Inlägg från: mandalii |Visa alla inlägg
  • mandalii

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag var på mitt andra besök hos BM vecka 21 och är nu i vecka 22. Nästa besök kommer att bli i vecka 26. Mina värden såg fina ut och behöver inte äta järntabletter, har dock börjat dricka blutsaft.

Började känna lillens sparkar i början av vecka 21, vilken fantastisk upplevelse! Nu känner jag honom till och från varje dag.

Någon som vet var man kan hitta snygga tighta gravidkläder, tycker det mesta är så säckigt nu innan magen blivit så stor. Vill ju framhäva min lilla mage : )

• mandalii

Exakt samma här! Har haft problem med magen ända sedan jag blev gravid, aldrig haft det förut.

Det som funkar bäst för mig är en rejäl portion gröt på morgonen, ekologiska fiberberikade spetsad med lite dinkelflingor och linfrön och chiafrön (superfrö full med omega). Till det mandelmjölk och en kiwi. Magen kommer igång direkt! : )

Sedan har jag dragit ned på rött kött, äter mer fisk och kyckling det funkar också. Rött kött är jobbigare för tarmarna att bryta ned.

Dricker också katrinplommonjuice, gör susen!

• mandalii

S1528 skrev 2014-12-15 11:55:54 följande:
    Fin mage :)

Min är fortfarande pytteliten, ännu mindre än din, haha :) Om jag inte visste att jag var gravid och kände henne sparka omkring så hade jag aldrig trott det :)

Tack! : )

Vilken vecka är du i? Jag är så jäkla trött på allas kommentarer om ens utseende, någon som känner igen det? "Oj vad liten mage du har", "Undrar när det kommer att synas att du är gravid?", "Man kan ju inte tro att du är gravid", osv, osv. Fattar inte folk att det kan såra, att man kanske blir orolig.
  • mandalii

Okej, nu behöver jag verklilgen lite hjälp. Jag är nu i vecka 23 och tycker att det är dags att börja fundera över det här med barnvagn och sovplats till vår lille son. Vi har tänkt ha en så kallad "bedside crib" från Troll som vi kan ha vid sidan av sängen.

Först var vi inne på ett babynest och ha bebisen mellan oss i sängen, men eftersom vi "bara" har en 1,60 säng och redan har det trångt bara vi två, tror jag att det blir omöjligt att få plats med den lille i vår säng. Låter det vettigt?

Sedan det här med vagnen, vilken är egentligen bäst? Känns som att det finns en miljard att välja mellan. Tips på en stabil vagn som passar både i stan och på skogspromenader och som är lätt att dra, jag är så jäkla svag.

• mandalii
    amandanS skrev 2014-12-17 14:49:24 följande:

Ont lite överallt :( Öm som sjutton efter att ha fått bäckenet justerat.. Så sne så benlängden skilde 2 cm mellan höger och vänster pga att ena höften har vridit sig framåt och andra sidan bakåt, vilket gör att även revbenen på höger sida låser sig och gör att lungorna blir ihoptryckta på den sidan, troligen de jag tolkar som ökande problem med astman... Överrörlig(foglossning) och snebelastning delux med andra ord! :/

Men! 60% av graviditeten idag! :) imorgon v 25.. Skönt att det känns som om tiden går fort nu, och inser att om värken ska fortsätta såhär så kommer jag snart vara trött på att vara gravid!! Börjar ju redan bli trött på att ha ont konstant mer eller mindre....

Stackars låter jobbigt! Hoppas att det blir bättre.

Grattis till vecka 25, grymt. Själv går jag in i vecka 24 på lördag. Vet du när man går in i månad 6?

• mandalii
    emmasdag skrev 2014-12-18 00:26:23 följande:
    Vi har fått se lillebror i 3D :) gör ultraljud lite då o då så hon har växlat mellan de olika! Coolt men lite läskigt! Han är lik storasyster iallafall :)
    Förstår att det är spännande och kul, men man ska ju undvika att göra för många ultraljud i onödan.
  • mandalii
    EmmasaraL skrev 2014-12-17 16:42:19 följande:

Gått in i v 23 idag Äntligen har magen kommit. Den bara dök upp! När jag tog blodprov häromdagen sa sjuksköterskan "men åh vilken gullig mage!!" Tyckte det var rätt kärt av henne, man kände sig lite stolt!

Känner mycket rörelser nu, bebis har varit och vänt en hel del nere vid urinblåsan så att det kittlar till. Man kan se magen röra sig när hon sparkar och har sig :) Vår lilla gullfia!

Är så tacksam med mina 7 syskon, vet inte hur mycket saker vi har fått ärva. Två barnvagnar, två skötbord, 1 spjälsäng, 1 vagga, amningskudde, babynest, täcken, kuddar, leksaker, babygym... Kan man lägga pengarna på andra saker som vi planerar, tygblöjor, tyglappar, ekologiska och giftfria saker. Toppen! :) Har ni fått ärva något - familj/vänner??

Vi har även varit på vårt 4:e UL, två till väntar. Känns coolt att få följa lillans resa från böna till bebis.

Bjuder på en magbild
    Grattis! Jag är också i vecka 23. Vilken fin liten mage du har. Skönt att se någon annan med en "liten" mage, den är till och med mindre än  min : )

Är så trött på allas kommentarer om att min mage är så liten, men det tycker jag inte själv. Om man jämför med hur den såg ut innan graviditeten då den var helt platt så har den blivit jättestor : )

Hur kommer det sig att ni väljer att göra så många ultraljud?

• mandalii

Nu har jag läst massa olika tester på barnvagnar och kommit fram till att Emmaljunga har de absolut säkraste och bästa barnvagnarna, enligt experterna.

Så det får bli en Emmaljunga. Nu gäller det "bara" att bestämma sig för modell och färg : )

Någon annan som ska köpa Emmaljunga? Vilken modell?

• mandalii
    emmasdag skrev 2014-12-18 19:38:56 följande:

Som att påstå att man skadar sitt barn medvetet genom att göra fler än ett rutinultraljud!? Om du fått veta att DITT barn var sjukt i en tidigare graviditet, så pass att det inte gick att behålla, hade du då inte velat se att allt var okej i en ny graviditet? Usch så arg jag blir!

Men jisses så upprörd man kan bli, det var ju inte min mening. Jag har bara hört att många säger att det kan vara skadligt med många ultraljud, sedan vad som är många har jag ingen aning om. Måste väl du också ha hört, eller? Självklart ska man göra ultraljud vid medicinskt behov, det var ju inte det jag pratade om! Det som jag reagerade på var ju att göra 3D-ultraljud för att det är roligt, är väl något helt annat? Du har missförstått mig helt och har ingen anledning att låta så arg och skriva med stora bokstäver osv.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)