Inlägg från: Sommarsnö |Visa alla inlägg
  • Sommarsnö

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Raggsockan skrev 2015-04-07 08:29:40 följande:

efter 60h oregelnumdna (5:e-30:e min) värkar hemma åkte vi in till förlossningen då haf inte klara mer sömnlöshet. Väl där va jag öppen 4cm och fick välja att åka hem o sova eller ta hål på hinnorna o sätta igång. 7h senare föddes liten, bf +5. 

Grattis!
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-04-07 08:19:44 följande:

Igår vid 18.30 fick jag värkar var tredje minut som varade i 60 sekunder.

Vi åkte in vid 21.30 och på ctg såg vi tydligt att värkarna fortsatte, de gjorde riktigt ont men var ändå hanterbara.

Jag var bara öppen 2 cm så de sa att vi kan stanna i 2 h och efter det kollar vi hur det ser ut igen.

Efter 2 h gjordes ny ctg och värkarna var kortare och kändes inte ens och jag hade inte öppnat mig nånting så vi åkte hem.

Trodde verkligen att han skulle komma igår. Tänkte ringa min bm och be om hinnsvepning idag.

Vet hur du känner det - jag har haft värkar ända sedan igår em och lite starkare nu men det går ändå segt som tusan. Ringde förlossningen igen nu på morgonen för att jag ville komma in och kolla hur långt det kommit men de hade helfullt här i Linköping. Fullt även i Norrköping så isåfall blir jag tvungen att åka till Jönköping eller Västervik. Helfestligt.....not Så nu vill jag nästan att det ska avta lite tills det finns någon plats här. Det är väl alla planerade igångsättningar osv efter helgen som tar plats kan jag tänka mig.
  • Sommarsnö
    Malinpetronella skrev 2015-04-07 09:24:31 följande:

I lördags kom vår älskling äntligen. Var på förlossningen ca 2.5 timme så hon hade bråttom ut = D allt gick jättebra och smidigt = )

Grattis, så fin hon är
  • Sommarsnö

Har fått en tid på förlossningen 13.30 idag så får de kolla hur det ser ut. Någon som har koll på vad man kan "kräva"? En igångsättning eller måste man ha gått längre tid då (det har gått 1,5 dygn sedan första värken med ett uppehåll på typ 8 timmar innan kontinuerligt värkarbete på snart ett dygn).

• Sommarsnö

Jag borde kanske stått på mig men blev väldigt vek där i förlossningsrummet. Tappen är utplånad och hon fick in toppen av ett finger men mer var det inte. Värkarna har alltså iaf inte bara varit pinvärkar men det kunde ju hänt mer Så nu är jag hemma igen. Har pratat med min Aurorabarnmorska om att ev sätta igång det hela om jag vill när det är moget men vet inte vad som räknas som moget - någon som vet?

• Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-04-07 16:39:12 följande:
    Min bm fick in 2 fingrar men tappen är 2 cm lång. Hon sa att i det läget är det en bit kvar.

Du har ju börjat göra jobbet men värkarna behöver ju öka i intensitet för att det ska bli barn

Det är så psykiskt påfrestande att inte veta tycker jag.

Jag är på bf +5 idag och är så less nu
    Ja det är skitjobbigt och tär på krafterna psykiskt. Ska börja tröstäta nu, haha. 
  • Sommarsnö

I onsdags morse kl 05.25 föddes vår lilla prins. Efter värkar av och till sedan måndagen så blev de starkare på tisdagskvällen och vi åkte in runt kl 22. Då var jag öppen 3 cm. Ville ha epidural ganska snart men tyvärr var narkosläkaren upptagen (det som varit min fasa). Runt 03-tiden kunde till slut epiduralen läggas och då var jag öppen 6 cm. Krystskedet började vid 05-tiden men då såg de att bebisen inte började må så bra och det hela avslutades med sugklocka. Förlossningen gick på det hela bra rent medicinskt men det kändes lite som ett trauma direkt efteråt. Nu börjar jag återhämta mig från det. Fick en grad II-sprickning och det kändes skönt att det inte var värre än så. Att vara förälder är helt underbart och jag njuter varje sekund - nu börjar livet!

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-04-21 10:17:14 följande:

Får jag "gnälla" lite med er trots att jag har min bebis i famnen?

Alla menar att april är en sååå braaa månad att föda barn i.. Men nej! Ärligt så tycker jag att november är mycket bättre! Då kan man sitta inne med gott samvete! Nu sitter jag mest och tittar ut genom fönstret på det fina, varma vädret! Igår hade vi 18 grader varmt. Mannen kom in och sa det är sååå varmt & skönt! Här sitter jag i soffan med tuttarna framme konstant! Han använder mig som restaurang, napp, trygghet, sovalkov osv osv! Matningen tar 1 timma MINST varje gång.. Hur kul är det att sitta ute i lekparken och inte göra annat än att amma snutta amma tutta amma?? Är också fast besluten i att inte ta till flaskan i första taget. Känns också onödigt då jag har mat så det svämmar över! Men det är inte kul att sitta klistrad i soffan heller. Speciellt med en 2,5 åring som också kräver sitt... Skulle hon ramla och göra illa sig i lekparken så skulle jag inte hinna med, eller om hon får för sig att sticka när vi är ute...

Pumpa känns inte heller som ett alternativ då produktionen kan minska och han tar knappt napp.. Projektet nu framöver är att träna på amning i sele. Varje barn är verkligen en egen individ och ingen annan lik

Hoppas att det vänder snart!

Känner sååå igen mig. Är totalt invaderad av det lilla miraklet. Tur att sambon sköter all markservice annars vet jag inte hur det hade gått. Undrar också när man ska få njuta av det fina vårvädret? Ska det vara såhär hela den fina våren och sommaren? Humöret har också tagit stryk av sömnlöshet och att inte kunna äta i tid (har alltid varit beroende av det). Hoppas att det stabiliserar sig lite så småningom.
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2015-04-28 10:16:28 följande:
    Hela första veckan skrek Douglas kvällstid, kolik trodde vi men det var att maten inte räckte. Jag löste det genom att köpa en pump och pumpa samt amma dygnet runt varannan timme under ett par dagar.

Nu är han nöjd och glad men är lite gnällig kvällstid, men klart hanterbart. Han har ibland svårt att prutta och bajsa kvällstid men har köpt pysventiler som hjälper oss.

Det är ju fantastiskt att få vara ledig nu när våren närmar sig.
    Vår son skriker också på kvällarna. Vi har klurat på vad det kan vara men tror att han har ont i magen av något slag. Han kräks också efter i princip varje amning. Har köpt pysventiler och ska pröva med det nu (han bajsar dock så det står härliga till). Skulle testa med ventilen igår men det gick inte för han var så uppriven och skrek. Hur får man till det då - hur gör du Bell13? Han viftar med armar och ben och jag är ju rädd att göra illa honom - vill ju att han ska vara någorlunda still när man för in den.
  • Sommarsnö

Vi har fastnat i namnträsket. Har tilltalsnamnet klart - Hugo - men andranamnet kan vi inte enas om. Har ni några tips? Sambon vill ha ett svenskt/nordiskt namn så alla andra går tyvärr bort. Vårt efternamn börjar på B om det kan vara till någon hjälp. Spelar ingen roll om det är ett vanligt eller ovanligt namn men de flesta vanliga har vi nog redan gått igenom. Jag gillar namn som anspelar på naturen - finns det några sådana killnamn? Typ som Linnea fast mansnamn? Hjälp!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)