Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Evina skrev 2014-12-16 13:53:23 följande:

Hur är det med er viktuppgång? Var hos barnmorskan igår och hon blev lite bekymrad över min. Jag är i v 24 och har gått upp 11 kilo. Jag själv är inte orolig, väntar mitt fjärde barn och har varje gång gått upp runt 30 kilo. Hade normalvikt innan graviditet.

Hur tänker ni kring viktuppgång och mat? Äter vad ni vill tills ni är mätta eller har ni andra idéer?

Jag är i vecka 26 och har gått upp 11 kg men min bm var inte oroad. Kanske för att jag väntar två st som hon tyckte att det var ok?

Med dottern gick jag upp 21 kg och förväntar mig mer denna gång.

Jag äter tills jag är mätt och försöker äta "som vanligt" och det mesta av vikten med dottern var vätska.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-12-17 09:01:37 följande:

Okej, nu behöver jag verklilgen lite hjälp. Jag är nu i vecka 23 och tycker att det är dags att börja fundera över det här med barnvagn och sovplats till vår lille son. Vi har tänkt ha en så kallad "bedside crib" från Troll som vi kan ha vid sidan av sängen.

Först var vi inne på ett babynest och ha bebisen mellan oss i sängen, men eftersom vi "bara" har en 1,60 säng och redan har det trångt bara vi två, tror jag att det blir omöjligt att få plats med den lille i vår säng. Låter det vettigt?

Sedan det här med vagnen, vilken är egentligen bäst? Känns som att det finns en miljard att välja mellan. Tips på en stabil vagn som passar både i stan och på skogspromenader och som är lätt att dra, jag är så jäkla svag.

Kör på en spjälsäng med avtagbar sida och ett babynest i den och skippa den där "bedside criben" tycker jag, blir ev onödiga pengar då bebisen kanske inte uppskattar den medan den är tillräckligt liten för att ligga i den. Men en spjälsäng utnyttjar ändå de flesta barn någon gång under de första åren även om det såklart finns närhetstörstande undantag

Ang vagn så är mitt bästa tips att åka och provköra i någon butik. Kläm och känn, fäll ihop och lyft osv osv. Vi har en Teutonia BeYou till dottern och den har funkat jättebra både i stan och på lite mer grusigt väglag tycker jag. Se till att de svängbara hjulen fram inte är alltför små bara. För då funkar de enbart på asfalt. Men svängbara hjul tycker jag är ett krav om man skall gå i stan.

De flesta vagnar är väldigt lättkörda så tror inte att du behöver oroa dig över att inte orka faktiskt.
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-12-17 09:54:16 följande:

Precis varit på 3D UL, så häftigt och vilken fantastiskt skicklig man som utförde det.

Var en frisk och välmående grabb där inne :)

Härligt! Jag har fått kika på 3D några gånger men de har aldrig legat bra till tyvärr, sen är det nog svårare när de är två st med alla ben och armar som kan vara ivägen, haha

Jag hoppas på att få kika igen på måndag och kanske vill de visa upp sig lite bättre då
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-12-17 17:23:19 följande:

Är de fler här som kommer göra 3d ultraljud, gör ni detta pga nyfikenhet eller något annat?

Vi har fått se 3D några gånger. Vi gör ju UL varannan vecka så de har bytt till 3D några gånger men bebisarna har inte varit så samarbetsvilliga hittills . Får se om vi har tid för en till titt på måndag då nästa UL är.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-12-18 11:32:58 följande:
    Förstår att det är spännande och kul, men man ska ju undvika att göra för många ultraljud i onödan.
    Tror inte att det är någon här inne som gör flera UL i "onödan" och mig veterligen finns det inga belägg för att UL skulle vara på något sätt farligt för bebisen.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-18 12:53:41 följande:

Har fått kallelse till mammografi i januari. Det är bara ett vanligt rutinbesök - jag gör  det en gång om året då min mamma haft bröstcancer. Ringde och sa att jag är gravid men tydligen ska det inte vara någon fara att göra det ändå eftersom det är så låg strålning och bara precis vid brösten (har också läst att man kan få ett förkläde att ha över magen för att skydda bebisen). Men jag blir ändå tveksam. Jag misstänker ju ingen knöl själv utan det är ju bara en rutingrej så frågan är om man ska vänta då istället? Tänker iaf gå dit så att de kan göra ultraljud för det är ju ofarligt men frågan är hur jag ska göra med själva röntgen. Läste också att brösten är så täta och så när man är gravid att det knappt är någon större idé för man ser inte så mycket iaf. Fast det kanske inte är så bra senare när man ammar heller? Hur hade ni gjort?

