Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Solkatten skrev 2014-10-08 22:02:10 följande:
    Jag med, enligt UL :) jag tror dock det är en eller två dagar för tidigt så räknar veckobyten på fredagar.
    Har man 1:a april som bf är veckobyten på torsdagar, både enligt min bm och den lila gravidappen
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-10-09 08:05:53 följande:
    Jag har 2 april och det är på fredagar :) hur är det med dig och tvillingarna?
    Tvillingarna mår prima vi fick oss en titt igen igår på UL. Jag däremot mår kasst! Är så jäkla illamående och var vaken inatt i tre timmar pga det . Gick till slut upp och tog en smörgås i hopp om att illamåendet skulle försvinna helt men det mattades bara av. Är som en zombie idag :-P

Men vecka 16 idag, whiho! Alltid något och en vecka kvar tills nästa UL (japp, jag är bortskämd, jag vet )
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-10-09 11:12:45 följande:
    Hur ofta får du göra UL? Det har du kanske redan skrivit men har missat i så fall.

Mitt ultraljud är om 6 veckor och 6 dagar xD
    Det blir UL varannan vecka fram till vecka 30 och sen efter det vet jag inte. Kanske mer sällan om allt ser bra ut eller så blir det oftare om en av tvillingarna växer sämre än den andre ex.
  • JhjärtaK
    Ice skrev 2014-10-09 11:14:39 följande:
    Mår också illa så vet hur det är! :( Har mått illa och kräkts sedan vecka 8 (?), i vecka 15 nu.

Vad härligt att få se tvillingarna så ofta! Jag har inte gjort något VUL/UL alls så vet inte ens om hjärtat slår. Lite nervöst, men bara tre veckor kvar tills RUL nu och jag försöker tänka positivt. Tror kroppen hade "tagit hand om det" tidigare om det vore något fel.  :) 
    Ja det är helt vedervärdigt att må illa. Finns ju inget man kan göra åt det heller. Jag har testat lergigan comp men den hjälpte inte alls tyvärr.

Ja det finns nog en liten krabat där inne skall du se som kör omkring som bara den

Vilken vecka är du på RUL?
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-09 11:45:25 följande:
    Är de lika stora nu ungefär? Det är väl inte så ovanligt att den ena är lite mer välmående än den andra och snuvar den andra på lite mat så att säga.
    Ja de är fortfarande lika stora men det är rätt så ovanligt ändå att de utvecklar TTS, färre än 1 av 10 av "min" sorts tvillingar får det. Däremot så är det inte ovanligt att deras tillväxt diffar lite, men så länge det inte beror på TTS så är det ingen fara. Men det är pga risken för TTS som de kollas så ofta. Som läkaren sa igår "vi behandlar dig som om dina tvillingar skulle utveckla TTS men chansen för att de inte gör det är fortfarande väldigt mycket större än att de gör det".
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-10-09 12:19:35 följande:
    Vilka kanonsiffror :)

Men 1:20000 kan inte vara det bästa? Jag fick 1:35000 på trisomi 18 tror jag de var!
    Vad som är bäst beror på var du gör kub/NUPP någonstans. På de flesta ställen är just 1:20000 den lägsta risken man kan få.
  • JhjärtaK
    Elbea skrev 2014-10-09 19:32:38 följande:

Min man jobbar en del kvällar så jag försöker boka in tider på dagar han är ledig. Men för kub var det så svårt att få tid att jag får gå själv. Känns sådär ifall jag skulle få ett dåligt besked...

Förstår att det känns jobbigt. Men den blivande pappan har rätt att få ledigt från jobbet för mvc-besök (kub, RUL etc inkluderat) så kanske kan han ta ledigt just den tiden?

Det var ju på kub vi fick reda på att de var två. Hade inte min man varit där då så vete sjutton hur jag hade tagit mig hem då jag var i en väldig chock.
  • JhjärtaK
    FCet skrev 2014-10-09 20:44:29 följande:

Hjälp tjejer.

Tröttheten och illamåendet är äntligen borta, mår bra och är mycket piggare.

MEN har fått så himla mycket finnar. Detta på ansiktet, halsen och ryggen. I vanliga fall brukar jag endast ha finnar när jag har mens. Men nu är det så mycket och det gör jätte ont, kan nästan inte röra mig i ansiktet.

Tips på något som hjälper?

Gå till en hudterapeut och gör en ansiktsbehandling samt be om råd. En ny "rutin" kan hjälpa en hel del faktiskt.
  • JhjärtaK

Idag skall jag prata med min arbetsgivare om att jag kommer att bli sjukskriven 100% från vecka 25 och framåt. Känns jobbigt att "svika" men jag får tänka på att man har sett att tidiga sjukskrivningar minskar risken för förtidig födsel. Jag får ha det som "mantra" när det börjar kännas jobbigt. Jag har redan pratat med min chef och han är väldigt stöttande som tur är.

• JhjärtaK
    91an skrev 2014-10-10 21:33:26 följande:

Den senaste veckan har jag haft problem med smärta i högra höften. Det känns bara när jag går, inte konstant men det kommer och går, och känns som att hela höften låser sig och jag måste liksom stanna för det tar tvärstopp. När smärtan kommer så strålar det nästan ända ner till knäet på utsidan av låret. Någon som har någon ide om vad det kan vara och om det hör ihop med graviditeten? Tips på lindring?

Låter som falsk ischias när smärtan strålar ut så i benet. Massage av sätesmuskeln och ländryggen kan hjälpa.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)