Inlägg från: Freje |Visa alla inlägg
  • Freje

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

amandanS skrev 2016-03-04 11:22:55 följande:
    Han röntgades igår för att göra kontroll om magsäck och tarmar. Nästa steg är troligen allergiutredning. Han slutade kräkas dygnet innan röntgen, men han har haft lös avföring i 3 månader snart, 2-4 lösa blöjor/dag...

9kg och 74 lång känns på gränsen till litet för en 1åring?
    Hoppas de snart hittar orsaken. Det är alltid jobbigt när de små inte mår bra.

Lillan här hemma dras just nu med RS viruset. Det är så jobbigt att höra henne försöka amma och sova. Men trots allt är humöret ganska gott ändå.
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-03-08 21:53:54 följande:

Jag är också gravid. Tog ett test i söndags så bara v 5 men sjukt lycklig.

Douglas följde sin kurva bara fint och han tog ett steg i måndags. Går så sjukt fort.

Åh stort grattis och lycka till!! Va kul att det gick så snabbt att plussa igen. Å på egen hand igen.
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-03-09 05:36:54 följande:
    Blev förvånad själv att det gick på andra försöket, hyllar natural cycles smile1.gif nu hoppas jag på att det vill stanna kvar också.
    Kroppen "visste" väl vad den skulle göra nu . Absolut att det kommer gå bra!

Jag hade Fertility Friend som jag misstänker har liknande funktioner. Toppen för att lära sin cykel tycker jag. Jag hade inte ÄL då vanliga appar beräknade det, inte så konstigt då att det tog lite tid att bli gravid med dottern.

Men det blir inga fler barn här. Vi är glada att vi hann med ett syskon. Nu ska vi njuta av de två fina barnen vi har.
  • Freje
    BigMami skrev 2016-03-09 08:18:56 följande:
    Å vad härligt med alla som plussar! Håller tummarna att allt går bra för Er smile1.gif Hoppas ni mår bra!

Själv så har jag tagit tag i mig själv, jag behöver det! Inskrivngsvikten med Vidar var 96 kg! I somras låg den på hela 125 kg.... I måndags vägde jag 87 smile1.gif Har ett mål på 75 i alla fall men skulle vara kul om man kom under det.. Jag har börjat gymma! Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle teckna ett abonnemang på gym smile2.gif Det som är roligast är alla olika klasserna med andra! Man får så mycket energi av det smile1.gif
    Härligt! Bra jobbat!. Viktigt att ta hand om sig själv också.
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-04-01 21:30:31 följande:
    Jag fick tyvärr missfall
    Så tråkigt att höra. Men håller tummarna för ett plus snart igen.
  • Freje

Hej, länge sedan någon skrev här Men med en 1 åring i huset har man fullt upp

Själv börjar jag jobba om två veckor och maken ska vara hemma till augusti då lillan börjar förskolan.
    Det känns skönt att börja jobba även om jag kommer sakna att vara hemma också. Det märks att hon börjar bli stor. Hon sover numer hela nätterna utan uppvak. Hon äter också själv vilket gör att måltiderna är lugna och sköna för hela familjen - även om det blir en hel del städa.  Hon kan gå även om hon helst kryper när det ska gå fort.

Saknar att ha en bebis i huset Är lite avundsjuk på er som väntar eller försöker få syskon.
    Men vi har bestämt att två är tillräckligt

Ha det gott!

• Freje

Grattis till er som väntar syskon

Tycker det händer saker varje dag nu i utvecklingen. Går och springer fortare och börjar babbla betydligt mer. Det är så otroligt kul att se när hon försöker lösa problem. Som att hämta en pall att klättra på när man inte når, eller knyta upp skosnören som är knutna med dubbla knutar.
    Dottern har ju alltid varit lite av en knubbis, men det börjar försvinna nu när hon aldrig är stilla. Springer och klättrar överallt.

Ha ha, maken tror ju att han ska få "ledigt" när han nu blir pappaledig.

• Freje
    amandanS skrev 2016-06-02 22:48:09 följande:
    Ja nog märks det att de börjar bli stora, här är full fart framåt och det kommer fler o fler ord. äta, ute, icka (dricka), mamma och pappa. Och han sätter igång och babblar ibland och det är riktigt kul att höra och kommunicera med honom :D Men det är även mycket testande av gränser, kasta mat på golvet, ha ner blommorna från fönsterbrädan osv och riktiga utbrott så fort man säger ajaj ;) och i måndags tog vi bort sidan på spjälsängen, och ikväll gick han direkt in och la sig när jag kom med vällingen. Han drack den och jag behövde bara sitta bredvid sängen 10 minuter tills han kom till ro och somnade.. Stora framsteg och bebis är det inte heller längre! Ser att ni är några gravida igen, här börjar vi troligen verkstaden igen snart ;)
    Jag känner igen det där med testande av gränserna. Ibland känns det som att man bara går efter och plockar upp efter oredan hon ställer till med. Och utbrotten när hon inte får som hon vill eller att man inte förstår vad hon vill.
    Lycka till med syskonförsöken
  • Freje

Hur mycket pratar era små?
    Här pratas det mycket sparsamt, det är bara mamma, pappa, napp och katt i stort sett. Däremot "nä" används mest hela tiden Hua, känner på mig att det kommer bli många kamper för hon är redan en väldigt bestämd liten tjej.