Jag gjorde mammografi och UL när jag ammade och du har rätt, brösten är täta men är det något så syns det ändå. Tror verkligen inte att strålningen är skadlig för bebisen alls men gå dit och säg att du är orolig och hör vad de säger när du är där. Kanske gör de bara UL istället då.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-18 13:29:19 följande:
    Sverige är väl mycket mer restriktivt när det gäller allt möjligt, exempelvis alkohol under graviditet, säkerhet vid bilkörning osv osv.
    Sverige är som du säger mer restriktiva gällande vissa kända risker men när det gäller UL så görs det utomlands just för att kontrollera att allt är bra med bebisen. Här i Sverige gör vi så få då man anser att det är såpass få graviditeter som skulle behöva fler UL rutinmässigt att det skulle kosta mer i pengar än det skulle upptäcka ev fel med bebisarna.

Tycker att det är löjligt att försöka skuldbelägga någon för att de bokar in ETT extra UL, vare sig det är för "skojs skull" eller pga oro. Vi är väl här för att stötta, inte skuldbelägga och skapa mer oro för varandra?

Jag går inte på UL varannan vecka för att det är kul, jag gör det enligt läkarnas rekommendationer och jag tror nog att de är bra mycket mer pålästa på UL och ev risker än du eller någon annan i denna tråd för den delen.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-18 14:27:54 följande:
    Det var inte jag som kritiserade extra UL. Vill bara förtydliga det.
    Ok, my bad. Gravidhormoner
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-12-20 23:34:22 följande:

Är de bara jag som inte är bekväm med att dricka cocillian( stavning?) ?

Kanske bara ja söm överdriver, men har pinat mig genom nätterna utan den!

Den läkaren som jag träffade ville inte skriva ut cociliana till mig pga att den innehållet morfin och att jag är gravid. Men har hört flera som fått den som gravid så det beror nog på hur försiktig läkaren är av sig. Jag hade tagit den om en läkare hade sagt ok och om min hosta var väldigt jobbig (vilket den verkligen verkar vara för många i tråden just nu).

Min hosta har som tur var nästan försvunnit. Helt fruktansvärt att vara gravid och hosta.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-12-21 11:19:12 följande:
    Det gör ju så fruktansvärt ont i lungorna och i livmodern när jag hostar. Läkaren sa att jag ska ta cocillana om jag verkligen behöver och då bara en liten dos.

Jag tog inget inatt utan var vaken istället.
    Jag tycker absolut att du skall ta den. Det hade jag gjort om jag hade fått den utskriven för det är verkligen fruktansvärt att hosta som gravid, usch! Och man behöver sömn!

Har som sagt hört om många gravida som fått den utskriven så tror inte att det är något farligt alls. Jag hoppades på att min läkare skulle skriva ut den men icke, fick Molipect istället som skall "tas med försiktighet under graviditeten, främst under första trimestern". Tog den och den hjälpte ju lite men inte i närheten så effektiv som Cociliana är tyvärr.
  • JhjärtaK
    S1528 skrev 2014-12-21 22:40:44 följande:

Jag önskar verkligen att jag hade hostmedicin nu, är så otroligt trött och vill sova men jag bara hostar och hostar :(

Hostar tills det känns som jag skall kräkas, och dessutom är tydligen min bäckenbotten inte vad den brukade vara. Helt plötsligt läcker det när jag hostar. Känner mig helt förstörd just nu och lipar mellan hostningarna :(

Usch och fy! Lider med dig! Det är hormonerna som gör att hela bäckenbotten förslappas och att du läcker. Det gjorde jag också några gånger när jag hostade som mest. Såklart alltid bra att träna knipet men du är iaf inte ensam.

Tre matskedar honung i inte alltför varmt vatten med citron eller varm jordgubbssaft är mina enda tips tyvärr. Tycker att du skall sätta dig på VC imorgon och få hostmedicin utskrivet för man behöver vila som gravid!
  • JhjärtaK
    Mars12 skrev 2014-12-22 10:31:29 följande:

Hej.

Varit hos BM idag o allt såg bra ut. Hur ligger ni till i SF-mått i vilken vecka?

Vad var de man sa ang hjärtljud gällande pojke/flicka? :)

Mitt sf mått är ju lite "off the chart" denna gång men det låg på 28 i vecka 26

Under 140 anses väl vara pojke och över 140 flicka men iom att mina tjejer har legat både på 138 och 155 så tror jag inte sådär jättemycket på den. Dock låg en kompis kille aldrig över 137 medan det var dotterns lägsta värde genom graviditeten med henne så ibland stämmer det säkert. Frågan är om det stämmer i mer än 50% av fallen?
  • JhjärtaK

LillaSandy: jag har sd och har även haft några smärtsamma men aldrig så regelbundna som dina. När jag hade haft de smärtsamma åkte jag in och kollade och tappen var helt stängd och 3,4 cm lång så ingen fara. Tror att det är bättre att åka in en gång för mycket än en gång för lite.

Jag är omföderska och bär dessutom tvillingar så att jag har sd är helt normalt. Även vissa förstföderskor har mycket sd men gör de ont och/eller är regelbundna så skall man kolla upp det såvitt jag har förstått. Tråkigt att ni har så långt in till förlossningen men det låter iaf som att det är första barnet så ni slipper ordna barnvakt hela tiden.

Vila vila vila, det har gjort mina sd mycket bättre!

