Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

ArdnasK skrev 2015-02-17 09:42:28 följande:

Velar runt i djungeln sv babyskydd... Hittade en sida med bäst-i-test där den som fick bäst var BeSafe iZi Go med 9 poäng av 10 för ca 3500kr. Sen kom bla Acta Graco Logico med 8/10 för 1200kr!? Hur kan det vara sån skillnad i pris? Är den första verkligen så mycket bättre?! :/

Vi kommer att köpa BeSafe Izo Go men utan själva adaptern, går ju att fästa i bilen ändå. Då ligger priset på ca 1 900:-. Jag går enbart på recenssioner, den ska ju vara lättast i sin klass med fempunktsbälte och med solskydd osv. Fått bäst överallt där jag kollat.
  • mandalii
    Sommarsnö skrev 2015-02-17 11:18:47 följande:

Kudde eller inte kudde till bebisen? Någon som hört sig för med sin BM eller BVC? Min BM sa idag att det senaste hon hörde var att de ska ha kudde. Men det ändrar sig från år till år och pratar man med någon annan kan de ha hört annorlunda. Hopplöst.

Vi funderar på att köpa en sån där pandakudde som ska vara bra. Annars tipsade de på föräldrautbildningen om att köpa en platt kudde och sedan lägga den under lakanet, för då är det ingen risk att barnet kan få kudden över sig och kvävas.

• mandalii
    BigMami skrev 2015-02-18 11:26:12 följande:

Jag har aldrig haft ett fårskinn till något utav våra barn. Har inte fattat grejen. Går lika bra med filtar/täcken..

Grejen är att det finns studier som visar att barn som fått ligga mycket på fårskinn i mindre utrsäckning utvecklar allergier av olika slag. Det är ju naturmateterial till 100 %. Dessutom reglerar det värme väldigt bra och är mjukt och gosigt. Vi har också köpt ett som vi kommer att använda både som underlag i spjälsängen, i soffan/golvet typ och i vagnen.
  • mandalii

Igår var jag och sambon hos barnmorskan och allt såg fint ut : ) Vi ligger prick på normalkurvan. SF-måttet var 30, (är i vecka 32). Järnvärdet hade sjunkit lite från 119 till 112, men var ändå helt okej tyckte barnmorskan. Hade gått upp 1 kg på tre veckor, total viktuppgång sedan början av graviditeten är nu prick 10 kg.

• mandalii
    BigMami skrev 2015-02-19 10:18:45 följande:
    Ja det var någon annan som skrev samma svar. Men nog tror jag att arvsanlag väger mer än ett fårskinn till allergier. Men visst man gör ju självklart som man vill, men jag köper i alla fall inget
    Nja, jag har faktiskt inte hört att allergier har med arvsanlag att göra utan snarare miljöpåverkan, miljögifter osv i hemmet och från avgaser osv. Men jag är ingen expert..

• mandalii

Är det någon som hört att Besafe Izo go är väldigt trång och liten? Att barnet kan växa ur den redan efter 6-7 månader? Om man ska välja mellan den eller Maxi cosi, vilken säger ni?

Vi har en airbag i bilen och kommer därför inte kunna ha babyskyddet fram vilket är väldigt synd när jag ska köra själv och då förstås vill ha lillen bredvid mig. Han kommer då att få sitta där bak alldeles ensam : ( Att ta bort airbagen kostar runt 5 000 så det är inget alternativ tyvärr : (

• mandalii

Vad ska man ha för bindor efter förlossningen? alla pratar om så kallade "Jättebindor", men exakt vad är det för bindor. Förstår att man kan köpa dem på nätet, men vad heter de och vilket märke? Om man ska beställa på nätet menar jag, och inte gå in och fråga i butik.

• mandalii
    Bell13 skrev 2015-02-26 08:16:17 följande:
    Nej Gud i Sverige ska man ju lida riktigt ordentligt. Bara i Sverige det är så och speciellt när det handlar om barnafödande. Jag hade nog passat bättre i USA där är det på ett annat sätt.
    Har lite svårt att förstå hur du kan hylla USA när det gäller barnafödande. Landet där du får betala multum för att ens få föda på sjukhus om du inte är försäkrad, och sedan bara får vara hemma två månader från ditt arbete utan att riskera att få sparken? Sverige är tvärt om världens bästa land att föda barn i och att vara mamma i.

• mandalii
    S1528 skrev 2015-02-26 09:01:54 följande:

Jag blev peppad till att packa BB-väskan efter mitt besök på förlossningen igår..

Har konstaterat att det kostar 50:- dygnet att parkera, så nu skall jag förbereda med mynt i god tid. Och det tog 56 minuter att köra till förlossningen, fast då var det ju jag som körde, går säkert snabbare när det väl är dags ;) Och förlossningen ligger på plan 4, mycket viktigt att trycka på rätt knapp i hissen, haha!

Mynt? Men tar de inte kort typ överallt nu för tiden?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)