Inlägg från: Fr1da |Visa alla inlägg
  • Fr1da

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Fr1da 31 år bf 1/4 flicka

Jjousefajn 23 år bf 5/4 pojke

Sommarsnö 38 år bf 10/4 pojke

ArdnasK 35 år bf 19/4 flicka

Linaslus 30 år bf 25/4 pojke

Madelenb 28år bf 25/4 flicka

S1528 27 år bf 27/4 flicka

Ullin 38 år bf 28/4 - vet ej

Hfriborg 28 år bf 12/4 flicka

• Fr1da
    Anonym (Orolig) skrev 2014-12-14 16:14:22 följande:

Är det någon annan i gruppen som har sammandragningar och kan berätta mer om när de började, hur ofta ni får dem samt hur de känns?

Jag har haft sammandragningar av och till i 3-4 veckor. Kommer mest när jag är stressad och har mycket att göra på jobbet. Känns ungefär som de andra beskriver. Som att livmodern blir som en uppblåst ballong (samtidigt som det känns som ett sug där inne. Skum känsla). Gör inte ont (ska inte göra ont) men lite obehagligt ibland när dom är lite kraftigare. V 24+3 idag.
  • Fr1da

Jag är idag i v 25+1 (tiden går galet fort!) och var på mitt första besök hos bm efter inskrivning, för två veckor sen. Mätte magen, som var precis som hon gissade, 22 cm, och fick höra hjärtat ticka på i 150 slag/minut

Ska dit igen i mitten av januari och sen kör vi varannan vecka från det. Har även bokat in både föräldrakurs och psykoprofylaxkurs i januari. För mig som är förstföderska börjar allt bli väldigt verkligt nu, spännande!

• Fr1da
    S1528 skrev 2014-12-30 10:07:47 följande:

Det märks att det börjar komma lite gravidkrämpor här och där i tråden..

Själv verkar jag ha väldig tur, för foglossningen har avstannat och ischiasen har försvunnit. Om det inte vore för hostan som aldrig vill ge med sig så skulle jag säga att jag är pigg som en mört :) Och magen är fortfarande väldigt liten och hindrar mig inte nämnvärt ifrån att göra vad jag vill..

Det enda jag funderar på är när jag skall få papper ifrån FK efter att de tagit emot mitt moderskapsintyg. Och det grämer mig för jag kan inte söka min havandeskapspenning innan dess, och nu är det bara 8 veckor tills jag i så fall skall sluta jobba.. Åååh, denna pappersexercis..

Ja jag har också en väldig tur med graviditetskrämpor så här långt (v 26+5 idag). Känner av lite ischias men det är sånt jag haft problem med tidigare. En hel del sd men inget som hindrar mig särskilt mycket. Nu är det bara en förkylning jag haft i tio dagar som inte vill ge med sig

Efter att jag skickat in mitt moderskapsintyg tog det ca 2 veckor att få blanketterna från Fsk. Annars går väl det mesta att göra online också?
  • Fr1da
    Sommarsnö skrev 2015-01-07 23:13:48 följande:

Någon som har gått/tänker gå på föräldrakurs? Funderar på om det är nåt att ha eller om de mest kommer att ta upp självklara saker som man redan vet. Någon som har varit på det tidigare som kan berätta lite vad de brukar innehålla? Det är väl förstås olika från grupp till grupp....

Då det är första barnet för oss så tänker vi gå på typ allt Föräldrakurs nästa vecka och sen psykoprofylaxkurs i februari.
  • Fr1da
    mandalii skrev 2015-01-08 09:54:42 följande:

Vad tror ni om det här?

www.unt.se/uppland/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx

Jag läste om detta för ett par dagar sedan. Då studien verkar vara gjord på ett ganska fåtal kvinnor så vet jag inte hur mycket jag tror på den. Läste att av de antalet kvinnor som sover på höger sida dör mindre än 0,4% av barnen. Ganska låg risk alltså.

Hoppas såklart att det inte medför någon större risk, då jag enbart kan sova på höger sida. Ligger jag på rygg eller vänster sida så får jag jobbigt att andas.
  • Fr1da
    mandalii skrev 2015-01-12 10:20:44 följande:

Hur tänker ni kring profylax, någon som bokat, eller ska boka? Är det värt pengarna? Jag ska börja på gravidyoga  nästa vecka, ska bli riktigt kul.

Vi ska på profylaxkurs i mitten av februari. Har läst väldigt olika om det, för vissa har det verkligen varit värt pengarna och man har kunnat använda sig av teknikerna vid förlossningen. För andra har det inte fungerat alls. Men det ska bli spännande att gå på och framförallt kul att fästmannen följer med också.
  • Fr1da

Precis varit på glukosbelastning. Fick även höra Minis hjärtljud igen. SF-mått på 27 cm och alla värden var bra. Imorgon säger vi hej till vecka 30!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)