• JhjärtaK
    LillaSandy skrev 2014-12-26 11:39:29 följande:

Ja det är första barnet. Vi var bara på julfirande tio mil bort, nu är vi hemma fem minuter från sjukhuset. Ringde först en gång i förrgår o då sa de direkt: kom in. Då åkte vi med bilen och då vi var framme i stan ringde jag igen i rådfrågade o då var det de som sa att jag skulle komma och att de förberett massa prover osv. Och då vi var in dagen innan och fick åka hem samma kväll så sa läkaren att det bara är att ringa om det inte känns bra och han ville dessutom att jag ringde på morgonen och sa hur det kändes oavsett om det kändes bra eller dåligt. Så ja har verkligen inte behövt tjata mig till vård. Efter jag fick en voltaren har jag nu inte känt något. Och det var igår natt. Ni som haft mkt sd har ni kunnat jobba som vanligt sen o så. Är lite orolig för hur det ska bli, har ett stressigt o delvis tungt arbete. Börjar jobba igen 7 januari.

Jag är 100% sjukskriven delvis pga sd men främst pga tvillinggraviditeten och alla risker den medför. Mina sd har blivit mycket bättre sedan jag slutade jobba. Kanske kan du bli delvis sjukskriven? Prata med den läkaren du träffat och fråga vad hen tror om det och vad fk skulle säga.

Det som talar "emot dig" är ju att tappen är helt opåverkad men å andra sidan det behöver ju läkaren inte ta upp i läkarintyget.
  • JhjärtaK
    Anonym (Orolig) skrev 2014-12-26 14:49:13 följande:

När jag hade mycket sd så var det folk som sa gör si o gör så då mår du bra sen. Alltså inte sjukvårdsfolk utan vänner o bekanta. Det är ju bara jag som kan känna i min kropp o självklart ska man lyssna på sjukvården. Vad tänker ni om folk som ska säga hur och vad man ska göra?

Jag tänker att de säkerligen menar väl men att råd ändå kan vara störande, hehe
  • JhjärtaK
    silverfirren skrev 2014-12-29 10:41:41 följande:

Ni som har barn sen innan har ni också massor av funderingar på vad ni ska göra annorlunda den här gången? Jag vill tex amma den här gången för jag är besviken på mig själv att jag gav upp för lätt men tänk om de inte går alls nu.. :( 

Absolut att jag tänker på vad jag vill göra annorlunda. Gällande amning så har jag bestämt att jag inte kommer att amma denna gång pga en massa komplikationer förra gången samt att denna gång är det två bebisar. Det beslutet var "lätt" men jag kommer nog ändå alltid att fundera "tänk om det hade gått toppen denna gång" då jag ändå ammade dottern tills hon var 19 månader. Så jag "sörjer" redan nu den amning som ej kommer att bli så att säga.

Jag tror att denna gång kommer du att känna av mycket bättre hur hårt du vill "pusha" dig själv gällande ex amningen. Och tänk på att en glad mamma som ger flaskan är ALLTID bättre än en stressad/förstörd mamma som ammar trots att orken/lusten inte finns där.

Fundera också på (och om möjligt kontakta amningsmottagningen på ditt sjukhus och diskutera med dem) varför det inte funkade förra gången. Finns det något du kan/vill göra annorlunda?

Jag hoppas och tror att jag denna gången kommer att vara lite mer "cool" men iom att jag väntar tvillingar så vet jag ju att det ställer helt andra krav än om jag "bara" hade väntat mitt andra barn så vete sjutton om jag i slutändan kommer att kunna vara så mycket coolare trots allt
  • JhjärtaK
    ullin skrev 2015-01-02 21:33:31 följande:

Är det någon fler som går upp i vikt i alldeles för rasande fart? Själv har jag gått upp 1,7 kilo från julafton till nyårsafton. Märkte att mina fingrar svullnat och att sockarna gett märken efter resåren så mycket är väl vätska men inge kul ändå. :/

Sen nyårs har vikten fortsatt upp med ca 300 g/dag. Jisses om det ska fortsätta så här.

Är nu i vecka 24.

Jag snittar ett knappt kilo i veckan nu, var likadant med dottern så jag är inte förvånad även om det såklart är mindre kul Är i mitten av vecka 28.

Börja använda stödstrumpor om du märker att benen svullnar, är jätteskönt och de motverkar åderbråck dessutom. Se dessutom till att dricka ordentligt för gör man inte det så lägger kroppen bara på sig ännu mer vätska.
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2015-01-03 11:20:43 följande:

Vi har köpt en acta graco logico S HP med bas.. Känns djup och rejäl.. :) (fempunktsbälte på denna)

phpz6HGzV30163.jpg

Har ni fortfarande möjlighet så skulle jag faktiskt rekommendera att ni lämnade tillbaka det. Har ett sådant sedan dottern och det väger FLÄSK. Finns andra som är lika säkra men väger 1,5 kg mindre, ex Maxi Cosi Cabriofix.

Men det är bara min åsikt så är ni nöjda så fortsätt att vara det
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)