En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Ja jag har ett barn. Va spelar det för roll?
Skulle på inskrivning igår och få lyssna på hjärtat, men hela mottagningen var sjuka så bara att gå hem o vänta 2v till!
Fy ska på UL den 19 och längtar så, vill bara få se min bebis för att kunna andas ut lite o slappna av!
Ska äta middag m jobb på fredag och hur skulle ni gjort, jag är vanligen partyprissen i vårt gäng och tar gärna ett glas vin eller två. Jag VEEET att de kommer bli ett jäkla tjat nu när jag inte dricker och jag orkar inte det, så funderar på att skita i att gå bara för att slippa diskussionen om att jag inte dricker, fast jag tycker de vore super trevligt! Vill inget berätta förens jag varit på UL heller!
Hur lyckas man smussla till dig en alkoholfri drink utan att dem ska veta det, vi beställer ju samtidigt vid bordet! Hahaha vilka problem va ;P
Helt ny här på Familjeliv och vad härligt med en positiv tråd!
Har inte riktigt vågat glädjas eller prata för mycket om graviditeten p g a ett MA i april, men nu är t o m KUB avklarat och känner mig som en superkvinna med superbebis över att som 39-åring fått över 1:17000 på testet!
Nu en massa frågor jag samlat på mig;
- Vilken barnvagn är bäst om man vill kunna ge sig ut i skogen på elljusspår?
- Mammakläder - vart hittar man de snyggaste. Vågade mig på ett par tighta grå jeans från H&M igår, men vill gärna ha tips på fler. Skulle typ vilja ha skinnbyxor och snygga skjortor och t-shirts. De flesta skjortor är mer blusar och lite för gulliga för mig som person då jag redan ser ut som en snäll cockerspaniel och behöver lite go i stilen.
- Har just flyttat till hus och vill kunna flytta bebisen mellan över och nedervåning utan att väcka den. Är Moseskorgen bra?
- Vågar man köpa ett litet babyplagg nu tro?
- När berättar ni på jobbet att ni är gravida?
- Har ni växtvärk som känns lite som mensvärk/ischias?
Ja lite frågor från en som ännu inte börjat prata med nära och kära runtomkring som gärna tar tips och råd från andra.
Jag var hos min bm idag igen och fick nu nya "programmet" för hur våra träffar kommer att se ut. Stor skillnad kan jag säga. När det bara var en bebis så skulle jag dit i vecka 25, sen i 30 och sen typ varannan vecka från v 35 och framåt. Nu kommer jag förutom att gå till specMVC varannan vecka för UL också gå till min bm varannan vecka för uppföljning av blodtryck, protein i urinet, sf-mått och hjärtljud. Jesus vad jag kommer att hänga mycket på mvc!
Tyvärr så fick vi inte lyssna på hjärtljuden min bm sa att hennes apparat var ev för dålig och då skulle vi bara bli oroliga i onödan. Men jag skall på läkarkontroll redan nästa vecka igen så då får vi lyssna eller se igen
Nu förstår jag än mer att vi hade två (eller ja de var ju bara en visade det sig) riktiga troll i förra tråden som sa sig vänta två respektive tre. På trillingpersonen misstänkte jag redan när hon inte kunde förklara varför hennes bm ville göra ett VUL utan sa något svävande om att hon var så stor om magen. Jag menar herregud, det finns ju många som är så svullna i början att de ser ut att vara i sjätte månaden och inte brukar deras bm göra ett VUL då för att se att där inte är fler. Jaja, bara en parentes, skönt att slippa den personen här
Idag har jag varit på kub. Var så sjukt nervös att jag höll på att kräkas. Det visade sig vara jättebra, 1:14000! Så jag o mannen bestämde oss för att skippa nipt blodprovet. Nu kan jag äntligen slappna av lite och njuta av graviditeten. Såå skönt :)
Fick i förra veckan reda på att läkaren ville göra en glukosbelastning för att jag är överviktig. Har vart extremt nervös och efter som jag är extremt nål rädd och alla komplikationer för barnet så ville jag verkligen inte ha diabetes. Men va iallafall in i dag och gjorde glukosbelastningen och fick jätte bra prover så nu kan jag vara positiv igen
JhjärtaK: Skönt med många kontroller på dom små liven :) Det kommer bli ett heltidsjobb för dig att springa där, haha! :)
Vilken vecka är du i nu?
99 % säker på att jag igårkväll kände skatten i magen! En ljuvlig känsla, och väldigt tidigt då jag på torsdag går in i vecka 14! Någon mer som tror sig ha känt något inifrån? :)
Hur tänker ni angående att ta influensavaccin nu när förkylningstider kryper sig på? Som gravid är man ju i en riskgrupp vad jag förstår och såg på Nyhetsmorgon för några dagar sedan där en läkare föreslog vaccinering av gravida efter vecka 16. Tänker ni vaccinera er?
Jag personligen har inga källor men jag är med i sidan "vaccinationernas baksida" på Facebook.
Jo det som du säger hände i Danmark är ju inge bra såklart. Har läst så mycket om biverkningar både lättare och tyngre och känner att jag hellre skulle ta att mitt barn blev sjuk på naturlig väg än av något jag aktivt valt att orsaka den.
Många av vaccinen i barnvaccprogrammet är inte så fasliga att få egentligen med den moderna sjukvård vi har idag. Plus som ni redan skrivit, skyddet är aldrig fullgott med vacc heller.
Det sista jag stötte på var en P3 dokumentär om en pojke som tagit svininfluensan och fått narkolepsi...
Jag litar inte på 1177 vad det gäller vaccin lika lite som jag litar på Livsmedelsverkets rekommendationer.
Alla får självklart göra som de vill men jag gillar att väcka tankar, hade själv varit enormt tacksam om jag hade denna kunskap för fem år sedan när min äldsta föddes. Då hade jag haft ett aktivt val istället för att vara lyssna på sjukvården. De har ju betalt för att tala om hur vi ska sköta oss och våra barn.