon som vet?
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-01-28 19:55:27 följande:

Har varit på infoträff på bb Sophia nu ikväll. Väldigt värdefullt speciellt för min sambo som inte har barn sedan tidigare.

Fick en bok att föda av Gudrun Abascal

Var har ni andra listat er?

Jag vägde mellan BB Sophia och BB Stockholm, men det fick bli BB Stockholm eftersom det känns tryggt att det ligger i anslutning till Danderyds Sjukhus. Som jag förstår finns ingen riktig "akut" vård hos BB Sophia om det skulle hända något oväntat? Eller har jag fel?

Bokade du träffen på egen hand? Och fick du gå runt inne i förlossningsrummet osv?
  • mandalii
    Fr1da skrev 2015-01-29 20:20:34 följande:
    Barnmorskan på föräldrautbildningen som vi var på sa att man rekommenderar en något tjockare kudde. Har köpt en från Ng Baby som tydligen ska vara bra. Å andra sidan frågade jag hur man gör när man har babynest och då sa hon att det nog inte behövs, då en kudde inte riktigt får plats. Ev att man kan ha en kudde under nestet... Annars får man väl bara se till att bebis får ligga på båda sidorna av huvudet så det inte blir snett
    Vår barnmorska ska tvärt om, att man ska ha en tunn, platt, liten kudde?
    Skumt..

• mandalii
    Emmadee skrev 2015-02-17 07:54:05 följande:

Hur har ni det med humöret?

Känner själv att det pendlar väldigt mycket just nu. Från att vara sprudlande glad till trött och ledsen.

Jag vet ju redan sen innan att jag tycker att vara gravid i nio månader är alldeles för långt. Och kan inte riktigt se att det är nära mållinjen nu. Är i v 32 och det känns som det är en evighet kvar. Vissa dagar känns som de bara segar fram. Är inte direkt fysiskt krävande för mig att vara gravid, men ser väl inte heller tjusningen i det. Det är ju bebisen jag längtar efter och inte resan dit.

Jag är också i vecka 32 och har också pendlande humör nu, men inte så farligt ändå. Håller verkligen med dig om att tiden går fruktansvärt långsamt nu, står inte ut längre. Njuter inte alls av att vara gravid, även om jag inte mår dåligt eller så, men detta längtan efter min bebis, mitt allt, den är olidlig. Vill få träffa honom NU : )
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)