Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jahapp då är man inne på fjärde dagen efter BF, suck. Och känner absolut ingenting som skulle kunna vara tecken på att lillen är på väg ut. Har fått lite kramp mellan låren och i rumpan de senaste dagarna som blivit värre, och ursäkta detaljerna men lös avföring, och så har brösten läckt mjölk varje natt senaste dagarna. Men det är allt. Hur mår ni andra som gått över tiden?

• mandalii

Igår kl 18 kom vår lille pojke, vägde 3 600 gram och 51 cm lång. Han är det finaste jag sett!

• mandalii
    amandanS skrev 2015-04-28 08:02:19 följande:

En son, 5,5 vecka gammal, som bara tyckte han behövde äta 1 gång i natt! 6 timmar i sträck första omgången sömn och sedan 3-4 timmar till, synd att man inte själv sov alla de där 6 timmarna bara ;)

Hur går det för er andra som har fått bebis?

jag har haft en period där jag tyckt amningen varit jobbig och krävande och eftermiddagen/kvällen varit mer eller mindre låst i soffan med en bebis vid bröstet.. Har flera gånger känt för att lägga ner amningen i de lägena, lika så när han på natten skulle ligga och tutta sig till sömns.. Nu tagit till napp (som bara duger dagtid ), och vilken befrielse igår! Fick en hel del gjort hemma och kände mig inte helt slut på kvällen! :)

Min lilla son som är en vecka gammal idag är helt fantastisk men otroligt krävande! Känner precis som du, att jag mer eller mindre är låst med bebis vid bröstet. Han vill äta/tutta konstant, känns som att det är det enda jag gör. Han vill ligga vid bröstet hela nätterna också annars blir han så ledsen och otröstlig. Samma på dagarna, så fort man lägger honom ifrån sig blir han ledsen. Han behöver otroligt mycket närhet och det är nästan bara mitt bröst som duger. Sambon försöker så gott han kan att avlasta genom att ha honom nära och på sitt bröst, funkar ibland men oftast inte. Jag har fått så fruktansvärt ont i brösten av allt ammande och dessutom har jag platta bröstvårtor dom gör att lillen har väldigt svårt att hitta ett bra grepp, kan ta flera minuter. Och jsg har inte kunnat ligga ner och nattamma, men nu har jag hittat räddningen! Amningsnapp, vilken fantastisk grej. Underlättar otroligt mycket, och gör iallafall den här amningshysterien något lättare.
  • mandalii
    EmmasaraL skrev 2015-05-18 18:06:37 följande:

Hej! Vår lilla tös kom 24 april, har varit sjukt hektiskt med amning och allt annat så man har ju inte hunnit tänka på nätet haha.

Allt gick bra iaf! Lustgasen var ju asgrym!

Har fått en snuttig liten dam, bröstet är ofta det enda som duger. Men hon sover jättebra om nätterna för att hon är så vaken på dagarna. liggamma är med grymt, man får den sömn man behöver

Grattis till er alla! Småbarnslivet... Ja, man har ju hört en del men inget kan förbereda en på vad det innebär. Mycket jobb men ack så mycket kärlek

Oj vad jag känner igen mig! Min lilla pojke kom 22/4 och han älskar tutten över allt! Han ligger och tuttar HELA dagarna, kan inte vara ifrån dem en sekund då blir han skitarg och gallskriker. Han sover inte så mycket på dagarna vilket som tur är gör att han sover bra på nätterna, vid tutten nära, nära förstås annars gap och skrik. Men det är bara mysigt på nätterna tycker jag. Då liggammar jag honom och det är helt fantastiskt, han äter kanske 3 gånger per natt, men då bara ca 15 min per gång sedan somnar han om. Vi går och lägger oss vid kl 22 och sedan vaknar han på riktigt vid 06:30. Och då Väntar blöjbyten och amning typ hela dagen, haha, helt galet. Hinner inte göra NÅGOT alls. Hur mycket har era små gått upp i vikt och längd vid 4 veckor? Min plutt väger nu 4113 g och är 55 cm lång. Han vägde 3 635 och var 51 cm när han föddes.
  • mandalii
    Raggsockan skrev 2015-05-28 12:13:24 följande:

Hur tänker ni kring träning?

Imorgon blir tjejen 8veckor och jag bara längtar efter att träna... Efterkontrollen verkar vara svår att få tid till då BM inte ringer upp och man kan endast lämna meddelande till henne, suck... så den lär ju inte bli för än i mitten av sommaren, om hon inte har semester då. 