• Freje
    Bell13 skrev 2016-07-18 09:36:46 följande:
    Min Douglas 15 mån säger inte mycket mer än nej och hej smile1.gif tror det kommer igång i och med dagis.
    Det är nog så. De blir väl så illa tvungna att försöka prata mer, då personalen inte har tid att tolka ett pekande finger och "äh" eller "däh" .

Börjar Douglas också förskolan i augusti?
    Vi har inskolning den 22:a. Jag jobbar ju nu så maken får ta inskolningen, men det kommer säkert att gå jättebra. Dottern är mycket mer framåt och försigkommen än vad sonen var.
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-07-18 10:20:17 följande:
    Har inte fått besked om plats ännu. Här får man det 4 veckor innan, riktigt dåligt. Väntar besked den här veckan.
    Oj, va sent! Vi fick besked att hon fick plats på den förskola vi önskade redan i maj. Sen fick vi välkomstbrev med hälsning från avdelningen hon hamnade på strax efter midsommar.

Hoppas ni får besked omgående. Skönt så man kan planera o förbereda.
  • Freje
    BigMami skrev 2016-08-08 13:56:14 följande:
    Härligt att läsa om de små framsteg smile1.gif
    Jag har inte varit så aktiv här då jag har jobbat hela sommaren. Det har varit ganska skönt att få komma hemifrån för att få den sociala biten med andra människor.
    Vidar pratar också mycket! Pappa, mamma, dricka titta där, traktor, lastbil, bil, pippi, namnam, mu till ko, bä till får, iiihaa till häst osv.. Han snappar upp saker ganska fort smile1.gif Även hyss... storasyster är duktig att lära honom lite av varje smile2.gif
    Han har även full fart på benen och springer ganska fort nu! Att vara ute är i klass med ett gympapass smile1.gif
    Nästa vecka börjar han på dagis! Det ska bli spännande!
    Hur har det gått med inskolning? Hur funkar eran inskolning? Är det under två veckor eller som hos oss under tre heldagar?

Vi börjar våran inskolning på måndag och tror att det kommer gå galant
  • Freje
    Raggsockan skrev 2016-08-20 15:46:19 följande:

Så stora alla börjar bli,förskola och allt! Nu börjar dottern troligen inte för än till årsskiftet, men i onsdags tittade lillebror ut, så nu inser man att hon verkligen är allt annat än en bebis hahaha...

Åh grattis till lillebror! Gick förlossningen bra? Vad säger storasyster?
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-08-21 10:05:09 följande:
    Vi började skola in i måndags och det har gått ok, han vill inte äta eller sova på förskolan. På vilan så gråter han bara och vi går hem efter 10 minuter. Nu har han blivit genomförkyld och blir nog hemma ett par dagar men sedan tar vi vid igen smile1.gif Skönt att det gick så bra för er.
    Vi har haft liknande scenario de första två dagarna. Hon ville inte äta eller sova på förskolan, fast hon skulle bara leka. Sov i vagnen bägge dagarna. Däremot mellis gick bra att äta. Men hon har i alla fall varit glad hela tiden, har inte varit ledsen. Har inte brytt sig om pappan ett dugg under tiden utan lekt och tytt sig till pedagogerna.

Dag 3 gick allt superbra och hon både åt och gick självmant och lade sig till vilan. Maken lämnade vid 09:30 och hämtade strax efter kl 13. Idag är första dagen heldag (9-15). Ska bli spännande att se hur det gått
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-08-27 12:04:30 följande:
    Den här veckan har han varit själv på förskolan 9.00 till 13.30. Har inte ätit så mycket men suttit still vid bordet. Han har också sovit mellan 12 till 13.30 så absolut framsteg. Nästa vecka är det ordinarie tid som gäller 9 till 14.30 smile1.gif har gått mycket bättre än jag trodde.
    Va skönt att det börjar falla på plats

Här blir det vabb idag. Men visste att det skulle komma förr eller senare
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-08-31 11:46:34 följande:
    Så blir det ju alltid tyvärr. Hoppas det blir förskola för er snart igen.
    Tack!
    Nu är det förskola igen som gäller

Igår när vi borstade tänderna hittade jag 3 st kindtänder som inte fanns där för en vecka sen. Inte så konstigt om hon varit lite gnällig och hängig
  • Freje
    Raggsockan skrev 2016-09-08 07:48:04 följande:

Hur lyckas ni få hjälpa till med tänderna?? Tips tack!

Dottern bara biter ihop eller suger på tandborsten. Går inte lägga henne på rygg o borsta för då får hon panik, så vet inte riktigt hur jag ska göra, och ännu svårare nu när första kindtanden börjat komma :/

Ha ha, ja det är inte alltid lätt

Det som funkar för oss är att distrahera. Ibland sjunger jag, ibland funkar det att hon får hålla tandkrämstuben (med bild på Lille skutt), ibland får hon "borsta" själv först. Bäst brukar funka när vi står framför spegeln och borstar så hon ser vad som händer. Men det brukar vara lite lirkande innan hon öppnar munnen. På det hela taget försöker vi göra det till en lek så det är roligt att borsta tänderna. De få gånger hon vägrar får det vara så, då kan det räcka att hon suger på tandborsten.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)