Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

EmmasaraL skrev 2014-11-23 10:04:10 följande:

En fråga...!

Har många av er tecknat/eller funderat på att teckna en gravidförsäkring? Vi har alla våra försäkringar hos Länsförsäkringar men jag har hört att Trygg hansa är den bästa när det gäller gravidförsäkring..

Någon som har koll..?

Vi har också alla våra försäkringar hos Länsförsäkringar (superbra bolag som vi bara har positiva erfarenheter av) men jag satt och jämförde de olika gravidförsäkringarna och tyckte att Trygg-Hansas och Folksams var bäst vad gällde villkoren (tänker då främst på gratisförsäkringen). Så jag tog båda två (det kan man ju göra när det är gratis och man får ersättning från alla då vad jag förstår om det skulle hända något). Folksams tog jag främst för att man var försäkrad redan från vecka 10 typ i den - tänkte att det var bra om jag fick missfall. Trygg-Hansas tror jag gäller från vecka 22. Men jag ska börja fundera på en betalförsäkring också - ska kolla upp villkoren igen då men det blir säkert Trygg-Hansa för min del där.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-23 22:36:21 följande:

Hej på er. Hoppas ni alla mår som prinsessor. Var i Trysil i helgen och fick en chock när jag såg vad blöjor kostar. Pampers New born 30 pack kostade 19.50 Jesus vad billigt det är ju nästan gratis eller vad säger ni?

Har misstänkt det - fattat att det är nåt med blöjor här i Norge men har aldrig kollat vad de kostar. Köpte du med dig några? Jag försökte övertala min sambo att ta med ett gäng när han åker från Norge i bil i mars men han vägrade, haha.
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2014-11-23 23:21:26 följande:

Ja det lät väldigt billigt, såg på Ica vad blöjor kostar, inte är det billigt direkt :P

Här finns redan storlek 1 & 2 hemma ;) Blivit uppvaktad med blöjtårta och presenter..

Vad gulligt Födelsedagspresent eller bara present för att någon fått reda på att du är gravid?
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-24 08:18:14 följande:
    Jag köpte med mig. Vi har ett fritidshus i Branäs 9 mil från Trysil och åker upp dit över nyår så då blir det en till tur till Trysil. Blöjor strl 2 kostar 9 kr och ibland har de köp 5 paket betala för 4
    9 kr! Det är ju nästan gratis. Måste försöka få med mig ett gäng på flyget om några veckor.
  • Sommarsnö
    naughtyn skrev 2014-11-25 11:35:35 följande:
    6 pojke
    1 flicka

rättelse! NU har jag räknat in sommarsnö (och mig själv) Tungan ute
    Tack - jag är visst lite borta idag ;)
  • Sommarsnö
    kiwifågel skrev 2014-11-25 14:00:36 följande:

Vi ska försöka köra så mycket som möjligt med tygblöjor, dels pga alla läskiga gifter och berget av soppor som blir, men också pga ekonomin. Man kommer vi in i en rutin med tygisar också, så jag hoppas att vi inte blir för lata när väl sömnen blivit förstörd ;)

Har hört att tygblöjor är ganska dyrt att hålla på med men att man tjänar in kostnaden om man får fler barn. Men det beror väl också på hur ofta man kan tänka sig att tvätta.
  • Sommarsnö
    amandanS skrev 2014-11-25 15:02:38 följande:

Min mamma hade tygblöjor på mig (pga att jag var eksembarn och inte tålde köpeblöjorna) sedan följde det med på mina två syskon med :)

Vi har sagt att vi inte vill ha dom, men hon tänker skicka de med bussgods om det blir ett eksembarn här, för sparade och hela är de efter 25år och 3 barn ;) Så i längden lönar det sig garanterat...

Men i nuläget tycker jag mest det känns drygt att behöva tvätta dagligen och hålla på med bajsiga tygblöjor..

Funderar lite på det där med begagnade tygblöjor - hur hygieniskt är det? Jag kan förstå att man använder dem på sina egna barn eller som du från din mamma och så när man vet var de kommer ifrån men att köpa begagnade på nätet? Jag tycker det skulle kännas lite konstigt men det kanske är överdrivet från min sida? Skulle t ex aldrig komma på tanken att köpa begagnade trosor från någon annan.
  • Sommarsnö

Funderar på det där med bärsjal/sele och det verkar ju vara en hel vetenskap. Finns det någon här med erfarenhet som kan guida en vilsen förstagångsmamma? Finns det någon man kan köpa som håller för flera åldrar eller måste man hålla på och byta storlek? Vill helst inte ha någon som är alltför krånglig att ta av och på heller för då misstänker jag att jag kommer att strunta i den. Sedan är det ju bra om man inte får ont i ryggen av den heller (som jag hört att man får av t ex Baby-Björn). 

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)