Inlägg från: Fr1da |Visa alla inlägg
  • Fr1da

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Emmadee skrev 2015-01-14 10:42:16 följande:

Hur var det att göra den? ska själv till BM på måndag och göra det.

Inte alls så farligt som jag hört faktiskt. Men fick också en liten flaska citronjuice som jag kunde smaksätta med. Det jobbigaste var ju att fasta och inte få dricka något vatten under de två timmarna jag satt och väntade på att dom skulle ta blodprovet
  • Fr1da
    Bell13 skrev 2015-01-14 11:18:45 följande:
    Gör man alltid sådan belastning?
    Njae det verkar vara olika i olika landsting. Där jag går gör dom det alltid, men i vissa andra verkar dom bara göra det om man ligger i riskzonen
  • Fr1da
    Sommarsnö skrev 2015-01-21 20:26:34 följande:

När börjar man gå på kontroll varannan vecka? Har varit hos BM i vecka 26 och 29 och nu är det i vecka 33 nästa gång. Tycker det är långt till dess. I vilka veckor har ni fått tid för kontroller?

Det verkar ju vara lite olika. Jag har fått alla mina tider nu fram till BF, och kör varannan vecka sedan förra veckan (går idag in i v 31).
  • Fr1da

Jag hade också SF 29 cm på senaste besöket, i måndags v 30+4. Och lilla Mini har fixerat sig

Om ett par veckor ska vi på ett till UL. Ska kolla så att moderkakan flyttat på sig, då den låg ganska långt ner på rul, och liksom blockerade utgången På fredag blir det weekend till Berlin, får passa på en sista gång innan vi blir tre

• Fr1da
    mandalii skrev 2015-01-28 14:31:26 följande:
    Hur vet man att bebisen fixerat sig? När jag var hos barnmorskan igår sa hon att han låg med huvudet nedåt, men har rör ju på sig som bara den. Så antar att han inte ligger så hela tiden.

Ja det var barnmorskan som kände och klämde och sa det. Som okunnig förstföderska litar jag bara på vad hon säger
  • Fr1da

Bor nära sjukhuset i Malmö, men om det finns tid kommer vi nog välja Lund i första hand. Främst då Malmö inte har något Familje-BB/patienthotell så pappan kan inte stanna kvar. Så länge man inte får enkelrum men det har dom inte så många av.

Idag går vi in i v 32! Inte långt kvar nu

• Fr1da
    S1528 skrev 2015-01-29 17:02:06 följande:

Okej tjejer..

Kudde till bebis eller inte kudde till bebis?

Och i så fall vad för kudde? Vanlig kudde eller pandakudde? Ska man ha kudde i vagnen också?

Barnmorskan på föräldrautbildningen som vi var på sa att man rekommenderar en något tjockare kudde. Har köpt en från Ng Baby som tydligen ska vara bra. Å andra sidan frågade jag hur man gör när man har babynest och då sa hon att det nog inte behövs, då en kudde inte riktigt får plats. Ev att man kan ha en kudde under nestet... Annars får man väl bara se till att bebis får ligga på båda sidorna av huvudet så det inte blir snett
  • Fr1da

Var hos både bm idag på rutinbesök, och efter det på ultraljud på sjukhuset, för att få bekräftat att moderkakan flyttat på sig. Mini sköter sig exemplariskt och följer kurvan perfekt. SF 31 cm (v 32+4 idag) och 2093 gram vägde hon. Mycket nöjd

• Fr1da
    Bell13 skrev 2015-02-09 13:31:15 följande:
    Jag ska på tul imorgon och är då precis samma vecka som du 32+4. Då kan jag jämföra med din viktuppskattning. Är det ett "normalstort" barn för den här tiden?
    Ja jag ligger precis på kurvan, varken över eller under, så det är väldigt normalt

Lycka till på tul imorgon!
  • Fr1da

Det där med ilningar neråt urinröret och konstant kissnödig känner jag absolut igen. Mini har varit fixerad ett tag nu så hon ligger väl och boxar på blåsan

För övrigt, har i veckan varit på Profylaxkurs. En oerhört bra barnmorska som ledde den, med både humor och allvar. Killarna fick simulera värkar på sina tjejer (t ex nypa hårt hårt i underarmen under en längre tid) och så skulle vi andas oss igenom det. Blev förvånad över hur bra andningen fungerade! Gjorde mycket ondare när vi testade att hålla andan, som man vanligtvis gör när något gör ont. Dock fortfarande ont i armen idag, men det får det vara värt

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)