Madelen b skrev 2015-01-08 12:23:48 följande:
Vad är viktigast för er?
Hur många dagar man behöver ta ut varierar ju jätte mycket beroende på ens sgi!
Tänk på att efter barnets 1års dag måste du ta ut eller jobba 5dagar/v.
Jag tänker såhär, de viktigast för mig är att mina barn ska få börja på dagis så sent som möjligt! Inte att ja ska kunna ta ut längre semestrar om något år!
Med första sonen tog jag ut alla mina föräldrar dagar både med sgi och lägsta så han kunde börja på dagis strax innan han vart 2år kändes bäst för mig/oss och semestrarna får vi ta omlott iaf så han har 8v ledighet på somrarna iaf så vi kommer köra lika på denna! Min sambo har sina dagar kvar men tror han kommer ta dem i sommar så vi får vara hela familjen tillsammans då!
Jag kommer dock börja jobba helger så fort det går så jag kan dryga ut mina dagar ännu mer, var arbetslös m första barnet så hade ju inte jätte bra sgi men fick dem att räcka iaf! Hoppas kunna få in bebis på dagis tidigast vid 2års ålder!
Som jag förstår är taket på vad som kan räknas som sgi med nuvarande prisbasbelopp 333 000:- per år, sedan spelar det ingen roll vad man tjänar, och det kommer vi båda upp i.
Du menar att när barnet fyllt 1 så måste man minst ta ut fem dagar i veckan? Är det samma som 75 %? Man kan alltså inte ta ut färre antal dagar?
Kan man blanda med sina lägsta nivå dagar och ta ut dem exempelvis två dagar i veckan under en period då man kanske har 50 eller 75 % på sgi nivå?
Hur använde du dina lägsta nivå dagar, smög du också in dem lite här och var, eller tog du dem i en följd?