Bell13 skrev 2015-03-25 08:40:03 följande:
Hej,
det verkar som du är väldigt orolig och rädd för smärtan. Jag var också det innan jag hade fött barn men det gick att hantera ganska bra när jag väl var mitt i allt. Jag använde mig av duschen i början och blev smärtlidrad ganska ordentligt tyckte jag. När duschen inte hjälpte längre så åkte jag in till förlossningen. Väl där fick jag prova lustgas genom en värk men gillade den inte alls.
Eda har jag hört är himmelriket om den fungerar som den ska
Vill också säga att när det var dags att krysta för mig så var det inte alls samma intensitet på smärtan, kroppen skötte det liksom själv för det är ju en reflex som inte går att bromsa.
När du har din baby hos dig kommer det att vara värt allt slit och du kommer att glömma ganska snart.
Tack för lugnande svar. Ja jag har varit orolig för att inte kunna hantera smärtan. Sedan hjälper det ju inte till när man läser om folk som varit med om förlossningar där de fått chocker och aldrig mer vill föda barn och sådant. Det är nog mest att jag vill ha en plan OM det blir outhärdligt men jag tar nog ingen bedövning "i onödan" liksom. Min mamma hade en snabb första förlossning så jag hoppas att jag också får det. Har dock en väninna som nog skrämt upp mig lite så därför vill jag förbereda mig ordentligt. Sedan är det inte bara smärtan utan allt runtomkring - att jag ska bli mamma för första gången och att livet för alltid kommer att förändras. Det är svårt att ta in och säkert ytterligare en orosfaktor under förlossningen. Med andra barnet vet man iaf lite grand om hur det är att ha barn