Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2015-09-08 09:17:12 följande:
    Vi har börjat med sittdelen nu och han är 5 månader idag. Dock har vi liggdelen ibland när vi vill söva honom på promenaden. Just nu är pappan ute och går och jag tycker att han tar på honom för lite kläder. Han har en sparkdräkt, bomullsmössa och ullfilt (och locket på hoppas jag). Det tycker pappan är lagom medan jag tycker att det är för lite. Försökte få på honom mer men då blev pappan sur. Vad tror ni är lagom om de ligger i liggdelen nu?
    Vi kör på body och byxor. Sen en kofta eller tröja och en bomullsmössa. Lite filt över benen och liggdelslocket. Hittills har det känts lagom, då hon varken känns för varm eller för kall på magen. Händerna är alltid lite kalla då de alltid sticker upp. Får kanske snart börja med vantar, fast de lär väl bara bli blöta då händerna konstant är i munnen.
    De ligger ju ganska skyddade i liggdelen så jag tror det blir ganska varmt med locket på.
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-08 16:46:30 följande:
    Undrar om era bebisar börjat krångla med sömnen dagtid runt 5 månader ungefär? Douglas har börjat lära sig att hålla sig vaken känns det som och det resulterar i att han blir övertrött och bara vrålskriker och det går knappt att lugna honom, det är så jobbigt för jag känner mig som en mamma som inte kan ta hand om mitt barn.
    Japp, samma här. Kvällstid är det inga problem, då somnar hon själv i sin säng ungefär 19:30. Men dagtid, när vi är hemma då sover hon ibland bara 5 minuter och vaknar sen men fortfarande trött. Eller så är hon hysteriskt trött och bara skriker. Måste bära henne tills hon somnar då. Men om vi är ute och går med vagnen somnar hon oftast direkt.

Hon strular också med amningen, det finns alltid något annat spännande som händer så hon verkar inte ha tid att äta. Det kan vara solreflexer på soffan, eller träd utanför fönstret som rör sig i vinden. Eller värst är när sonen är i närheten då ska hon alltid kolla vad han har för sig.  
  • Freje

Just nu börjar jag bli frustrerad på amningen. På eftermiddagarna har dottern börjat att släppa taget och skriker och sen tar nytt tag. Och så håller hon på. Har provat att rapa henne och byta amningsställning men inget hjälper. Det enda som funkar är en liten stund är att byta bröst. Då äter hon glupskt en stund för att sen göra samma sak. Det är så otroligt stressande. Hon är ju fortfarande hungrig då hon söker bröstet igen efter en stund. Gah! Dessvärre verkar hon inte så intresserad av annan mat heller ännu. Vi kör med lite smakisar men hon bara ler när t ex potatis, eller palsternackan hamnar i munnen, smackar lite men stänger sen munnen och vill inte ha mer.
    Funderar på att testa gröt, kanske det faller henne i smaken.

• Freje
    BigMami skrev 2015-09-11 12:02:33 följande:

De är ju lite i den åldern då de blir mer nyfikna. Kanske är det så att mjölken inte rinner till lika snabbt? Eller så måste du börja kompletterna med annat som gröt eller ersättning?

Jo, jag har också tänkt att det rinner för långsamt. Måste försöka få henne mer intresserad av mat. Men kanske gröt går hem.

Ni som börjat med gröt, vilken sort kör ni på?
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-11 19:29:27 följande:
    Jag kör Semper från 5 månader med mangosmak den enda som inte innehåller maltodextrin.
    Det visste jag inte. Bra tips! Tack. Hon blir ju 5 månader nästa vecka, så kanske lagom att börja med gröt då.

Jag tror att ibland gör hon så när hon är trött och bara vill snutta, och blir arg när det kommer mjölk. De gångerna är hon nöjd om hon får nappen istället.
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-14 09:07:50 följande:
    Min son vill inte ha napp. Hur gjorde ni? Tog hon den på en gång eller tränade ni?
    I början ville hon inte heller. Men det funkade om man liksom duttade med nappen på kinden så att hon själv fick söka efter nappen. Om man försökte stoppa in den annars så fick hon kväljningar och spottade ut den.
    Nu har hon väldigt stort sugbehov i och för sig för tummen åker in i munnen om inte nappen finns att tillgå. En riktigt liten snuttis
  • Freje

Äntligen verkar dottern förstå hur man äter!! Idag fick hon i sig både gröt och morotpuré. Jippie.
    Det märks att hon börjar behöva mer än bara amning, då helt plötsligt så vaknar hon upp till 3 ggr på natten för amning. Annars har det varit 1 gång bara. Ser gärna att hon återgår till att bara äta en gång på natten.
    Hon blev 5 månader igår. Tänk vad tiden flyger iväg

• Freje

Jag visste inte om detta med maltodextrin innan Bell tog upp det. Överhuvudtaget tycker jag det är läskigt att läsa innehållsdeklarationer på både mat och hygienartiklar. Vi försöker köra på så naturligt, ekologiskt och närproducerat som möjligt. Utan att gå till överdrift. Vi äter halvfabrikat ibland också när orken tryter. Just gröt kommer jag att köpa färdig första året pga järnberikningen. Sen blir det hemlagad.

• Freje
    Bell13 skrev 2015-09-20 08:00:05 följande:

Finns nåt som heter skrädmjöl som många gör gröt på. Har köpt det men inte testat ännu. Douglas är inte så förtjust i mat ännu. Har börjat mata honom men han vill inte ha.

Brukade köra havregryn i mixern till mjöl och sen koka gröt på till sonen. Han gillade inte när det va för grynigt. Skrädmjöl är väl rostat havregryn som malts till mjöl? Hmm kanske köpa hem det istället o slippa själv mala.

Jag hoppas dottern snart kommer upptäcka att det går bra att äta mer mat. Nu går det med ett par skedar sen tröttnar hon och vill leka istället.
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-09-22 15:59:31 följande:
    Vänder sig era barn?
    Ja, hon vänder sig åt båda hållen. Men mest från rygg till mage. I stort sett så fort man lägger ner henne på golvet eller i babygymmet. Hon är nöjd ganska länge i magläget nu bara det finns lite att leka med. Hon tycker det är enklast att gnälla tills vi plockar upp henne. För om vi bara vänder tillbaka henne så vips har hon snurrat runt till magläge igen.
    Men just nu är hon helt tokig i att hoppa. Så fort man sitter och har henne i famnen och håller under armarna så ska hon studsa. Så vi lånade en hoppgunga som hon älskar. Hon studsar och skrattar och verkar väldigt nöjd.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)