Vill så gärna börja med lätt träning -kort lätt jogg eller cykla. Börjar känna att promenaderna inte ger så mycket. Är jag dum om jag ger mig ut? Tänkte om kroppen säger ifrån borde jag väl känna de och kunna dra ned på tempot eller återgå till enbart promenader? Slutade blöda för flera veckor sen och tror att mensen är på gång att börja, inget urinläckage osv och gjort en del knipövningar (även fast de kan göras oftare...)

Är jag helt dum om jag ger mig ut på ett lätt träningspass?

Men wow, jag blir helt fascinerad över det här inlägget! Jag skulle göra vad som helst för att få träna, ni kropp skriker efter motion, men att ens tänka tanken är för mig en omöjlighet. Min lille pojke som är 5 veckor kräver all min tid, dag som natt. Vad skulle du göra med bebisen när du sticker och tränar?
  • mandalii
    amandanS skrev 2015-05-28 13:07:29 följande:

Jag tränade mycket innan graviditen, landsvägscykling, simning, styrka bla. Och jag har kört 2 pass ute på cykeln och 2 inne på en trainer, första efter 6 veckor... Senast idag gått promenad i skogen, jobbig terräng samt senaste två gångerna där testat springa lite.. Har inte heller några problem med urinläckage och hade inte i slutet av graviditeten heller.. Jag känner mig läkt, och det enda jag märker av nu är hur otroligt svag jag är i bålen! Men jag börjar så smått att försöka komma igång igen nu, imorgon är det 10 veckor sedan förlossningen för min del... :)

Det sjukgymnasten sa till mig var att ta det lite lugnt eftersom jag ammar och hormonerna påverkar lederna osv och gör oss lite överrörliga..

Samma här, vad gör du med bebisen när du tränar?
  • mandalii
    amandanS skrev 2015-05-29 19:58:12 följande:

Sonen har en pappa som tar hand om honom om jag vill träna eller göra något.. Och en farmor som varit här och då låtit oss ut och cykla och vänner som gärna tar sonen en stund om de ändå är här och hälsar på en :) och på skogspromenader och lite joggning har jag barnvagnen och sonen med mig :) på cykeln inne på trainern passar jag på när sonen sover bara..

Sitter man där och har sonen sovandes i soffan några meter framför sig :P

Åh vilken dröm! Min sons pappa vill inget hellre än att vara med honom, han kämpar så in i Norden, men det är BARA jag (tutten) som gäller, får min bebis inte ligga vid tutten blir han skogstokig. Han kan inte sova själv heller, måste ligga nära, nära tutten så att han kan snutta när han känner för det. Så synd att inte värme och närhet från pappan duger, eller farmorns, farfarns osv, osv. För vi har så många som vill hjälpa till och ställer upp.
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2015-08-06 16:18:24 följande:

Hugo var vid 4,5 månad 7,5 kg tung och 66 cm lång. En riktig liten tungviktare

Vad har ni för leksaker nu? Behöver lite inspiration

Är det mycket? Vår son väger 7,6 kg, 68 cm lång och blir fyra månader på lördag ????
  • mandalii

Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.

Och roligt att småttingarna börjat äta bra. Det är samma här, vår lilla kille älskar mat! Men jag tycker det är så svårt att veta hur mycket vanlig mat man ska ge i början? Han är 6 månader och en vecka och äter nu en halv portion gröt med blåbär vid 11-tiden. Och sedan en halv burk mat på kvällen vid 18-tiden. Hur ser en vanlig dags meny ut för era barn? Och ger ni vatten till måltiderna?

Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända  honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.

Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?

• mandalii
    Freje skrev 2015-10-26 19:42:52 följande:
    Glömde ju svara att vi haft samma problem, att dottern vände sig på mage. Men vi löste det genom att låta plocka fram babynestet igen. När hon ligger i det så rullar hon inte över i sömnen utan bara när hon verkligen vill då hon måst kämpa för att komma över kanterna. Men nu skulle vi kunna ta bort det igen då hon lärt sig att rulla tillbaka från mage till rygg. Dessutom så gillar hon numer att ligga på mage så det är egentligen inget problem längre.
    Aha, då ska jag testa med babynestet som ligger och dammar. Upplevde du att hon sov bättre då?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)